dodatne fotke KM 007
U VAZDUHU · intervju

Prvi mentorski program u Srbiji koji se bavi ličnim i profesionalnim razvojem budućih lidera u oblasti kulture upravo je na kraju svog četvrtog ciklusa. Razgovarali smo s mentorskim parom četvrte generacije Kreativnog mentorstva Majom Bosnić i Asjom Radonjić i njihovim iskustvima zašto je važno deliti znanje.

Tekst: Ljubica Slavković

Majo, ti si kompozitorka eksperimentalne konceptualne muzike koja iza sebe ima bogatu i zanimljivu biografiju. Šta te je motivisalo da potražiš mentora i kako si se odlučila da apliciraš na program Kreativnog mentorstva?

Veliki sam zavisnik od konstantnog učenja, istraživanja i otkrivanja i oduvek sam se trudila da, pored formalnog obrazovanja, učim i iz tuđih iskustava. Delovalo mi je vrlo zanimljivo i korisno da dobijem priliku da upoznam osobu koja bi godinu dana pratila moj rad i davala savete, i zahvaljujući svojoj profesiji, znanju i iskustvu, bila u mogućnosti da mi pruži neka nova sagledavanja moje profesije – kompozitora savremene umetničke muzike. Presrećna sam što me je Kreativno mentorstvo povezalo s Asjom Radonjić, jer njeno ogromno znanje i iskustvo koje poseduje kao urednik programa Beogradske filharmonije upravo upotpunjuje nove važne domene moje profesije.

Asja, urednica si programa Beogradske filharmonije, profesionalno si aktivna i veoma zauzeta. Šta te je motivisalo da prihvatiš poziv KM da budeš mentor?

U ovaj program sam se uključila na preporuku moje drage koleginice iz Filharmonije, koja je kao menti bila jedna od prvih učesnica Kreativnog mentorstva, a za njega sam čula i od drugih kolega iz struke, koji su na različite načine bili u njega involvirani. Iskustva su gotovo uvek bila pozitivna, pa mi je bila čast kad su me pozvali da budem mentor. Moj motiv je svakako da prenesem iskustvo koje imam u višegodišnjem radu u planiranju programa i koncertnih sezona najuspešnije institucije u zemlji – Beogradske filharmonije. Svima je zanimljiv taj naš način rada, tzv. model uspešnosti zbog kog je Filharmonija toliko odskočila u odnosu na sve druge srodne ustanove u svojoj oblasti, ali i šire. Ja sam ponosna što sam deo tog, po mnogo čemu, posebnog kolektiva, i želim da taj naš obrazac, ali i pozitivnu energiju i entuzijazam koji su neophodan sastojak ovog uspeha, prenesem kolegama i budućim profesionalcima u struci.

Kako funkcioniše vaš mentorski par?

Maja: U početku nisam znala šta me čeka i bila sam spremna na sve moguće situacije. Međutim, Asja je od samog početka pokazala tako veliku podršku mom radu i otvorenost za svaki vid saradnje i razgovora, da je prevazišla sva moja očekivanja u najpozitivnijem smislu. Od početka smo imale jasno definisan cilj i okviran plan s raznoraznim mogućim opcijama sprovođenja. Međutim, i pored tog glavnog cilja, usputno smo razvijale još nekoliko drugih mojih projekata i ideja, tako da imam utisak da sam imala potpunu slobodu da biram svoj fokus, a uz to i potpunu njenu pažnju i predanost svom daljem razvoju.

Asja: Ne bih mogla da kažem da je to klasičan odnos mentor-menti, imajući u vidu da je Maja u potpunosti profesionalno ostvarena osoba. Naš odnos se bazira na razmeni i prenošenju iskustava, kao i rešavanju konkretnih problema i prevazilaženju prepreka na putu do cilja. Saradnja je dvosmerna i u ovom procesu smo obe mnogo toga naučile.

Majo, aktivna si bila i kao profesor i koordinator obuka, te da li si se ti ikada ranije našla u ulozi mentora, i kakvo je tvoje iskustvo i s jedne i s druge strane?

