cover
PULS GRADA · moda

Za vikend će se svi držati za ruke, a oblik srca i plišane mede dominiraće svuda gde mogu. Dobar i uvek originalan poklon za ovaj dan je komad lepog donjeg veša. Dame, pogledajte njegov razvoj kroz istoriju. Gospodo, evo ideja za poklone.

Donji veš je prvobitno osmišljen i dizajniran iz nekoliko razloga: higijenskih, estetskih i moralnih, zatim radi menjanja oblika ženskog tela u skladu s trendom, kao i zbog očuvanja njene intime. Od tesnih korseta koji gnječe rebra radi užeg struka, preko poravnjivanja i prikrivanja grudi zavojima zbog androginog izgleda, pa sve do spaljivanja brushaltera kao iskaza političke slobode. Jednom rečju, donji veš je i bitan istorijski faktor. On govori i o promeni ženskog položaja u društvu, a ne samo o modnim trendovima. Neverovatno je koliko se ovaj nezaobilazni deo odeće promenio u poslednjih sto godina, i iznova, kao i sama istorija, ponavljao kroz vremenska razdoblja.

1860. godine

Sredinom XIX veka široke suknje – čija je konstrukcija nalikovala metalnom kavezu – takozvane krinoline, nošene su zajedno sa korsetima i podsuknjama. Zbog svoje nezgrapnosti bilo je teško sedeti u njima, ulaziti i izlaziti iz kočija. S druge strane, sama konstrukcija krinoline bila je lagana te nije predstavljala teret pri kretanju, ali ipak njena popularnost i dimenzije vremenom su se drastično smanjile.

1920. godine

Dečačka moda donjeg veša zavladala je u ovom periodu. Linije su bile ravne i jasne, ne naglašavajući preterano ženske adute i oblik „peščanog sata“. Inovacija u tekstilnoj industriji doprinela je izradi jednostavnih i laganih materijala, od kojih su se šile podsuknje i haljine androginih silueta. Čuveni Ferrerovi brushalteri tog vremena po svom dizajnu i lepoti slobodno se mogu uporediti sa današnjim Agent Provocateurom.

1940. godine

Pre nego što je postala holivudska zvezda, Marilyn Monroe je svoje obline iskoristila kao model u reklamama donjeg veša, koje su tih godina slikane rukom. U to vreme novi revolucionarni izgled Christiana Diora ogledao se u čvrsto skrojenim komadima koji su isticali obline, a pre svega struk. Pojas koji je stezao struk produžavao se, u vidu suknje, preko kukova i podvezicama je bio prikačen za najlon čarape.

1950. godine

Pin-up ikona Bettie Page svoju reputaciju stekla je nošenjem nešto provokativnijeg donjeg veša. Bičevi i razni drugi elementi za “mučenje” i vezivanje činili su njene modne asesoare. Ovaj period je jedna od najlepših epoha u kojoj je dizajn donjeg veša procvetao, te se i danas često kopira. Tada još mlada Joan Collins najbolji je predstavnik ovog zlatnog doba.

1960. godine

U žiži je nešto mladalačkiji, lepršaviji i ženstveniji izgled. Bebidol haljinice-spavaćice u kompletu sa gaćicama od istog materijala bile su pravi hit. Različitost u oblicima i dezenima počinje da biva sve šarenolikija, a tada nastaju i mnogi danas poznati nam oblici i modeli brushaltera.

1970. godine

Sofisticiraniji izgled sada se ogleda u sve većem izboru oblika ali i u novim materijalima, poput svile i čipke. Čuveni album Country Life grupe Roxy Music ostaće upamćen i po dve manekenke koje na omotu nose dekadentan i provokativan veš ove, može se reći, disko ere.

1990. godine

Ove godine bile su definisane kul minimalizmom, uz Kate Moss kao modnu predvodnicu. Dobar primer je crno-bela kampanja donjeg veša Calvina Kleina za koju je upravo ona pozirala. Setite se i čuvenog špicastog brushalera dizajniranog za Madonnu od strane, ni manje ni više, Jeana Paula Gaultiera. Ovo su takođe godine kada Wonderbra stupa na snagu uz podršku Eve Herzigove kao zaštitnog lica.

2000. godine

Agent Provocateur dominira sa svojim seksi vešom i Kate Moss kao zaštitnim licem. Kylie Minogue je u tv reklami za Agent Provocateur bila toliko zanosna da je ova proglašena za naj seksi reklamu ikada. Dita Von Teese dizajnira liniju retro veša, u stilu pin-up starleta, za brend Wonderbra. Danas, Victoria’s Secret jedan je od svetskih lidera u dizajnu donjeg veša, čije se revije s nestrpljenjem očekuju poput filmske premijere. Miranda Kerr, Rosie Huntington Whiteley i Heidi Klum samo su neke od mnogobrojnih manekenki koje nose ovu marku, a specifični su njihovi brushalteri ukrašeni dragim kamenjem i kristalima u iznosu od preko milon dolara. Da je retro uvek u modi govori i činjenica da je veš Calvina Kleina ponovo trendi, a lastiš na gaćicama sa njegovim imenom koji viri iz džinsa mnogih poznatih, predstavlja sada vać statusni simbol.

Cipele u trendu 2016. Hit cipele u 2016: Udobnost je na ceni Legendarna filmska garderoba Nezaboravni „trendi“ momenti na filmu REIN REIN: Kabanice za drugačiji stil cover Style File: Cate Blanchett