Bitef 50. put
KULTURA · pozorište

Ko bi rekao da je toliko godina prošlo, a jeste. Ovog septembra Bitef slavi 50. rođendan, i to baš danas, kada počinje festival nad festivalima pozorišne delatnosti. Sve do 2. oktobra oni koji vole i pozorište i nove tendencije u ovoj umetnosti imaće priliku da se „Na leđima mahnitog bika“ upoznaju sa radovima i stvaralaštvom autora koji do sada nisu prikazivali svoj rad na Bitefu. Institucija koja je za pola veka trajanja afirmisala rad domaćih i svetskih pozorišnih autora ponovo je uspela da iznenadi i odobrovolji već unapred na pobunu i revolt „naoštrenu“ publiku.

Uz epitet nova lica obično idu mladi i neafirmisani umetnici, no neka vas ovo „opšte mesto“ ne zavara, jer je ovogodišnji jubilarni Bitef pripreman pažljivo, tako da ćemo u okviru programa gledati svetske zvezde koje, eto, po prvi put gostuju na Bitefu. Selektorski tandem, Anja Suša i Ivan Medenica, odlučili su se da u okviru glavnog programa publici predstave reditelje i koreografe koji do sada nisu prikazali svoj umetniĉki rad na Bitefu.

Za početak, već danas, red je da se oni koji tvrde da vole Bitef upoznaju i sa njegovom istorijom. Hvaljena je, a za to postoje i dokumentovani razlozi koje ćete u sklopu izložbe Nebo nad Bitefom moći da pratite na četiri lokacije. Biće to prava „Bitef trka“ koja računa na vaše brze noge koje će obići RTS u čijem ćete se holu upoznati sa svim onim što je Radio televizija Srbije zabeležila u ovih 50 godina postojanja Bitefa. Potom se ide dalje, u Atelje 212 gde ćete moći da vidite prvih 20 godina Bitefa zabeleženih na starim fotografijama. Potom će vas put voditi dalje, u komšiluk – do Galerije New Moment gde će biti otvorena izložba sjajnih Bitef plakata, i na kraju ove Bitef turneje odlazi se do Bitef teatra, gde prisutne očekuje instalacija „Bitef u Bitefu“.

Na Bitefu će 26. septembra u 19.30 u Jugoslovenskom dramskom pozorištu gostovati bečki Burg teatar, sa predstavom Urnebesna tama, u režiji Dušana Davida Paržižeka, nastaloj po drami jednog od najznačajnijih dramskih pisaca mlađe generacije na nemačkom govornom području, Volframa Loca.

27. septembra u 19:30 u Ateljeu 212, beogradskoj publici predstaviće se i nemačko-švajcarski reditelj Milo Rau, sa predstavom Saosećanje. Istorija mitraljeza, koja je nastala u produkciji čuvenog berlinskog Šaubinea. Evropska kritička javnost, velike zasluge za uspeh ove predstave pripisuje glavnoj glumici Ursini Lardi.

Na repertoaru glavnog programa 29. septembra u 19:30 u Pozorištu na Terazijama biće prikazana i predstava francuskog reditelja i kompozitora Žorisa Lakosta, Svita br. 2, čiji rediteljski postupak podrazumeva veoma neobičnu, muzičku orkestraciju govornog teksta koja za rezultat ima nešto što možemo podvesti pod formu muzičkog pozorišta.

Na festivalu ćemo prvi put imati priliku da se upoznamo i sa radom Ĉoja Kafaija, čiji multimedijalni projekat Soft Machine istražuje status savremenog plesa širom Azije. Predstava će biti izvedena 28. i 29. septembra u Narodnom pozorištu u Beogradu, sa početkom u 21:30 časova.

30. septembra u 21:30 u Narodnom pozorištu u Beogradu pogledajte predstavu poznatog libanskog umetnika Rabija Mruea, Jašući oblak, koji je afirmaciju stekao radom u pozorištu, ali i angažmanom na polju vizuelnih umetnosti.

Aktuelnost i kritičko mišljenje su se podrazumevali

Sam slogan ovogodišnjeg Bitefa upućuje na osnovnu temu festivala koja se svodi na katastrofu izbeglica, zatvaranje granica, podizanje zidova, evropski izolacionizam i neokolonijalni odnos zapadne prema drugim kulturama.

Predstava Saosećanje. Istorija mitraljeza, u režiji Mila Raua pomera fokus sa priče o aktuelnom trenutku i migrantskoj krizi na njene uzroke. Baveći se istraživanjem duha savremene Evrope, Milo Rau joj otvoreno pripisuje odgovornost za užase na afriĉkom kontinentu i širom sveta. Ta odgovornost je nastala kao posledica njenih imperijalističkih poriva, kapitalističkog sistema i sveprisutnog licemerja.

Istom tom Evropom, bave se i Sebastijan Horvat i Milan Marković, autori predstave Nad grobom glupe Europe, Hrvatskog narodnog kazališta iz Rijeke, motivisane Kležinom Hrvatskom rapsodijom. Za njih je današnja Evropa, nesvesna patnje davljenika koji isplivavaju na njenim obalama, već uveliko na putu ka samouništenju. Ova predstava svečano će zatvoriti jubilarni Bitef u Madlenijanumu, 02. oktobra u 19:30.

U Domu Omladine Beograda, 27. septembra u 21:30, publika će imati prilike da pogleda predstavu Ambasador: nemačko-afrički komad sa pevanjem, autorskog tandema Gintersdorfer-Klasen, koja se bavi neokolonijalnim odnosom zapadne civilizacije prema afričkim društvima.

Ovogodišnja festivalska produkcija Sloboda je najskuplja kapitalistička reč, dramaturškinje Maje Pelević i Olge Dimitrijević suočava se sa (ne)mogućnošću da o nekoj drugoj zemlji, u ovom slučaju o Severnoj Koreji, govorimo van našeg kulturnog i politiĉkog koda. Ovaj autorski projekat, biće izveden u Bitef teatru 28. septembra u 21:30, sa reprizim izvođenjem, 01. oktobra u istom terminu.

Ne ostaje nam ništa drugo već da vam poželimo sreću, u današnjoj trci kroz istoriju i 50. godina postojanja Bitefa, a onda i mnogo lepih trenutaka, koje ćete provesti u tami pozorišta. Dok vas kroz priču i pričanje (pevanje) nosi snaga mahnitog bika


13872715_1109053179175039_899204463908161004_n cover Bitef: 50. izdanje poznatog pozorišnog festivala Hamlet Premijera „Hamleta“ u JDP Prometejev put Premijera pozorišne predstave „Prometejev put“ Aplauz za Krivu Reku i JDP Aplauz za Krivu Reku i JDP ·