Lov
KULTURA · film/TV

Istina, umelo je i u ovoj koloni da bude bizarnih izbora, kao i da politička korektnost odnese prevagu nad bespogovorno superiornim, ali ova kategorija je ipak zadržala status kutka gde u većini slučajeva pobede pravda i rezon.

Stoga hajde da u osvit zore tokom koje ćemo saznati pobednike ovogodišnje trke skrenemo pažnju na pet favorita u ovoj disciplini, od koje smo neke, srećom, imali prilike da pogledamo i u našim bioskopima.

Krah razbijenog kruga (zahvaljujući Delta Videu igrao je i kod nas) pokazuje da prava umetnost ne zna za plašljive sugestije, ograničavajuće kanone i kalkulacije. Reditelj Felix Van Groeningen u Krahu razbijenog kruga za temu uzima neizbežni krah braka usled istinskog tektonskog udara – fatalne bolesti deteta. Autor kreće od snolikog prikaza rađanja i procvata iskrene ljubavi i potpunog prožimanja, a stiže do uverljivog i silovitog verizma kojima oslikava dane sunovarata. Naravno, ova dva oprečna pola stoje u savršenoj ravnoteži, što uz odmerenu, a odvažnu glumu vodećeg dvojca i pregršt bluegrass nota u zvučnoj pozadini ovaj film dovodi do tačke odličnog dela na temu koju (bilo iz obzira bilo iz osećanja vlastite nedostatnosti) mnogi izbegavaju.

Velika lepota Paola Sorentina  (Sorentino je bio gost Kustendorfa, a film će biti prikazan i u okviru Festa)  nam predstavlja autora koji dragovoljno beži u bajkolikost. Velika lepota je praznik sveopšteg preterivanja i uznosa mogućnostima filma kao ponajpre čeda vizuelnog, a potom i intelektualističkog medija.

Sorentino se na tragu velikih majstora italijanskog filma u Velikoj lepoti dotiče tema univerzalne lepote, prolaznosti, aspekata prostornog, te hedonizma i dokolice kao prakoncepata svakog smislenog bitisanja, a stiže do kote neupitnog remek-dela, koje pleni na sijaset planova.

Lov, svakako nije najbolji film Thomasa Vinterberga (napoznatijeg po filmu Festen), ali jeste važan jer se na filmski uzbudljiv i upečatljiv način bavi pitanjima sveprisutne moralne panike i suštinskog nepostajanja prava na privatnost. Tako u Lovu samozatajni vaspitač postaje slučajna žrtva navodne pedofilske afere, a Vinterberg tu kreće u potragu za uzrocima moralitičke raspomamljenosti, prisutne i u ekonomski najspokojnijim društvima. Valja napomenuti da i ovde izvrsni Mads Mikkelsen nanovo podseća na nezaustavljivu snagu promišljenog glumačkog underplaya, tj. glume tišeg i diskretnije-svedenijeg intenziteta.

Slika koja nedostaje intrigantan je ekces, jer u njemu uz pomoć lutaka od gline spoznajemo užase nasilja za koje su bivali odgovorni kambodžanski Crveni Kmeri. Reditelj Rithy Panh zadivljujući lako tokom sat i po balansira između infantilnosti i beskompromisnosti izraza.

Sa druge strane, Omar, premda sasvim zadovoljavajuća mešavina ljubavne priče i osvrta na neprolazni palestinsko-izraelski sukob, ipak je tek manje uverljiva varijacija na pre desetak leta viđeno u izvrsnom filmu Paradise Now istog reditelja, Hanyja Abu-Assada.

FEST 2014 Počinje FEST 2014 Boban Skerlić Boban Skerlić: Korozija duše Tarzan 3D U bioskopima: „Tarzan 3D“ Tri dana za ubistvo U bioskopima: „Tri dana za ubistvo“ ·