photo-1525856826449-64ca66a20383
U VAZDUHU · urban flash

Prate ih predrasude da su sebični, razmaženi, neotporni na stres, da ih ne drži mesto i da nisu lojalni, da su zavisni od interneta, društvenih mreža, modernih tehnologija i aplikacija, a da na spavanje odlaze s pametnim telefonima. Međutim, definitivno nije predrasuda, već statistički podatak, da će rođeni od sredine osamdesetih do kraja devedesetih prošlog veka, popularno nazvani milenijalci, do 2025. godine činiti dominantnu demografsku grupaciju i da već sada poslodavci i finansijski sektor moraju da se prilagođavaju navikama i sistemu vrednosti ove generacije, a koja je u mnogo čemu različita u poređenju s prethodnom.

Piše: Nataša Šikić

Predrasuda je da su lenji. Istraživanja kažu da napornije rade od prethodnih generacija, da su neuporedivo kvalifikovaniji, formalno i neformalno, da izdvajaju dosta vremena i novca kako bi se konstantno usavršavali tokom školovanja i profesionalne karijere. Međutim, milenijalci vole fleksibilno radno vreme. Pre će izabrati rad na nekom projektu i od kuće, ili sa bilo kog mesta na planeti koje ima sigurnu internet konekciju, nego osmočasovno radno vreme od devet do pet pogrbljeni za kancelarijskim stolom.

Neuporedivo više putuju u poređenju s prethodnim generacijama. Istraživanje koje je uradio popularni sajt za putovanja Skyscanner kaže da 62 odsto milenijalaca putuje od 2 do 5 puta godišnje, a 10 odsto od 5 do 10 puta. Ne robuju materijalnim stvarima. Pre će izdvojiti novac za putovanja, rekreaciju, učenje jezika, odlazak na neki dobar koncert ili izložbu, nego za kupovinu nameštaja ili automobila.

Zanimljivo je da će ova generacija, u poređenju s prethodnom, ili generacijom njihovih roditelja, pre izabrati iznajmljivanje stana, nego kupovinu stana na kredit. Neka dva motiva su osnovna za ovakav izbor. Prvo ne žele da se vezuju za jedno mesto i veoma su mobilni kad je promena posla, čak i zanimanja, grada ili države u pitanju. Drugi razlog je, verovatno, njihovo iskustvo tokom sazrevanja i ranog detinjstva u prezaduženim državama i prezaduženim porodicama.

Španske agencije za prodaju i promet nekretnina su radile interno istraživanje i došli su do podatka da će u ovoj zemlji mladi ljudi do 35. godine, ukoliko su se osamostalili ili to planiraju u skorije vreme, u daleko većem procentu, čak 68 odsto anketiranih, pre izabrati iznajmljivanje stana, dok samo 16 odsto planira kupovinu stana na kredit. Ostatak su srećnici koji imaju gotovinu za kupovinu stana ili su nasledili nekretninu. Ovaj podatak je zanimljiv jer je u Španiji decenijama imovina igrala veliku ulogu u svesti običnih ljudi.

S druge strane, ni ne čude podaci, jer su u poslednjih deset godina imali veliku hipotekarnu krizu. U ostalim evropskim zemljama je manje izražena razlika u ovom odnosu, ali i u njima se milenijalci pre odlučuju da iznajme stan, i to 45 odsto njih će iznajmiti stan, a 34 odsto se odlučuje za kupovinu stana na kredit. Vidljive promene u ponašanju u poređenju s prethodnom X generacijom ukazuju na to da će neke grane privrede više profitirati, kao što su turizam i agencije za izdavanje nekretnina, a neke druge, kao što je bankarski sektor ili automobilska industrija, neće.

Milenijalci više vole urbane sredine, velike gradove i metropole. Jedno istraživanje rađeno u Americi,  a koje su sproveli istraživači Adam Okulicz-Kozaryn i Rubia Valente, kaže da su ovi mladi ljudi  neuporedivo srećniji i zadovoljniji ako žive u gradovima sa više od 250 hiljada stanovnika, a naseljena mesta sa manje od osam hiljada stanovnika ih čine nezadovoljnim i nesrećnim. U većim gradovima je daleko veći izbor poslova, razvijeniji društveni život i bolja ponuda kulturnih sadržaja.

Mobilniji sistem obrazovanja, kao što je u Evropi Erasmus Programme, doprinose tome da mladi ljudi još tokom studiranja steknu iskustvo boravka u inostranstvu i upoznaju vršnjake iz drugih država i kultura. Ovo značajno utiče na njihov izmenjen pogled na svet, sposobnost prilagođavanja u različitim sredinama i manju anksioznost kad treba doneti odluku o preseljenju u drugu državu, ili čak i na drugi kontinent.

Jedino što bi bilo tačno od uvreženih mišljenja o milenijalcima je njihova nelojalnost, kako poslodavcu, tako i državi. Pojednostavljeno rečeno – neće država moći da računa na njihove pare od poreza, a ni poslodavci na sigurnu radnu snagu, ukoliko im ne ponude bolje uslove za život i ukoliko im ne omoguće podsticajnu radnu sredinu, u kojoj bi mogli da se razvijaju i da napreduju. Ova generacija neće izabrati relativno stabilan a loš posao, na kome bi čekali kraj radnog vremena, kraj radne nedelje ili penziju, kuću sa vrtom u nekom malom mestu, dvadesetogodišnju otplatu stambenog kredita i letovanje jednom godišnje.

Svakako je zanimljiva informacija da je u martu 2017. osnovana panevropska stranka Volt, koja je značajna alternativa postojećem političkom sistemu, a što dosta govori o tome da se ova generacija razlikuje od prethodne, ali i da ima želju da menja dosadašnji neefikasni politički i birokratski sistem.

page-cover Oni su se obogatili na najčudnije načine guinness_clear Guinness Clear: Reklama za „novi“ bezbojni napitak poznatog brenda page-cover Najzabavnije fotke nastaju slučajno 5bc0ccf394750c7127279355-1334-1001 Čak i 5 minuta dnevno je dovoljno da budemo srećniji · · ·