I DALJE SEKSI...
PULS GRADA · enterijer/arhitektura

Šta je zajedničko stolici Barselona i glumici Helen Miren? Obe su uprkos svojim poznim godinama i dalje veoma seksi. Dobro, možda preterujemo kad upoređujemo poznatu glumicu i dizajnerski komad nameštaja, ali jedno je istina: Helen se sviđa mnogima, a Barselona – svima

I DALJE SEKSI...img-barcelona 4.jpg

Tekst: Andrea Kristić

Stolica Barselona, koja predstavlja ikonu modernističkog stila, dizajnirana je još davne 1929. godine za potrebe uređenja Nemačkog paviljona na Svetskom industrijskom sajmu u Barseloni. Cilj gradnje tog paviljona bila je promocija nemačkog dizajna i umeća pred očima celog sveta. Kreator stolice Barselona, Ludvig Mis van der Roe, dobio je zadatak da stvori komad koji će adekvatno predstaviti Nemačku kao predvodnika u modernizmu. Malo je reći da je u tome u potpunosti uspeo.

Inače, zgrada u kojoj je izložba održana, a koju je on takođe projektovao, i danas predstavlja primer modernog dizajna i izaziva pažnju javnosti. Takav prostor bio je kao stvoren da se u njemu predstave izvanredni primerci umetnosti i dizajna. I tako se dogodila Barselona. Inspiraciju je Mis pronašao u prestolima faraona i u stolicama X forme koje su koristili stari Rimljani. Njegova ideja bila je da kreira „tron modernih vladara“ i ona je vrlo brzo stekla takav status. Ona je u stvari i kreirana za odmor španskog kraljevskog para tokom njihove posete Nemačkom paviljonu, zbog čega stolica ima takav oblik. I zaista, svi su smatrali da je Barselona dizajerski komad vredan kraljeva.

U originalnoj verziji, sedište i naslon Barselona bili su presvučeni belom jagnjećom kožom, postolje je bilo od čelika, a X oblik postizan je varenjem. Ludvig Mis u tom trenutku nije ni slutio koliku popularnost će Barselona doživeti i da će u cilju jeftinije industrijske proizvodnje doći do izvesnih izmena, kao što su upotreba jeftinije goveđe kože, paleta boja od slonove kosti preko crvene i crne do bele. Inače, kompanija Knol počela je industrijsku proizvodnju Barselone 1953. godine i do danas ostala jedini licencni proizvođač ovog klasika moderne i vlasnik njenog zaštićenog imena. Od tada do danas ni potražnja ni proizvodnja nisu se smanjivale.

 

Treba podsetiti i na činjenicu da je Mis bio važan član Bauhausa, nemačke škole arhitekture i primenjene umetnosti, koja je osnovana 1919. godine i koja je bila poznata po tome što su njeni predstavnici insistirali na jednostavnosti, funkcionalnosti i istovremeno lepoti predmeta, a njihovi osnovni postulati i danas se poštuju kada je industrijski dizajn u pitanju.  Zbog svega pomenutog, ideje pripadnika Bauhausa osvojile su čitav svet.

Iako su predstavnici Bauhausa smatrali da moderan nameštaj treba da bude dostupan svima, kako dizajnom tako i cenom, to sa Barselonom nije bio slučaj. Materijal i i izrada su skupi, a kako bi ova stolica dobila svoj konačan izgled potrebno je 28 sati ručnog šivenja vrhunskih majstora. Sve to značajno povećava cenu finalnog proizvoda, koja iznosi više od 3.000 evra. Uprkos tome, mnogi su spremni na odricanje kako bi sebi priuštili ovaj izvanredan komad nameštaja. Barselona nije samo stolica, ona je stvar prestiža.

 

Zanimljivosti

  • Danas mnogi proizvođači prave modele koji su veoma slični originalnoj Barseloni. Pošto je teško oceniti šta je kopija a šta nije, svaka originalna Barselona na unutrašnjoj strani metalne konstrukcije ima utisnut pečat autentičnosti. Ipak, to se odnosi samo na novije primerke. Osim toga, tu su i potvrda o originalnosti i potvrda o uplati dela novca Muzeju modernih umetnosti.
  • Zaštićeno ime stolice Barselona nalazi se i u Oksfordskom rečniku modernog dizajna.