msu ARt
KULTURA

Kada ste poslednji put bili na nekoj umetničkoj izložbi? Ukoliko biste bili iskreni, verovatno ćete reći ne baš skoro. Za to ćete imati veliki broj manje ili više validnih opravdanja – nemanje novca, vremena ili energije, ništa se ne dešava, muzeji ionako ne rade…

Kampanja čija je realizacija upravo u toku u organizaciji Muzeja savremene umetnosti u Beogradu i reklamne agencije McCann Beograd između građana i umetnosti uklanja sve objektivne i neobjektivne prepreke, čineći umetnička dela iz ovog muzeja dostupna bukvalno svima.

Piše: Vladimir Ćosić

Ovih dana, svaki stanovnik ili posetilac naše zemlje je u prilici da na ulicama gradova doživi nesvakidašnje iskustvo – najveću virtuelnu postavku Muzeja savremene umetnosti. I ono što je verovatno jedna od najboljih stvari u vezi sa ovom kampanjom je jednostavnost.

Naime, dovoljno je skinuti besplatnu aplikaciju msu Art sa Google play stora, startovati je, uperiti telefon ka bilbordu ili nekom drugom vizuelnom rešenju najvećih domaćih oglašivača i dešava se transformacija, bilbord se putem tehnologije pretvara u umetničko delo iz muzeja. Efekat koji ova prosta radnja ostavlja na “konzumenta” umetnosti je gotovo magičan. Verovatno zato što nije čest slučaj kombinacije dve, naoko nespojive stvari, umetnosti i tehnologije. Pogotovo ne u jednoj reklamnoj kampanji. Tehnologija na kojoj se kampanja bazira naziva se augumented reality (proširena stvarnost) u čije detalje u ovom tekstu nećemo ulaziti iz prostog razloga što kada se objasni, svaka ovako neobična i relativno nova stvar gubi deo svoje magije.

Za sada, dovoljno je reći da se upravo zbog kombinacije ove tehnologije i umetnosti sama aplikacija zove ARt (AR - augumented reality; Art – umetnost). Poprilično neskromno, ovu kampanju smo nazvali Najveća virtuelna umetnička postavka svih vremena, ali brojke u vezi sa ovom izložbom su sve samo ne skromne – u isto vreme se dešava na oko 950 lokacija na ulicama, u oko 550 radnji i poslovnica, u 15 najtiražnijih novina i 15 najvećih srpskih gradova. Posebno smo ponosni na činjenicu da naša kampanja funkcioniše u gotovo celoj Srbiji, s obzirom da se slične inicijative uglavnom koncentrišu na Beograd.

Ideja za ovu akciju je potekla iz agencije McCann Beograd. Iako je sama kampanja tek lansirana, ona je deo jedne nekoliko godina stare inicijative i kontinurane kampanje u kojoj agencija u kojoj ja radim podržava razne projekte, pojedince i institucije iz oblasti kulture. Šira javnost je za ovo saznala prvi put pre tri, četiri godine kada smo radili kampanju za Muzej nauke i tehnike u Beogradu, a kampanje su postale široko popularne kroz našu saradnju sa Jugoslovenskim dramskim pozorištem i sada već čuvenom Dramom u taksiju. Birajući u svom radu najznačajnije kulturne institucije, sada sarađujemo sa Muzejem savremene umetnosti u Beogradu. Do te mere se ova vrsta radova odomaćila u okviru agencije da je sada već postala naše dugoročno strateško opredeljenje što se tiče pro bono projekata.

Razlozi za bavljenje ovom temom su u stvari veoma jednostavni: nama iz oglašavanja kultura je veoma bliska delatnost, a mnogi od nas su i potekli iz raznih umetničkih ili društvenih disciplina, te svako od nas ovo vidi kao način da nešto vrati sopstvenoj struci; takođe, smatramo da je stvar mentalne higijene baviti se kulturom u vremenu stalnog jurenja za materijalnim vrednostima i profitom, a kada su kultura i umetnost skrajnute na margine društvenog delovanja; I konačno, u pitanju je i lični, sebični razlog potrebe za uživanjem u delima iz Muzeja savremene umetnosti u vreme dok traje njegova rekonstrukcija. Sarađujući sa svim ovim institucijama, shvatili smo da je što se komunikacije sa svojom sadašnjom ili budućom publikom tiče, svima potrebna ista stvar – otvaranje prema širokom auditorijumu. Otuda dolazi i naša poruka #KulturaZaSve koja predstavlja napor muzeja i agencije u borbi protiv lažnog kulturnog elitizma, a za približavanje ka ljudima zbog kojih ova institucija de facto i postoji. Ovom kampanjom, kao i prethodnim, naša namera je da malo “provetrimo” kulturnu scenu i unesemo dašak pozitivnosti.

Iako deluje veoma jednostavno, kampanja za Muzej savremene umetnosti pažljivo je planirana i pripremana mesecima. U njenom razvijanju učestvovao je agencijski i tim sa strane muzeja, a potom i tim za tehnološki razvoj aplikacije, kao i produkcioni tim. Konačno, u kampanju su se uključili i najveći srpski oglašivači. Rad same aplikacije se sve vreme prati u unapredjuje, jer je u pitanju “živa stvar” za koju je naprosto neophodno da se testira i poboljšava. Ovo je zaista tek početak kampanje. U planu je Ios verzija aplikacije, za korisnike Iphona. U kampanju se uključuje sve više klijenata koji daju dozvolu da se njihova vizuelna rešenja koriste kao okidači za dela iz muzeja. U planu je i prelazak na 3D objekte koji će zaista biti novi nivo rada aplikacije, kao i mnoge druge novine, ali o tome neki drugi put kada stigne na red.

Hajde da za sada uživamo u delima iz muzeja u kojima več neko vreme nismo bili u prilici da uživamo.

Nick Cave (foto: bbc.com) Muzičari-tekstopisci koji bi isto mogli da dobiju Nobelovu nagradu za književnost 14195465_1300602936640742_2420734380234856958_o cover1 StandUpFest 2016: Četiri dana najbolje stand up komedije Herbert manja - Goethe Fest 2016. V GoetheFEST 2016: Reality Bites Automatski nacrt Ma’nene festival: Indonežanski seljaci iskopavaju svoje pretke na svake tri godine · · · ·