Džoj, Podlih osam
KULTURA · film/TV

Snažne žene, snažni muškarci. Bioskop je tako ljut i prkosan ovih dana. Krvav ili pravedan, nema trećeg. Na tome možemo da zahvalimo Kventinu Tarantinu i Dejvidu O. Raselu. Filmovi „Podlih osam“ i „Džoj“ se, istina, doživljavaju kao blaža dekadencija reditelja koji su dokazali da mogu mnogo više, ali taj njihov, uslovno rečeno, stvaralački pad zapravo je let na zavidnim, odnosno, pristojnim visinama.

Podlih osam (The Hateful Eight) 

Tarantinov novi film očekivano sumira sve ono što se od brbljivog i jedinstveno talentovanog reditelja očekuje. Čak i da ne znate da je on stajao iza kamere i scenarija, to bi vam postalo jasno kada vidite da je film podeljen na poglavlja, ili kada uz psovke i oružje glave počnu da pršte na sve strane.

Od šest činova ove surove kaubojske priče o nemilosrdnim kriminalcima, lovcima na glave i ženi osuđenoj na vešanje, samo je treće moglo biti rasparčano i uklopljeno u druge, što nije ugrozilo celokupan narativ. Sjajna glumačka ekipa (Semjuel L. Džekson, Kurt Rasel, Tim Rot i drugi) odlično se snašla u čizmama neponovljivih likova, s tim što je krvavim pirom najuspešnije ovladala Dženifer Džejson Li. Ona je toliko dobro odigrala ulogu psihotične divljakuše da, uz lice prekriveno krvlju i ludački pogled, liči na odbeglog demona iz pakla. Poput mistične veštice prošetala je filmom i s pravom obezbedila bezbroj nominacija za nagrade.

Kada reditelj, međutim, u poslednjem poglavlju pusti sve razjarene pse sa lanca, otkriva se još jedna vrednost: vestern se odlično prepliće sa trilerom. Dijalozi se ponosno šepure u igri u kojoj niko nije nevin, niko vredan divljenja. Tarantinove vucibatine su šokantne, nasilne i sebične, pa ako nekoga ubiju zapravo su ubili samo sopstveni iskrivljeni odraz u ogledalu.

Filmu se može zameriti jedino na svojevrsnoj afilmičnosti, nastaloj smeštanjem radnje u usamljenu, snegom zavejanu kolibu, zbog čega atmosfera i režija više priliče pozorišnoj predstavi nego što slave moć kinematografije. Tarantino je toga svestan i najavio je da će Podlih osam prilagoditi pozorištu. Dok to ne uradi, pozabavimo se posve drugačijom pozornicom na kojoj se našla junakinja reditelja Dejvida O. Rasela.

Džoj (Joy)

Rasel je oko sebe, poput Tarantina, okupio glumce s kojima najviše voli da radi. Sa Dženifer Lorens, Bredlijem Kuperom i Robertom De Nirom snimio je sjajan film Silver Linings Playbook, a sa prvih dvoje radio je i na filmu American Hustle. Sada su ponovo zajedno u priči o Džoj, razvedenoj majci dvoje dece kojoj su životne okolnosti uništile snove.

Dženifer Lorens je za glavnu ulogu u ovom filmu ishitreno nagrađena Zlatnim globusom, jer glumi korektno, ali ne i dobro koliko ume. Bilo kako bilo, reditelj uz njenu pomoć pokušava da proslavi hrabrost, upornost i talenat – nešto što svi uključeni u film poseduju, dok ga samom filmu često nedostaje. Zbog naivno osmišljenih sporednih likova i sladunjavog prikaza Džojinog talenta prvom polovinom filma često preovladava neobično koketiranje sa začudnom pseudobajkovitošću. U njoj Džoj, na primer, zaspi na stepenicama umesto u krevetu da ne bi ponovo sanjala san koji je muči, ili na trenutak pred porodicom priča sama sa sobom.

Tek kada glavna junakinja osmisli revolucionarni brisač za podove zanimljivo je i poučno gledati niz njenih uspona i padova. Džojini preduzetnički problemi vraćaju film u suvu relanost dužničkih kriza i susreta sa gomilom odlično opisanih licemera, spremnih da omalovaže njen pronalazak, ili zarade na njemu.

Rasel bi sve probleme izbegao mnogo ranije da nije sa sentimentom pristupio TV sapunicama, odavajući im omaž u pokušaju da napravi nešto slično. On to jednostavno ne ume jer nije stvaralac B kalibra. Sam je zakuvao zašećerenu priču o ostvarenju američkog sna, ali nije mogao da je proguta. Predomislio se negde na pola puta i ubacio Džoj u kavez sa kapitalističkim zverima, što ju je učinilo primamljivom, vrednom poštovanja i gledanja.

Zlatna malina Najgora filmska ostvarenja u 2015: Koga čeka Zlatna malina David Bowie TOP 5: Atipična izdanja Davida Bowieja Zemlja bez zakona U prodaji karte za festival britanskog filma „Film and Chips“ The Night Manager, Fear of the Walking Dead Nove premijere na AMC kanalu: „The Night Manager“ i druga sezona serije „Fear the Walking Dead“