To je tačno, jesam, više puta. Obožavam taj fenomen prenosivosti znanja. Divila sam se (i uvek ću) svakom ko je ikada bio u poziciji da me nečemu uči i s velikom posvećenošću sam pristupala istoj ulozi kad god sam se u njoj pronalazila. Pedagogija me generalno veoma inspiriše i ispunjava, a naročtio je dragoceno kad i druga strana ume to jednako da ceni. Dakle, oduvek sam obožavala i ulogu predavača i učenika. Mislim da je važno da svi u životu paralelno preuzimaju obe uloge, da stalno grade svoje znanje i iskustvo, i redovno prenose dalje.

Asja, da li si ti nekad imala profesionalnog mentora, te iskustva kao menti?

Uloga mentora u ovom smislu takođe je nova za mene, a kako sam se snašla verovatno treba da kaže Maja, i da procene kolege iz programa Kreativnog mentorstva. Čitavoj priči sam pristupila nekonvencionalno, kakve smo u krajnjoj liniji i Maja i ja, s namerom da joj prenesem svoje lično i praktično iskustvo, a u odnosu na dileme koje u tom trenutku imam. Nismo se držale nekakvog obrasca ili unapred utvrđenog plana koji smo pročitale u nekakvom priručniku za uspešnu karijeru. Naš odnos se razvio u jedno lepo prijateljstvo, i razmenu iskustava i saveta između jedne malo starije i jedne malo mlađe koleginice, i sigurno će se nastaviti i mimo programa KM.

Program KM je bogat raznovrsnim susretima, radionicama, ne samo pojedničanom radu mentora i mentija. Kakvo je vaše iskustvo iz ovog programa, radionica, umrežavanja s drugim mentorima i mentijima?

Maja: Program KM je zaista bogat sjajnim korisnim radionicama koje sprovode najstručniji kadrovi u našoj zemlji. Tako smo prošli ozbiljne celodnevne treninge na razne teme, kao što su: postavljanje ciljeva, menadžment vremenom, rad u timu i koordinacija tima, kao i mnoga korisna predavanja o svesti publike, o nevladinim izvorima finansiranja projekata, ženskom kulturnom nasleđu i još mnogo toga. Upoznala sam se i povezala s još nekoliko drugih mentora i mentija, iz različitih grana kulturne i kreativne industrije, a sigurna sam da ću s njima sarađivati i ubuduće na dolazećim projektima.

Asja: Događaji koje sam otpratila bili su mi veoma interesantni, a od velike koristi mi je bila mogućnost da upoznam druge mentore, da se upoznam s njihovim radom i na taj način proširim svoju profesionalnu mrežu.

Program KM se skoro već završava. Kad sad pogledate iza sebe na ovih skoro godinu dana, šta biste najviše izdvojile, kao najveće promene, dostignuća, a šta biste možda i drugačije radile?

Maja: Osećaj da imam mentora i da pripadam jednoj generaciji mentija dodatno me je podsticao i stimulisao da aktivno i redovno razvijam svoje projekte i dalje planove, a uz to su se konstantno otvarala nova vrata i dodatne mogućnosti. Namerno sam postavila ambiciozan cilj na početku, jer sam tip ličnosti koju motivišu veliki izazovi. Sad kad se približava kraj programa, vidim da je sasvim moguće da ću sve postići što sam zacrtala, a u toku godine sam uradila i ostvarila i više od planiranog. Zbog toga sam neizmerno zahvalna podršci koju mi je redovno pružala Asja, drugi mentiji i ceo tim Kreativnog mentorstva.

Ako baš moram da smislim šta bih volela da je možda bilo drugačije, onda bih poželela da sam mogla samo i isključivo da se fokusiram na svoju kompozitorsku karijeru tokom ovih godinu dana programa KM i rada s Asjom. Međutim, takva situacija jednostavno nije moguća u današnje vreme, što, bez obzira na sve, verujem da ima i dosta dobrih strana.

Asja: Bilo mi je veliko zadovoljstvo i čast što sam bila deo programa KM, i za mene je ovo bilo potpuno novo iskustvo. Najveće dostignuće predstavlja činjenica da sam s Majom uspostavila odličan odnos i da sam makar delimično uspela da joj pomognem da svoju profesionalnu karijeru usmeri i sagleda iz drugačije perspektive.

Christos Papadopouloby Christos Papadopoulos: Ako niste dovoljno jaki nestaćete Iva Brdar Iva Brdar: Nadam se promenama. Uvek. A001_C031_09147W Zoran Petrov: Fokus na harmoniju i sklad sa prirodom Keziah Jones Kezaja Džons: Privlače me žene od kojih mogu da učim · · ·