stvaranje coveka 2 foto Atelje 212
KULTURA · pozorište

Iskoristite poslednju priliku u 2018. da posetite beogradska pozorišta i uživate u nekoj od zanimljivih predstava koje su trenutno na repertoaru. Pripremili smo za vas tri predloga.

Tekst: Ivan Jovanović

PREPORUČUJEMO

UJKA VANJA U JDP-U

Klasičan (a u dramskoj književnosti XX veka teško da postoji klasičniji) dramski tekst A. P. Čehova, reditelj Egon Savin, u standardnom pozorišnom trajanju što je neuobičajno za Čehova, uspeva da napravi „bergmanovsku“ vizuelnu i dramaturšku postavku. Naime, ovde su čehovljevska promašenost sudbina glavnih junaka, apatija i čemer stavljeni u kontekst nadobudnosti i karakterne grozote dvojice glavnih protagonista, Vojnickog (Branislav Lečić) i Serebrjakova (Bogdan Diklić). Lečić (posebno) i Diklić maestralno interpretiraju likove, promašene, sujetne i zavidne „intelektualce“ velikih i jakih reči, ali, suštinski, kukavičkog stava i time tragikomičnost Čehovljeve drame i podžanra (neo)građanske drame dižu na potpuno novi nivo.

Ujka Vanja je fenomenalno, skraćeno čitanje dramskog klasika koje na efektivni način izvlači sve glavne i pozadinske nivoe komada i prikazuje ih neverovatno savremeno, direktno i vešto kroz sukob dva lika. Iako u formi i sadržaju nema značajnijih promena Egon Savin uspeva, hirurški precizno, u promeni diskursa jednog ovako velikog dela što je, za kraj kalendarske godine, odličan dobitak.

Reditelj je radio i scenografiju, kostimograf je Jelena Stokuća a uloge tumače Bogdan Diklić, Branislav Lečić, Marija Vicković, Milica Gojković, Nenad Jezdić, Dubravko Jovanović i Aleksandra Nikolić.

Premijera Ujka Vanje bila je 8. decembra, a repriza je 26. decembra na Velikoj sceni Ljuba Tadić.

MIGRANTSKA KRIZA U ATELJEU 212 i BROD PLOVI ZA BEOGRAD

Komad Tijane Grumić Stvaranje čoveka u režiji Ivone Šijaković bavi se migrantskom krizom na nov i inovativan način.

Naime, dok su se raniji dramski tekstovi na ovu temu bavili posledicama ili zlosrećnim migrantskim sudbinama Stvaranje čoveka ispituje pozicije moći, manipulativne mogućnosti i odnose između unesrećenih i Evropljana.

U dramskoj ispovednoj formi post-dramskog teatarskog žanra komad se dešava negde na pola puta između zapadne Evrope, finalnog odredišta braće migranata (Ivana Mihailovića i Miloša Rušitovića) do koga ih samo deli hladno i nemirno more. Ovu prepreku bi trebalo da savladaju pomoću ronilačkih odela koja im dostavlja kafedžija jugoslovenskog porekla (Ivan Jeftović), ali sticaj nesrećnih okolnosti u kojima otac (Radomir Nikolić) usreći sina (Nikola Zečević) uz neočekivano, slučajno otkriće pravi od nesrećne sudbine mladih i prognanih ljudi medijsku senzaciju koja sa sobom povlači i sve druge.

Upravo je problematika medijske eksploatacije migrantske krize kao i političko-ekonomsko-artističkog lešinarenja nad istom osnovni stilski i značenjski diskurs Stvaranja čoveka.

Rediteljka veoma vešto, stilski i mizanscenski, postavlja višeslojne meta parafraze na različite društvene, umetničke i političke prakse koje se mešaju u kovitlacu migrantske krize i koriste je zarad sopstvenih interesa ne vodeći računa o ljudskoj tragediji. Upravo nedostatak apatije i vivisekcija „našeg“ odnosa prema migrantima čini Stvaranje čoveka ne samo aktuelnim već i zrelim, umetnički dostojnim pozorišnim projektom koji proizvodi gorak ukus u ustima nakon gledanja.

Dramaturg predstave je Dimitrije Kokanov, scenografiju potpisuje Veljko Stojanović a kostim Tijana Pavlov. Uloge tumače Ivan Mihailović, Miloš Rušitović, Ivan Jevtović, Dragana Đukić, Slaven Došlo, Radomir Nikolić i Nikola Zečević.

Kao i prethodnih 20 godine, Atelje 212 kraj godine obeležava predstavom Brod plovi za Beograd. Nastala po ideji i u režiji Gorice Popović ova predstava je kolažni, zabavni program zasnovan na muzičkim numerama koje pevaju članovi glumačkog ansambla pozorišta zajedno sa svojim gostima, muzičarima, i drugim glumcima. Protkana humorom i glumačkom improvizacijom Brod plovi za Beograd postala je zaštitni znak pozorišta i njegovog duha i predstavlja događaj koji mnogi Beograđani ne propuštaju slaveći praznike i Novu godinu nekoliko dana pre kalendarskog roka u društvu omiljenih glumaca.

Brod plovi za Beograd je na Velikoj sceni „Mira Trailović“ 25, 26, 27, i 28. decembra.

48266906_2107641536009512_2164642141131767808_o Predstava „Građanin Harms“ u Dorćol Platzu CM bitef Istraživanje ekstremizma kroz predstavu „Tri lica ogledala“ dolce vita Pozorište u novembru i decembru maxresdefault_1 10 godina City Magazina: Retrospektiva pozorišnog repertoara · · ·