jed3
KULTURA · knjige

Ukoliko odmor provodite kod kuće preporučujemo vam deset knjiga kojima možete da prekratite, ukrasite i upotpunite odmor pod svojim krovom. I to nije sve – nakon osvrta na svaki od ovde odabranih knjiških naslova sleduju vam i preporuke filmova/serija i muzike, koji se barem u asocijativnoj ravni nadovezuju na ono o čemu je u narečenim knjigama reč i/ili na ona pitanja i teme koje one problematizuju i prikazuju. Spremni?

PRVI DAN

Za početak nešto zaista odlično – roman „Crveni april” peruanskog prozaiste Santjaga Ronkaljola. Ovaj roman (objavila Laguna, prevela Ljiljana Popović Anđić) počiva na izvanredno uspelom naumu pomenutog autora da nakon umetničke proze ovlada i poljem žanrovske, preciznije, kriminalističke proze.

Ronkaljolova namera završila se potpunim trijumfom, jer ova povest o doživljajima skrajnutog i radnoj disciplini i svedenom životu predanog Feliksa Čakaltane Saldivara, zamenika okružnog tužioca u peruanskoj zabiti, tokom isprva samonametnute istrage serije gnusnih ubistava tokom najsvetije od svih sedmica u životu tamošnjih katolika, poseduje sve – sočnu misteriju, autorovo dužno poštovanje prema konvencijama žanra, ambiciozno književno ruho, zanimljiv društveni kontekst (obodi Perua u grotlu vojnediktature) i intrigantan glavni lik.

Film:„The Silence of the Lambs”, „Plata Quemada”, „Apartment Zero”
Muzika: Ana Tijoux, Sean Nicholas Savage, Damien Jurado, Jesca Hoop

DRUGI DAN

Memoarska proza Jasmine Tešanović „Moj život bez mene” (objavila kuća Rende) poprilično je iznenađenje za iole pomnije poznavaoce lika i dela ove veteranke feminističke borbe i šireg društvenog aktivizma kod nas. „Moj život bez mene” je naglašeno lično intonirana povest o odrastanju u SFRJ raju takozvane crvene buržoazije i mnogobrojnim potonjim lutanjima i krivim srastanjima i pogrešnim i nužnim izborima, a ono što posebno iznenađuje jeste duhovitost kojom autorka pristupa sopstvenoj biografskoj građi.

„Moj život bez mene” se da čitati i kao roman, a valja istaći i brižljivo izvedeni fragmentarni okvir, u finom skladu sa ciljanim ispovednim tonom. Za ljubitelje trivije i sledeća dojava – na stranicama ove knjige gostuju i razne osvedočene veličine poput Pazolinija, Jevtušenka, Moravije, Kiša, Pavića, Lilijane Kavani…

Film:„Čudna devojka”, „Glasam za ljubav”, „Crna Marija”, francuski „Galia” (1966), stariji nemački „Party Girl”
Muzika: sve od ex-Yu synth-popa i najbolje od italo diska starog kova

TREĆI DAN

„Jedro nade (objavila Laguna) novi je roman Nikole Malovića, cenjenog autora mnogonagrađivanog „Lutajućeg Bokelja”. Malović u svom novom delu uspeva da postigne saglasje između mnogo toga raznorodnog, te njegovo „Jedro nade”, iz početka tek priča o privremenom povratku modnog industrijalca iz Italije u zavičajni Perast, donosi ljubavnu priču koja je istovremeno i istorijska povest i sugestivan i ubedljiv prikaz života u primorskom raju.

Malović ovde takođe problematizuje i neutaživu potragu za lepotom i potrebu za dešifrovanjem barem nekih od tajni na kojima ona počiva, a krajnji rezultat je osobena i emocijama bogata proza autora, čija je ambicioznost za pohvalu, sagledavano i mimo, na tom planu, upadljivo siromašnog srpskog književnog konteksta.

Film: „In Search of a Midnight Kiss”, „Medicine for Melancholy”, „Hotel De Lac”, ruski „Julska kiša” (1966)
Muzika: Cold Specks, Sia, TV Girl, Alpines

ČETRVTI DAN

Njena zemlja”, utopijski roman Šarlot Perkins Gilman, svakako je poslastica za sve ljubitelje lepe pisane reči na onu poslovičnu treću decimalu. Ovaj kraći roman (prevela Marija Stajić, objavio Štrik) zbilja je jedinstveni osvrt na pitanje takozvanog ženskog principa. Autorka, šire poznata po svoj zbirci priča „Žuti tapet”,nežno, smireno i mudro tka priču o pustolovini tri mlađa muškarca oprečnih svetonazora, koji vođeni glasinom stižu u neznanu zemlju u kojoj generacijama i vekovima žive i stvaraju samo žene.

