received_873546352808483
U VAZDUHU · trend

Ako stalno zavidite svojoj ili tuđoj deci na raznim aktivnostima, na radosnom otkrivanju novih talenata i uzbudljivim sportskim ili umetničkim koracima – imamo dobre vesti. I u zrelim godinama možete da iskopate svoj skriveni i nikad realizovani talenat, probudite uspavane potencijale i hrabro krenite. Ako ste kao mali bili nespretni i uplašeni za gimnastiku, bucmasti za klasičan balet, nedovoljno strpljivi za klavir i solfeđo, ili suviše stidljivi za glumu… možda je sada vreme da se razmahnete.

Oslobađanje i dobar osećaj

Jedini uslov za bavljenje klasičnim baletom u odraslom dobu, navodi balerina Svetlana Seferović, jeste da lekar specijalista nije zabranio ovaj vid vežbanja. U studiju Kao balerina najstarijoj polaznici je 62 godine, a najmlađoj 26. Njihova zajednička želja je da nauče nešto novo i da urade nešto drugačije od očekivanog.

Časovi baleta počinju zagrevanjem, slede vežbe uz štap, a zatim i vežbe na sredini i takozvani allegro-skokovi i (opcionalno) vežbe na prstima. Vežba se uz klasiku, ali i uz muziku iz filmova, mjuzikala, pop, rok i evergrin hitove. Muzika je spakovana u klavirske izvode koji su tempom i karakterom prilagođeni posebnim koracima i vežbama klasičnog baleta.

„Obično se kao glavna razlika između dece i odraslih ispostavlja fleksibilnost i izdržljivost mišića. Kod odraslih je, naravno, lošija. Polaznici su čitav čas surovo usmereni na gledanje u ogledalo i ispravljanje grešaka po instrukcijama pedagoga. Nije uvek lako da se odrasla, ostvarena osoba vrati u položaj onoga ko uči. Ali jedna bitna stvar odrasle početnike stavlja u veliku prednost u odnosu na decu – a to je nedostatak ambicije. Sve što rade, rade iz ljubavi i rad tako postaje izvor čistog zadovoljstva, kako za njih, tako i za mene. U takvoj atmosferi rezultati retko izostaju.“

„Hteli – ne hteli, uz upornog pedagoga počinjete da usvajate „baletski stav“. Dodajte svemu tome i umetnički doživljaj pokreta bez kojeg balet ne bi bio balet. Na svakom času polaznici nauče nešto novo o sebi i otkriju da mogu da urade nešto što nisu ni znali da mogu.“

Trening kao izazov

Sportska ili ritmička gimastika za odrasle postoji kao rekreativna opcija u klubu Pobednik na Beogradskom Sajmu. Trener Zoran Vranov, vlasnik ovog kluba, kaže da ima mnogo odraslih koji se posvećuju gimnastici. Nisu potrebne određene predispozicije, važan je afinitet prema dinamičnom i zahtevnom vežbanju.

Ritmička gimnastika za odrasle trenutno ima nekoliko polaznica. Vežba se s vijačom, loptom, obručem, trakom i čunjevima, uz muziku i posvećene trenere. Treninzi su kreativni, raznoliki i zanimljivi, a u klubu Pobednik ističu da je ritmička gimnastika dobar izbor za sve devojke i žene koje žele da oblikuju telo i konstantno budu u dobroj formi.

Zoran Vranov ističe i da su u klubu Pobednik popularni i treninzi sportske gimnastike za odrasle rekreativce koji se ne takmiče već samo vežbaju na spravama odmeravajući svoje domete.

Sportska gimnastika za žene obuhvata preskok, dvovisinski razboj, vežbe na parteru ili na gredi. Muškarci u gimnastičkoj sali mogu da vežbaju na parteru, razboju i vratilu, tu su i vežbe na krugovima, kao i na konju sa hvataljkama i konju za preskok.

„Sve gimnastičke vežbe iziskuju snagu u rukama, nogama, grudima i drugim delovima tela. One jačaju sve delove tela, uvećavaju okretnost i savitljivost, poboljšavaju koordinciju pokreta. Sportska gimnastika čini telo izdržljivim, savitljivim i elastičnim“, naglašava trener Zoran Vranov, nekadašnji profesor Fakulteta fizičke kulture i profesionalni kaskader.

Aktivno uživanje u muzici

„Počeo sam da razmišljam o časovima klavira za odrasle kad sam došao do saznanja da izvestan broj ljudi ima snažnu potrebu da nauči da svira klavir, a da nemaju mogućnost da to ostvare. Njihova potreba proisticala je iz želje da nauče svoje omiljene kompozicije, da kroz ličnu nadogradnju upoznaju umetničku muziku, i da u muzici uživaju i kao aktivni činilac – interpretator. I iz želje da nadoknade propušteno iz nekih svojih perioda odrastanja, i unaprede mentalne procese u vezi s kvalitetom i brzinom mišljenja“, kaže Aleksandar Rašković, diplomirani pijanista koji ima dvadesetpetogodišnje pedagoško iskustvo, i koji časove klavira za odrasle drži u svojoj školi u Novom Sadu (www.casoviklavira.com).

