shutterstock_376175107_cover
U VAZDUHU · trend

Statistika kaže da je svaki treći korisnik interneta u Srbiji nešto tim putem i kupio. Čini se da smo već tu, da imamo svet na dlanu, ali šta se to stvarno preko neta kupuje? Koje su prepreke, prednosti i mane, i kakva je to roba koja nam je dostupna klikom na dugme?

Internet u Srbiji je i zvanično punoletan. Akademska zajednica spojila se na svetsku mrežu pre 21. godinu, na dan Univerziteta u Beogradu. Iste godine internet izlazi iz uskog akademskog kruga i postaje dostupan svima, da bi nakon sedam godina počeo ubrzano da se razvija. Danas u našoj zemlji preko 60% domaćinstava ima pristup svetskoj mreži, što ne deluje kao toliko nizak procenat s obzirom na to da u SAD-u oko trećina domaćinstava nema nikakav pristup internetu! Istina, statistika kaže i da je SAD tek na 34. mestu od 211 povezanih zemalja sveta, ali svakako je pravo mesto za kupovinu preko interneta. A kakva je situacija sa nama?

Klikom na dugme

Iako statistika i ne zvuči tako loše, istina je da internet kupovina u Srbiji nije zaista zaživela. Prisutna jeste, ali ne na nivou tzv. razvijenih zemalja. Brojni su uzroci toga: granice i carinski režim prvenstveno kada je kupovina iz inostranstva u pitanju, zatim iznos poštarina – jer Srbija najčešće nije u istoj grupi kao i druge evropske zemlje, pa bili to i prvi susedi, tu su i mogućnosti plaćanja preko interneta, a i nepoverenje – nakon brojnih prevara koje su koristile izolovanost Srbije i neiskustvo prvih koraka interneta, koji je dugo pokušavao da stasa, i dalje u dobroj meri vlada nepoverenje u ovakvu „kupovinu na slepo‟, i uopšte, još je prisutna niska kultura elektronske kupovine.

Avio karte i računi

Elektronska kupovina je širok pojam i podrazumeva zapravo sva plaćanja koja se obavljaju preko interneta i robu i usluge koje se tim putem naručuju. Od avionskih karata i plaćanja računa, preko poručivanja robe iz oglasa i kupovine polovnih proizvoda, sve do naručivanja različitih usluga ili direktne kupovine iz domaćih i stranih prodavnica, trgovinskih lanaca, malih proizvođača, umetnika… Kod kupovine avionskih karata i plaćanja računa statistika kaže da smo do sada veoma aktivni na tom polju. Takođe, tzv. „transakcije građana‟ se visoko kotiraju pa su tako sajtovi sa najvećim prometom elektronske kupovine Kupujemprodajem, Limundo, Mojekrpice, dok se ništa manje transakcija ne obavi uz pomoć različitih sajtova oglasa kao što su Halooglasi, Nekretnine.rs i drugo.

On-line ili peške?

Tu i leže razlike što se internet kupovine kod nas i „u svetu tiče“ – primetno je da je, pored kupovina avionskih karata i usluga elektronskog plaćanja, najizraženija ona kupovina gde internet služi da se izaberu proizvodi ili usluge i dođe u kontakt sa prodavcem, da bi se zatim ta roba ili usluge platili „pešaka“ – u pošti, banci, uplatnicom, pouzećem i slično. Klik na dugme i kupovina karticom ređi su slučajevi.

Paypal smo čekali

Dolazak Paypala u Srbiju čekao se skoro kao i Ikea. Godine i godine su prolazile da je ovakav jednostavan, bezbedan i pouzdan način plaćanja moguć svima u našem bližem i daljem okruženju, pa i najudaljenijim mestima sveta, i tako često dat i kao jedina ili najbolja opcija elektronskog plaćanja, dok mi ostajemo bez svog dela kolača. I online shoppinga. Dugo je najavljivan njegov dolazak, onda je čini se još duže funkcionisao samo jednostrano – tako što je bilo moguće primiti pare na srpski Paypal račun, ali ne i platiti njime, da bi tek krajem 2014. postao potpuno funkcionalan i kod nas, na radost internet kupaca, ali i svih onih kojima su potrebne usluge jednostavnog prenosa novca s inostranstvom.