Šarlot Perkins Gilman je s izvesnim zakašnjenjem postala junakinja i uzor sifražetkinja i potonjih feminističkih pokreta, a u„Njenoj zemlji” ona je ispisala stranice krcate promišljenošću, empatijom i maštovitošću, koje su počesto umele i umeju da zafale upravo njenim gorljivim sledbenicama.

Film:„Logan’s Run”, „Pleasantville”, „Children of Men”, „Memoirs of a Survivor”
Muzika: Judie Tzuke, Mary Gauthier, Tammy Wynnette, Ronika

PETI DAN

I ova sugestija pledira na treniranje svima nam prekopotrebne empatije; u pitanju je novo izdanje glasovite zbirke feljtona/eseja „Samo bogovi mogu obećati” Bože Koprivice (objavila Geopoetika). Koprivica je na stranicama ove svoje i dan-danas zanimljive, pa i neodoljive knjige, postigao mnogo toga – „Samo bogovi mogu obećati” u svojoj biti je intimna (ili bolje rečeno – intimistička istorija svetskih prvenstava u fudbalu), ali takođe daje vidljivih povoda da bude posmatrana i kao nadahnut i nadahnjujući traktat o važnosti strasti kao zvezde-vodilje na svačijem životnom putu.

Koprivica prosto mami na aplauze, kako po pitanju neusiljene bravuroznosti s kojom iznova i iznova varira polaznu ideju, tako i na račun promućurnosti, preciznosti i sveobuhvatnosti svoje misli i svog pera, ali na prvom mestu – britkosti(i) ovde prikazanog humora.

Film:„Friday Night Lights”, „Rudy”, „The Longest Yard” (obe verzije), „Horse Feathers”
Muzika:The Felice Brothers, The Antlers, First Aid Kit

ŠESTI DAN

Donekle u sličnom tonu je i naredni knjiški predlog – „Švejkovanje” znamenitog Jaroslava Hašeka. „Švejkovanje” (u prevodu Aleksandra i Svetozara Ilića i u izdanju Derete) osim načelnog podsećanja na ionako nezaboravnog junaka „Doživljaja dobrog vojnika Švejka”, na formalnom nivou donosi nam „Šašave priče” i „Komandanta grada Bugulme”, kao i nekoliko kraćih eseja prevodilačkog dvojca i nekoliko gostujućih hašekovaca prvog reda.

Ovo izdanje je stoga dragocena prilika da se upotpuni kako uvid u samu suštinu Hašekove postavke o dobrohotnom i ne baš bistrom vojniku, zapravo sitnom i ubogom pionu na velikoj istorijskoj pozornici uoči samog prevrata i kraha, tako i u Hašekov književni genije. Na sve to, „Švejkovanje” nas nanovo tera na razmišljanje o staroj teoriji maske koju Švejk manje ili više dragovoljno navlači ne bi li se tako zaštitio od silovitijih udara golemog viška istorije.

Film:„Coup de Grace”, „All Quiet on the Western Front”, „Gallipoli”, „Paths of Glory”
Muzika: Philip Philips, Nick Drajke (sve), Sebastien Telier

SEDMI DAN

Dosta povoda za što diskretan što grlen smeh mogu se naći na stranicama „Spomen-muzeja”Sergeja Dovlatova. Ovo delo i kod nas voljenog Dovlatova (u izdanju StylosArta i prevodu Radmile Mečanin) na nivou takozvanog zapleta tiče se dana koje je Dovlatov proveo kao vodič u Puškinovom spomen-kompleksu.

Ta životna epizoda Dovlatovu je u „Spomen-muzeju” poslužila kao polazište za još jednu razoružavajuću dozu savršenog spoja melanholične kontemplacije i jetkog humora, a autor, osim toga, na ovim stranicama preispituje nekoliko intrigantnih fenomena – bivstvovanje na (možda i dobrovoljnoj) margini i značaj književnosti kojoj očito rok trajanja ne ističe tek tako. Razlog za narečeni smeh ponajpre stiže iz junakove rešenosti da u delo sprovede svoj naum – da posetioce muzeja provede po svim delovima kompleksa, a da niti jednom ne izgovori „Puškin‟.