A iskustva s odraslim učenicima klavira, baš kao i s najmlađima, raznolika su.

„Nekome ide dobro, a nekome teže. Generalno, odrasli brže savladavaju početne zahteve, jer im u tome pomaže životno iskustvo, sposobnost povezivanja i izgrađena moć rasuđivanja. U kasnijim periodima rada, u radu na ozbiljnijoj literaturi, prednost je više na strani mlađih uzrasta.“

Aleksandar Rašković dodaje i da učenje klavira kod odraslih razvija i pospešuje moždane funkcije odgovorne za kompleksan način razmišljanja – rasuđivanje, analiziranje, sintetizovanje, evaluaciju informacija, donošenje zaključaka. U njegovoj školi je do sada najviše bilo studenata, preduzetnika i programera, ljudi od 20 do 50 godina.

Život je igra

U Beogradu postoji više različitih škola glume za odrasle. Jedna od njih je Studio – Centar za kulturnu edukaciju na Vračaru. Kurs glume traje četiri meseca, časovi se održavaju dva puta nedeljno i traju dva sata. Vodi ih Nenad Radović, diplomirani glumac.

Nenad kaže da su za časove do sada bili zainteresovani i ljudi između 25 i 35 godina, i oni i srednjih godina i stariji, do 65 godina. A motivi bavljenja glumom su razni – dolaze ljudi kojima je gluma potrebna da bi bili sigurniji u svoj nastup kod vođenja prezentacija, prilikom razgovora za posao ili polaganja nekih testova i ispita. Tu su i oni koji su kao mlađi želeli da se bave glumom, ali iz raznih razloga to nikada nisu probali, iskusili i realizovali.

Časovi počinju vežbama disanja ili govora, slede vežbe zagrevanja koje se sprovode kroz različite igre, i centralni deo časa koji je uvek posvećen određenoj temi – rade se scenska ili govorna radnja, vežbe opažanja, ponašanja na sceni… Na samom kraju su uzbudljive vežbe improvizacije – polaznici se postavljaju u najrazličitije životne situacije i osmišljavaju ih u trenutku.

Svim odraslim glumcima, primećuje njihov profesor, uglavnom je potrebno vreme da se opuste, prepuste i zaigraju.

„Časovi glume za decu i odrasle su drugačiji. Deca se tek razvijaju, mašta im je glavno oružje, želja za igrom ogromna, pa oni vežbe i prihvataju kroz igru. Kod odraslih je drugačije: igra je davno zaboravljeni termin, maštu je pojela surova realnost i potreba za opstankom, pa je nekad malo više vremena potrebno da bi se grupa oslobodila, da ne bi postojale barijere i osećaj blama između polaznika. Ali kad se to prevaziđe, što je možda i najteže, onda časovi postaju izuzetno kreativni i zanimljivi.“

Oslobađanje i podmlađivanje

Pevačica i kompozitor Aleksandra Kovač, diplomirani muzički pedagog Beogradskog univerziteta i magistarka nauke iz oblasti filmske kompozicije Edinburg univerziteta, je 2009. godine na Vračaru otvorila školu pevanja Beogradski glas namenjenu deci. Potom je, unutar ove škole, osnovan i Ženski glas – škola namenjena damama svih godišta i zanimanja.

„Želela sam da oformim hor koji će biti namenjen svim ženama koje žele da uživaju u muzici i pevanju, usavršavaju svoje glasovne mogućnosti, i nauče kako da se glasom i pevanjem oslobode stresa i negativne energije, i izraze sebe i svoje emocije.“

Aleksandra kaže da audicija ne postoji, jer pevanje može svako da nauči – potrebno je imati želju za učenjem, napredovanjem i upoznavanjem sebe. Radi se na pravilnom disanju i tehnici pevanja, a najviše vremena se posvećuje odabranim pesmama na srpskom jeziku. Radi se na frazi, ekspresiji, dinamici, artikulaciji, dikciji i prenošenju emocija glasom. Pevanje uče žene različitih godina (od 23 do 65), i profesija. Svima je zajedničko to što uživaju i muzici, i što je smatraju neophodnom – kao sredstvo izražavanja, i način komunikacije sa ostatkom sveta.

„Prilazim pevanju holistički, jer pevanje nije samo fiziološka pojava, već se pevanjem udružuju psiha, duh i telo. Otvarate se pred drugima, direktno i u potpunosti, a to podrazumeva da ste spremni da sebe prikažete drugima baš onakvim kakvi jeste. Radeći u grupi oslobađate se treme, nervoze, nesigurnosti i strahova, i pokrećete dijalog sa samim sobom, bez kog nema pravog pevanja“, naglašava Aleksandra Kovač.

www.beogradskiglas.com

Kristina Perić Kristina Perić: Superheroina svakog dana Converse Counter  Climate boots Converse: Counter Climate kolekcija shutterstock_229701673cover Venčanje po meri čoveka www.le-happy.com Kako da pravilno tretirate farmerke · · · · · · ·