web-PLAKAT-MAGICNO-POPODNE_cover
KULTURA · pozorište

Preporučujemo vam da pogledate sledeće predstave ovog meseca.

NOVO DOBA

Predstava koju reditelj Dino Mustafić opisuje kao „zanimljivo scensko istraživanje mehanizma tranzicije koji je počeo u zločinu i donio profit odabranim” nastala je po motivima knjige eseja Radnici i seljaci Viktora Ivančića, jednog od najhrabrijih i najpoznatijih libralnih novinara, osnivača kultnog Feral Tribune-a.  U dramskoj adaptaciji Vuka Boškovića Novo doba je postdramsko dokumentarno pozorište o tranziciji na Balkanu nakon krvavih ratova devedesetih godina prošlog veka, ispovednu formu u kojoj se analiziraju zločini i njihovo tranzicijsko aminovanje novim ekonomskim poretkom, poretkom u kome su ratni zločinici i profiteri postali nova elita, a pređašnja elita, zasnovana po drugačijim pravilima socijalističkih društava, postala radna snaga koja izvlači profit odabranima.

Dramsko istraživanje i preispitivanje sada već izanđalog pojma „tranzicije” autori postavljaju u kontekst iskorišćavanja ljudi i stvaranje svojevrsne „kante za smeće” u političkom, ekonomskom, moralnom i etičkom smislu: sve što ne odgovara zadatim pravilima i suprotstavlja se navedenim normama u koje spada i religijska, odnosno konfesionalna, biva odstranjeno, bačeno u kantu kako bi sistem stvoren u cilju bogaćenja odabranih nastavio nesmetano da funkcioniše i da bi se u novonastalim okolnostima ekonomskog pritiska stvorio egzistencijalni strah koji diktira poslušnost. S toga predstava stvara par excellence političko pozorište zasnovano na jasnom i hrabrom stavu i beskompromisnom preispitivanju laži serviranih veštim marketinškim kampanjama u formi „tranzicionih istina” , „napretka ka evropskim i svetskim integracijama” iako sa originalnim postulatima civilizovanog sveta baš i nemaju veze. Ovime Novo doba istražuju i poziciju tranzicionih zemalja u integracijskim procesima i bavi se globalnim temama izbegličke krize, izbora u Americi i svetske krize koja preti da ugrozi civilizaciju kakvu znamo.

Predstava je imala premijeru u Bitef teatru 21. januara, a reprize su 18, 19. i 20. februara. U predstavi igraju Mirjana Karanović, Boris Isaković, Ermin Bravo, Snežana Bogićević i Slaven Došlo. Adaptaciju dramskog teksta Vuka Boškovića potpisuje reditelj Dino Mustafić, scenografi su Petya Vasileva Stoykova i Svetoslav Krastev Kokalov, kostimograf je Lejla Hodžić, a kompozitor Vladimir Pejković.

MAGIČNO POPODNE

Komad Volfganga Bauera, Magic Afternoon iz 1967. godine, jedan je od najigranijih dramskih tekstova o mladoj generaciji na nemačkom govornom području. Kroz rasplet odnosa u ljubavnom četvorouglu artikulišu se problemi jedne generacije – dosada, bezidejnost, infantilnost, jalove ambicije, fascinacija površnim, nasilje… Kontekst našeg društva daje dublju socio-političku dimenziju ovim problemima. U predstavi Magično popodne, u adaptaciji teksta Jelene Mijović i Ane Grigorović, fokus je na nešto starijoj generaciji koju paradoksalno smatramo i dalje mladom. Krajem devedesetih kolektivno telo mladosti odlikovao je revolucionaran pokret, međutim u novom milenijumu zamenjen je apatijom. Ta apatija dovela je do jednostavnog i mučnog izbora – otići ili sakriti se. Pokušaj četvoro ljudi da se sakrije od stvarnosti u kojoj živi, usput održavajući sakate ljubavne odnose dovodi do kobnog ishoda. Da li je magično popodne moguće u svetu lišenom magije?

U Magičnom popodnevu igraju Jelena Stupljanin, Branislav Trifunović, Ivan Jevtović i Dubravka Kovjanić. Režiju predstave potpisuje Ana Grigorović, dramaturgiju Jelena Mijović, scenografiju Marija Jevtić, kostim Dragica Laušević, scenski pokret Andreja Kulešević, a dizajn zvuka Dragan Stevanović Bagzi.

Pored ovog komada, koji je imao premijeru 19. januara i igra se još 3.i 21. februara tokom ovog meseca Atelje 212 na sceni „Petar Kralj” premijerno postavlja komad nagrađivane američke spisateljice Lise D’Amur Detroit u režiji proslavljenog filmskog reditelja Olega Novkovića.  Ova drama o ekonomskoj krizi u Americi i njenom uticaju na emotivne odnose se po prvi put izvodi 8. i 9. februara, a repriza je 12. februara.

DON ŽUAN

Na Velikoj sceni „Ljuba Tadić” Jugoslovenskog dramskog pozorišta 26. februara održaće se premijera komada Žan Batist Molijera Don Žuan u režiji Gorčina Stojanovića. Ovo je treća predstava rađena po Molijerovim komadima koja će se naći na aktuelnom repertoaru JDP-a (pored predstava Tartif u režiji Egona SavinaUobraženi bolesnik u režiji Jagoša Markovića).

Don Žuan zauzima posebno mesto u Molijerovom pozorištu. Bavi se tematikom religije ali iznosi i razmišljanja o ženama, lepoti, egzistenciji na „donžuanski način“. Molijer je predstavio uobičajnu ličnost zavodnika žena ali je toj ličnosti dao karakteristike osobe nastale iz okruženja u kome je bivstvovao i time stvorio komično, ali i duboko kritičko delo. Njegov Don Žuan je francuski plemić kakvih je bilo dosta u ono vreme, ali on prevazilazi okvire uskog realizma i zadire u veoma bitna pitanja društvenih odnosa i religije. Ova Molijerova komedija je bila zabranjivana više puta, što jasno govori o njenoj potencijalnoj razornosti koja se ogledala i u samoj dramskoj sudbini glavnog lika: dok je drugim dramskim inkarnacijama dolazio do pokajanja, Molijerov Don Žuan je došao do propasti stvorivši katarzu.

U predstavi igraju Vojin Ćetković, Sergej Trifunović, Vojislav Brajović, Anđelika Simić, Marko Baćović, Goran Daničić, Jovana Gavrilović, Dubravko Jovanović, Milica Janevski, Slobodan Tešić, Sonja Vukićević i Katarina Jovanović. Scenograf je Gorčin Stojanović, kostimograf Lana Cvijanović a za scenski govor zadužena je Ljiljana Mrkić Popović.

Repriza Don Žuana je 28. februara.

15219369_580217328841412_8274132192842307772_n cover Brodvejski pozorišno-muzički spektakl „Pepeljuga” u Sava centru A AKRAM KHAN „Beogradski festivala igre“ i na sceni Ateljea 212 kljucevi-od-leraha-1 Pozorište u novembru vizual za face Festival „Ekstravagantna tela: Zločin i kazna“ · ·