Social networking LIKE
KULTURA

Nedavno je neko mudro opazio da će antropozi budućnosti proći silne muke da objasne zašto su se cure naših dana toliko pućile na fotografijama i često se slikale po kupatilima i toaletima.

Sa druge strane, ti fiktivnih proučavaoci ovog našeg ne toliko živopisnog “sada” svakako će zastati i nad navikama onog drugog (da ne kažemo naprednog ili, daleko bilo, naprednjačkog) soja, tj. pop-konzumenata i inih alternativaca.

Tim povodom, evo pregleda mogućih znakova vremena srpskog početka novog milenijuma u sferi pop-kulturnog; neće ovde biti rang-liste, već neka ovih deset stavki posluži kao svojevrsna brzopotezna Roršahova mrlja u kojoj će svako od čitaoca moći da prepozna svog favorita na ovoj lestvici užasa. Dakle…

• BEZ – filmovi bez publike (ne računajući onu rodbinsko-svečarsku na premijerama, naravno), koncerti bez posetilaca (u razumno-dovoljnom broju, dakako), knjige bez čitalaca… Pop-konzumerizam je, nažalost, lagano, ali gotovo potpuno migrirao put deklarativnih istupa, te se, ako ćemo iskreno, na ovoj muci sve ređe i sve manje poznaju junaci.

• SVI – svi pišu, bezmalo niko ne čita. Ciljajući da izjavama ubiju praznine u zadatim im tekstovima, lenjivci među novinarima vrat polomiše tražeći onaj snevani Sveti gral – pisca koji čita ono što drugi iz esnafa objavljuju; tako finiš svake godine donosi istu spoznaju – prethodni laureati najprestižnije književne nagrade sa sve manje rumena u obrazima od stida javno priznaju da su slabo šta čitali od najzapaženijih romana godine, jer… svi pišu. Gotovo identična je situacijama je i među filmašima, teatarcima, muzičarima, slabo koga šta tu zbilja zanima od onoga što fiktivna konkurencija nudi.

• VIŠAK – definitivni višak sadržaja. Upadljivi suficit na planu ponude, a u najvećem broju slučajeva i njena laka dostupnost, doveli su do toga se i ono malo što (onim sanjanim objektivnim merilima vagano) zbilja valja nestaje u cunamiju svega i svačega. Slično prethodnoj stavci, konzumeri su se razbežali, jer i ogromna većina njih stvara… nešto.

• MANJAK – manjak pažnje, pa i u slučaju samoodabranih sadržaja. Nije nužno oko sokolovo pa da se primeti pa da se poremećaj pažnje zapatio i na polju pop-kulturnog; koliko smo puta ostavili knjigu nepročitanu (a sve i da nas se dojmila ili da je tamo negde procenjena kao u ovom ili onom smislu značajna), koliko puta smo bili svedoci da već negde na izmaku prve rolne filma, većina u bioskopskoj sali okapava nad upaljenim monitorom mobitela, koliko smo samo daunloudovano u trenu ostavili nepreslušano i neoodgledano, sa koliko izložbi smo hitro utekli u društvu onih koje, navodno, nismo tako videli…?

• MA, PUSTI TI NJIH – čudna pojava, koja je srpskoprestonička specifičnost i koja ukazuje da karte za koncerte ipak nisu preskupe. Na većini koncerata (pa i onih najpriželjkivanijih i najviđenijih) lako je opaziti da veliki deo publike naprosto ne prati ono što se zbiva na bini. Tri su vida ovog maltretmana izvođača i onih ionako zatucanih, što su na koncert došli da bi poslušali šta im se svira i šta im se poje: besomučno probijanje kroz masu u svim mogućim pravcima (nešto poput ljudske osmosmerke in vivo) u potrazi za onima koji se takođe, samo negde drugde bave istom rabotom, leđa okrenuta izvođačima i glasan razgovor sa sebi sličnima. I ko da mari, jer koncert je ionako…živa stvar.

• ZNAM – opšra poplava sveprožimajućeg cinizma. Znaiša do znaiše, pa tako u nepreglednom nizu, svi sve znaju, svi su u sve upućeni, svi imaju mišljenje i rado ga i u svakoj prilici jasno iznose… doduše, nekako najčešće u formi internet-komentara, gde se pod izgovorom demokratizacije javnog prostora najefikasnije nekako vežbaju upravo pljuvačne žlezde.

• LAJK, I TAČKA – društveni aktivizam, pak je, postao pero laka kategorija i najčešće se iscrpljuje u za trern obavljenom lajku i šeru na Facebook-u i sličnim frontovima. I onda je tako, sa anesteziranom savešću, lakše dalje do narednog povoda kada se pitanje od prepoznate društvene važnosti može razrešiti u vidu jasnog i glasnog… lajka.

• OD USPEHA DO USPEHA – PR neumerenosti nisu samo odlika lifestyle magazina i televizijskih im ekvivalenata. I na polju pop-kulturnog i alternativnog sve vrvi od uspelih projekata, zapaženih nastupa, revolucionarnih izdanja, prevratničkih ostvarenja, značajnih gostovanja… Uspeh do uspeha, a iznad samo nebo i zvezdice.

• ZVEZDICE – rovovska borba za koju zvezdicu više. Iako svi preziremo recenzije, iako smo svi svesni da se recenzentskim poslom danas bavi ko i kako stigne (a što samo dokazuje onu staru tezu o sveopštem urušavanju nekih maglovitih vrednosti), premda nas kritika nikada ne pogađa… svako ko iole pažljivije prati ta dešavanja zna da se bitka za što bolju recenzentsku ocenu nikada ne završava. A ako se u tom prvom naletu ne uspe, uvek su tu gorke suze neshvaćenih umetnika, Facebook kao rame za plakanje, protestna pisma redakciji, faktografska nadgornjavanja oko utiska sa kojim se, je l’ te, ne polemiše, defamacija recezenata uvek i svugde, a ponekad i …pretnje.

• STARTAS – Startas patike na nogama mnogih . Why? Warum? Pourquoi?… De ce? Hvorfor? Por que? Waarom? …. ZAŠTO???

Cirque Eloize Cirque Éloize sa predstavom “iD” u Beogradu u aprilu express-zagreb Dani hrvatske pop kulture tarzan Promocija knjige 52 filmska vikenda a_hsd_1.jpg Počinje prodaja ulaznica za Festival igre