"Greben spasa"
KULTURA · film/TV

Na početku ove priče kao neumitno i jedino logično nameće se barem kratkotrajno nadizanje dreke; dakle, NEPRAVDA!!! Jer se nesumnjivo, najkvalitetnije i najosobenije među primećenim višekalibarskim ostvarenjima nije našlo među kandidatima za najbolji film, a ni reditelja tog sjajnog filma nema među izdvojenima.

Naravno reč je o izvanrednom francuskom ostvarenju Ona (Elle) Paula Verhoevena, filmu čija je ambivalentna etičnost teško zasmetala ne tako otvorenim umovima Američke filmske akademije. Nepravda jeste, što, naravno, ne znači da ne treba i da ne možemo da se bacimo u zanos predviđanja, te da spekulišemo na temu krajnjih ishoda.

Najbolji film:

Arrival (Dolazak)
Fences
Hacksaw Ridge (Greben spasa)
Hell or High Water
Hiden Figures
La La Land (La La Land)
Lion (Lav)
Manchester by the Sea
Moonlight

Bila je ovo definitivno jedna od lošijih godina u ovom milenijumu, te ovde zbilja ima svega i svačega: tzv. toplih ljudskih priča (Lion, koji je od prošle sedmice i na repertoaru bioskopa u Srbiji), naprosto zalutalih (Hell or High Water), vraćanja starih dugova sa drugih frontova (Fences Denzela Wahingtona), xxx političkih izbora napamet (Hidden Figures), posledica neumerenog hajpovanja (Arrival, Moonlight)…

Predviđanja:

Ako bude po poštenju: Kad je već zaobiđen Verhoevenov Elle (Ona), nužni izbor u ovoj poštenoj varijanti definitivno mora biti povratnički epik Mela Gibsona, Greben spasa (Hacksaw Ridge), jer reč je najcelovitijem i najuzbudljivijem ostvarenju, koje, na sve to, pod upitnik stavlja goreći problem hiper militarizma.

Ako bude po nekakvom (politički korektnom ili drugom) ključu: Moonlight, spoj društvene i blago polemičke drame na afroameričke i queer teme, ili bioskopski hit Hidden Figures, mešavina girl power i oskar-više-nije-tako-beo mantre.

Ako Akademiju krene emocija: Manchester by the Sea, u dovoljnoj meri uspeo i ubedljiv predstavnik indie (nezavisne) poetike u ovoj oskarovskoj trci; ovom filmu ništa suštinski ne fali, reditelj ponovo spaja mumblecore bit i raskošniji izraz, tu je i visoka glazura u vidu prestižnije podele uloga, ima povoda i za suze gledalačke, samo što smo ovo gledali možda i stotinu puta ranije.

Srednje rešenje: La La Land, vrlo dobar film u celini gledano, kome ipak fali uverljiviji šav na spoju melodramskog i muzičkog dela, jer bez njega dramski segmenti na mahove ostavljaju utisak tek (doduše, simpatičnog) izgovora za sjajno postavljene i izvedene muzičke delove.

Najbolji reditelj:

Dennis Villeneuve (Arrival)
Mel Gibson (Hacksaw Ridge)
Damien Chazelle (La La Land)
Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea)
Barry Jenkins (Moonlight)
Imajući u vidu gore izneto i pojašnjeno, stvari su sada dosta očiglednije, zar ne?

Ako bude po poštenju: Mel Gibson
Ako bude po nekakvom (politički korektnom ili drugom) ključu: Baryy Jenkins
Ako Akademiju krene emocija: Kenneth Lonergan
Srednje rešenje: Damien Chazelle

Najbolji animirani film:

Kubo and The Two Strings
Moana
My Life as Zucchini
The Red Turtle
Zootopia

Ako bude po poštenju: My Life as Zucchini, jer ovaj švajcarsko-francuski film na zbilja univerzalan način spaja vrhunsku stop-motion animaciju i iskrenu emociju.
Ako bude po nekakvom (politički korektnom ili drugom) ključu: Zootopia, zabavan i mio film odlične izrade, ali koji nedvosmisleno nosi i jasne poruke jednakosti, inkluzije, nužnosti iskrene saradnje zarad višeg dobra…

Ako Akademiju krene emocija: Moana, jer u ovom filmu naprosto sve pršti od pregršt slatkih i par pomalo gorkih emocija
Srednje rešenje: Kubo and the Two Strings, ljudski dobar film ali koji producenti nameću prvenstveno kao pomiriteljsku mešavinu azijske škole crteža i animacije, tamošnje teme i holivudske visokopolirane izrade.

Najbolji film sa neengleskog govornog područja:

A Man Called Ove (Švedska)
The Salesman (Iran-Francuska)
Tanna (Australija-Republika Vanuatu)
Toni Erdmann (Nemačka-Austrija-Rumunija)
Land of Mine (Danaska-Nemačka)

Ako bude po poštenju: Svakako ljubimac evropskih festivala, Toni Erdman, jer pripada zaista retkom soju arthouse filmova s evropskog kontinenta koji funkcioniše i kao zabavna komedija, pa kao takav s lakoćom komunicira sa iole dovoljno verziranom i naklonjenom publikom.

Ako bude po nekakvom (politički korektnom ili drugom) ključu: Tanna, jer ova oskarovska kategorija često biva sigurna kuća za tople ljudske priče sa jasnom primesom folklora, a sve to nudi ova prijatno arhaična priča o sestrinskoj vezanosti i zabranjenoj ljubavi u snolikim pacifičkim krajolicima.

Ako Akademiju krene emocija: Ponovo Tanna

Srednje rešenje: The Salesman, jer Farhadi je siguran loz – već je jednom ovenčan Oskarom u ovoj kategoriji (2012. za Razvod), a ovde je u dobroj meri digao ulog, jer se priča ovog novog filma na planu zapleta tiče i rada na Smrti trgovačkog putnika, čuvenog pozorišnog komada velikog Arthura Millera.

lalala Scene iz filma „La La Land“ koje su inspirisane poznatim filmskim scenama plakati Da li ste primetili da svi plakati za romantične komedije liče? Devdas-Indijski film Festival indijskog filma ljubavni slucaj Rimejk legendarnog filma „Ljubavni slučaj“ · · ·