Paypal je servis, posrednički sajt kod kojeg korisnik otvori nalog i preko kojeg se upravlja sa finansijama vezanim za platnu karticu i obavlja elektronska kupovina, a tako što se Paypal jednom veže za karticu, odakle zatim vuče sredstva tako da svi bankovni podaci kupca ostaju zaštićeni. Ovaj servis je i glavno sredstvo za kupovinu i prodaju preko jednog od najvećih online prodajnih sajtova sveta eBaya.

Društvene mreže za sve

Kod nas internet kupovina ogromnim delom odlazi na odeću i obuću. Društvene mreže su i tu otvorile novi svet, i on-line kupovina naročito cveta kod nas preko Facebooka. Opet, tim putem se roba izloži svetu, a dalje se naručuje „peške“, a ne on-line uplatom. Instagram je takođe za to zahvalan, ali kod nas ipak prednjači Facebook.  Upravo tu leži možda i najveći rizik online kupovine, gde se mnogi opeku.

Specijalizovani sajtovi vs Facebook

Za razliku od sajtova koji su specijalizovani za ovaj vid kupovine i spajanja kupca i prodavca, kod Facebook kupovina ne postoji nikakva zaštita potrošača, a uglavnom ni veći uvid u kvalitet i poreklo robe. I kod specijalizovanih sajtova se mogu desiti kojekakve prevare, ali sve manje. Potrošači su ipak u dobroj meri zaštićeni, u smislu da dobijaju ono što su sa prodavcem i ugovorili ili korisnički servis sajta interveniše. Kod Facebook-a se ovakva prodaja uglavnom obavlja preko raznih stranica gde je kasnije nemoguće dokazati da je kupovina baš tu započeta, a tako i tražiti povraćaj ili obeštećenje ukoliko ne prođe sve kao što je dogovoreno.

Facebook spaja

Naravno, prodaja putem društvenih mreža, Facebooka i Instagrama je veoma zahvalna za kupovinu od malih proizvođača, umetnika ili kao u oglasima – gde se kupuje roba direktno od onoga ko je proizveo, pa se u tom smislu i zna šta se kupuje, ili se razne Facebook grupe koje okupljaju veliki broj ljudi koriste kao brojčane zajednice za razmenu robe. Opasnost kod Facebook kupovine nastaje uglavnom kada je u pitanju preprodaja, i to najčešće robe koja se izdaje za brendiranu. Društvene mreže kao jednostavan vid prezentovanja robe počeo je masovno da se koristi i za preprodaju, gde uglavnom nisu dostupni podaci od koga se to kupuje i odakle je ta roba došla, a samim tim i kakvog je kvaliteta. Tako da čudi podatak da je u protekloj godini najviše robe kupljeno ovim putem iz sveta bejbi opreme, igračaka i odeće.

Šta to kupujemo?

Da je on-line kupovina u porastu svedoči i to što su mnogi super i hipermarketi uveli baš ovakav vid prodaje sa direktnom dostavom. Što se robe tiče, u protekloj godini najviše je zabeležena online kupovina mobilnih telefona, kompjuterske opreme, auto opreme, delova i alata, zatim slede odeća i obuća, a sve više ljudi redovno odlazi i na kineski sajt za on-line kupovinu Aliexpress koji nudi veoma širok spektar kineskih proizvoda u dobroj meri uz besplatnu poštarinu (o čemu smo već ranije pisali ovde). Iako zvuči škakljivo, zapravo podrška ovog sajta veoma dobro vodi računa o potrošačima ukoliko ulože opravdane žalbe na robu koja je stigla.

I koliko nas košta?

Pri kupovini preko interneta pored cene proizvoda plaća se poštarina (ukoliko nije navedeno da je iz nekog razloga besplatna – različiti popusti ili ponude prodavaca), a ako roba dolazi iz inostranstva moguće je plaćanje i carinskih dažbina i PDV-a. Carini se roba čija vrednost iznosi preko 70 evra, u odnosu na njenu cenu, dok je za robu čiji iznos je ispod toga moguće platiti PDV u iznosu od 20% vrednosti robe.

cover999 Helix tetovaže: Najnoviji trend na Instagramu reebok-exofit-lo-clean-r12_cover 10 najboljih patika za leto 330687_05b_260172_D1_18_049-008_cover Kako da prolećne modne trendove kombinujete sa novim starkama? Motorhomes at Norwegian campsite Sloboda na točkovima ·