Kritična masa
PULS GRADA · sport&rekreacija

Kritična masa je naziv za biciklističke voznje koje se organizuju u 390 gradova sveta, sa ciljem da se skrene pažnja na probleme sa kojima se biciklisti susreću u svakodnevnom saobraćaju. Ideja Kritične mase nastala je u San Francisku, 1992. godine, i brzo se raširila po čitavom svetu. Podsticaj je bio dokumentrani film „Return of the Schorcher“ u kom kineski biciklisti formiraju svoju ‘kritičnu masu’, odnosno okupljaju se u određenom broju kako bi bezbedno vozili po gradu i prelazili raskrsnice koje nemaju semafor.

U Beogradu ova akcija postoji već tri godine i realizuje se svake poslednje subote u mesecu, sa početkom u 17 sati i startom na Trgu Republike. Dobrodošli su svi, a svaka vožnja je specifična i ima svoju temu i zalaže se za neku ideju ili pružanje podrške. Promoviše se i lepota biciklizma, opuštenog kretanja na dva točka i dubljeg i slobodnijeg disanja u gradu. Ovdašnju Kritičnu masu pokrenulo je Udruženje građana Ulice za bicikliste, 2011. godine, a inicirao ju je austrijski student Maksimilijan Sagmuler, po ugledu na slične vožnje u Beču. Zoran Bukvić iz udruženja Ulice za bicikliste objašnjava da ovo udruženje čine entuzijasti koji vole bicikl i koji imaju viziju promene grada ka nekom održivijem konceptu – sa više biciklističkih staza, pešačkih zona, zelenilom i boljim javnim prevozom (koji podrazumeva i javne bicikle).

Broj učesnika jedne vožnje, u poslednje tri godine, u Beogradu je bio između 300 – 600. Trase vožnji se menjaju u zavisnosti od teme Kritične mase i, zanimljivo je, broj biciklista se stalno povećava. U nedavnoj, septembarskoj vožnji, biciklisti su prvi put prešli Pančevački most – ovaj most je neupotrebljiv za biciklistički saobraćaj duže od godinu dana i ideja je bila da se na to skrene pažnja. Kritična masa održana u avgustu imala je parolu Beograd jeste biciklistički grad. Povod je bila izjava načelnika beogradske saobraćajne policije, Dragana Bogosavca, koji je rekao da „gotovo nema ljudi koji biciklom svakodnevno idu od kuće do posla i nazad“. U avgustovskoj vožnji učestvovalo je 650 biciklista koji su na transparentima preneli svoju poruku – Ima nas.

Početkom leta tema je bila „Svi na piknik“, a vožnja u maju imala je humanitarni karakter pa su biciklsti sakupljali pomoć za ljude ugrožene razarajućim majskim poplavama u Srbiji. U aprilu biciklisti su, zajedno sa preduzećem Zelenilo Beograd učestvovali u sađenju cveća i otvaranju prve Biciklističke bašte na savskom pristaništu. Prošlog proleća obeležen je i treći rođendan beogradske Kritične mase, a biciklisti su imali poseban dres kod koji je podrazumevao cvetne detalje i motive na odeći ili na svojim biciklima. Udruženje građana Ulice za bicikliste ima mnogo planova, a jedan od glavnih ciljeva je da se aktivnije uključe u procese donošenja odluka (na nivou grada), i da sugerišu pravac razvoja biciklizma kao sredstva transporta.

Kritične mase se u Srbiji održavaju i u Novom Sadu, Šapcu i Vršcu. Postoje i u zemljama regiona, na primer u Zagrebu i Skoplju. Naredna Kritična masa pod imenom – Park, ne parking! održaće se 25. oktobra. Biciklisti će voziti do parkinga na Kalemegdanskoj tvrđavi, kod Leopoldove kapije. Ovaj parking je godinama bio nelegalan, a nedavno je legalizovan, odlukom gradske vlasti. Deo beogradske tvrđave, koja je kulturno dobro grada, pretvoren je u parking koji ima 114 mesta. Usled čestog smenjivanja vozila na ovom parkingu, povećan je promet saobraćaja i stvorena veća gužva. Vožnja u subotu pokazaće šta biciklisti misle o tome.

10 legendarnih golova 10 neverovatnih golova datih sa pola terena Pilates Upoznaj pilates da bi ga zavoleo Besplatni treninzi Zdrav život: Besplatni treninzi VIP Beach Masters Finale Vip Beach Masters turnira u Beogradu · · ·