Mina Đukić
U VAZDUHU · intervju

Ako se na samom početku manemo sitničarenja i čestih autorasističkih preterivanja na temu da li srpski film i dalje zaslužuje šansu i dobre vesti, lako ćemo se saglasiti da jeste zbilja sjajna vest to što će „Neposlušni“ biti prikazani u zvaničnom programu festivala Sundance početkom naredne godine.

I mada ćemo na beogradsku/srpsku premijeru morati da se strpimo još malo, nije zgoreg da to međuvreme iskoristimo za divan sa Minom Đukić, rediteljkom ovog filma, koja će nam svakako ponajbolje predstaviti svoj dugometražni igrani prvenac.

Šta Sundance, odnosno učešće na Sundance festivalu, znači za Minu Đukić i šta Sundance (može da) znači za Neposlušne?

Posle snimanja filma sanjala sam san u kom se cela ekipa filma suludo brzo spušta niz snežnu padinu i u bobovima preleće provalije, probija se kroz šumu i sve vreme se užasno dobro zabavlja. Tamo u Park Cityju je sneg, i dobra je scenografija za ostvarivanje tog sna. Očekujem da film emotivno pomeri sto veći broj ljudi i da osetim da ono u šta sam čvrsto verovala ima smisla, ili bar dovoljno zabavnog besmisla.

Neposlušni su tvoj debitanski dugometražni film, do ove najave učešća na Sundance u nije bilo mnogo priče u medijima o ovom ostvarenju, te kako bi ti, kao rediteljka,  predstavila Neposlušne nekom neupućenom, potencijalnom, a dobronamernom gledaocu?

Preporučila bih mu da ostane dobronameran i neupućen i da se otvorenog srca i hrabro prepusti filmu i dopusti mu da ga uznemiri, emotivno pomeri, uteši, promeni i uvredi ako je neizbežno, a sve sa ciljem da se posle filma oseti više živim. Inače, Neposlušni su ljubavna priča o zakasnelom odrastanju, o pravu na život izvan okvira koje ti nameću društvo, porodica ili bilo koji sistem. O pravu na slobodu lutanja u potrazi za autentičnim.

Ako je Jugo, kratku biografiju, tvoj diplomski rad, kao ključna emocija nosio žal za spokojem i jednostavnošću, koja bi bila najznačajnija emocija na kojoj počivaju Neposlušni?

Na čežnji rekla bih, isključivo i ponajviše na čežnji.

Kako Neposlušni stižu iz produkcijske kuće Kiselo dete, a omladinska drama je u pitanju, možda će se kao neizbežna nametnuti poređenja sa Tilvom Roš; šta je to onda što Neposlušne ponajpre razdvaja i razlikuje od Ležaićeve Tilve Roš?

Tilva Roš je Nikolin ličan film, Neposlusni su moj ličan film. Naši senzibiliteti i rukopisi su vrlo različiti. Sličnost je u nameri da se bavimo temama koje nas se tiču. Moj film se dešava u Vojvodini, gde sam odrasla, njegov u Boru. Moji likovi voze bicikla, a njegovi skejt.

Sundance već dugo figurira kao meka (na prvom mestu američkog) nezavisnog filma, a da li je, po tvom mišljenju, srpska kinematografija dovoljno jaka da neguje i tu indie struju?

Srpska kinematografija nije dovoljno jaka i potrebno joj je što više strujanja i struje. Nije odmah nužno te struje klasifikovati u pokrete, talase i ostale moguće kategorije. Važno je da je živo i da se autori bave temama koje ih se tiču. Ne osećam potrebu da pripadam ijednoj struji, ali osećam potrebu da sveža krv struji kroz krvotok srpske kinematografije koja već dugo vremena nije baš najzdravija. U poslednje vreme se dešavaju se sve kvalitetnije transfuzije, i tome se treba radovati.

Sa Neposlušnima i zvanično stupaš u profesionalnu kinematografiju, te je šta to, po tebi,  predstavlja tu  zdraviju struju savremenog srpskog filma? Šta bi mirne duše mogla da preporučiš?

Mirne duše mogu da preporučim autore koji žele nešto da menjaju, koji smeju da rizikuju, da se bune, da bude, da ne pristaju na često birokratske uzuse evropskog filma, da budu iskreni i da ne kalkulišu. Nikola Ležaić, Mladen Đorđević, Maja Miloš, Ivan Ikić, Miloš Pušić i mnogi koji tek dolaze a umeće sve to, jos bolje i beskompromisnije od nas, nadam se.

Zbog strogih propisa Sundance festivala, ne možemo da vam prikažemo trejler filma pre svetske premijere.

Vladimir Kolarić Kole Vladimir Kolarić: Ne zaboravljam nijedan koncert Stray Dogg Leksikon: Stray Dogg Miloš Pušić Miloš Pušić: Za uspeh ne postoji recept naslovna Vladimir Paripović, arhitekta: Mali svet arhitekture i dizajna ·