Film:„Bringing up Baby”, stari „House of Wax”, „Russian Ark”, „The Thomas Crown Affair” (oba)
Muzika: Motorama, Tesla Boy, La Sera, Django Django

OSMI DAN

Sve i da ostajete/ostajemo u svojim domovima, nije red da ignorišemo pojam putovanja kao važan faktor svake lične evolucije. U tu svrhu neka nam posluži istinski izvanredno delo „Atlas zabačenih ostrva” autorke Judite Šalanski. Autorka već u podnaslovu ovog svog dela (objavio Službeni glasnik, prevela Aleksandra Bajazetov) pojašnjava dovoljno toga, kad navodi „pedeset ostrva na kojima nikad nisam bila i na koja nikad neću otići“.

„Atlas zabačenih ostrva” zadivljujuća je mešavina lirske uznetosti skrajnutim krajolicima, mikroizraza, potrage za fusnotama unutar ličnog doživljaja i onog što nam nije suđeno da iskusimo, svojevrsne rukavice bačene u lice kartografiji i sklonosti ka sličnim kategorizacijama… Knjigu prati majstorska oprema, što ovo vanserijski uspelo i važno izdanje prevodi i u kategoriju savršenog poklona bližnjima i dragima za koje znamo i/ili osećamo da iskreno mare za ovakve uzleta i duha i uma.

Film: naravno, ruska ostvarenja „Ostrvo” i „Kako sam završio ovo leto”
Muzika: Joel Alme, George Ezra, SPC Eco

DEVETI DAN

Plitko” Nikolasa Kara polemično je delo popularne naučne literature krajnje intrigantnog sadržaja i gledišta. Naime, ovo delo (objavio Heliks, preveli Ognjen Strpić i Bojan Stojanović) krećeod, kako je navedeno u opisu, „hiperprodukcije informacija u digitalnom obliku, permanentne povezanosti s internetom i stvaranja čitavih supkultura virtuelnog života na društvenim mrežama“.

Karova polazna teza, baš kao i stav koji po tom pitanju zastupa i brani, jeste kristalno jasna, ali ono čime ovo zbilja značajno delo oduševljava jeste umešnost autora na dva važna plana – da na novenačine i uz nove primere ilustruje i produbi u potpunosti dosta rano u knjizi obznanjenu osnovnu tezu, istovremeno rečito i elegantno šireći vizir koji nam daje da sagledavamo nuspojave ove nezaustavljive pošasti na čije smo porazne rezultate i kobne nuspojave tako rado pristali.

Film: serije „Halt and Catch Fire”, „The IT Crowd”, „Silicon Valley”, „Idiocracy”
Muzika: Pretty Lights, How to Dress Well, De/Vision, Cabaret Voltaire

DESETI DAN

Slično već pominjanom Ronkaljolou, i nadaleko poznata spisateljica Izabel Aljende je svojim „Trbosekom” poželela da iskorači iz očito sputavajućih okvira takozvane umetničke proze. Tako je autorka glasovite „Kuće duhova” sročila svoj prvi triler, zasnovan na priči o smrtima u San Francisku, koje probijaju put i do viralnih, pa i fatalnih kompjuterskih igara.

„Trbosek” (prevela Aleksandra Mačkić, objavio EvroGiunti) ne dobacuje do visova narečenog „Crvenog aprila”, ponajpre tu zasmeta silina digresija, ali, tu spora nema, još jednom pokaže lepotu jezika Aljendeove, čigledno nas o istom trošku podsećajući na značaj novih izazova i spremnosti da se u i zrelom dobu uputimo put novih adresa. Baš kao i junaci/junakinje ovog njenog ipak sasvim zadovoljavajućeg novog dela.

Film:„Copycat”, „Frailty”, „Seven”, „The Hitcher”, „Time After Time”
Muzika: Kyla Le Grange, Chromatics, Cold Cave, Camouflage

Među nama Promocija knjige „Među nama: Neispričane priče gej i lezbejskih života“ Stiven Fraj "Teniske loptice nebesa" Prikaz knjige: „Teniske loptice nebesa“ Stivena Fraja Vule Žurić Vule Žurić: U Srbiji je teže biti književni nego fudbalski selektor Frederik Begbede Prikaz knjige: Frederik Begbede „Praznik u komi“ ·