Nordost Severoistok
KULTURA · pozorište

Pozorišna scena Beograda je ovog proleća bogatija za još nekoliko novih zanimljivih predstava. Informišite se o njihovom sadržaju u tekstu koji sledi.

SEVEROISTOK/NORDOST (Bitef teatar)

Komad Torstena Buhštajnera, nemačkog dramskog pisca i dobitnika velikog broja uglednih nagrada za pozorišne komade, o terorističkom napadu na moskovsko pozorište u Dubravki prilikom izvođenja mjuzikla Nord-Ost. Tada je 40 čečenskih terorista uzelo skoro 900 posetilaca i ekipu predstave za taoce, a kriza je završena upadom ruskih specijalnih snaga i gubitkom 130 života u surovoj i beskompromisnoj akciji. Komad je nastao po istinitim svedočenjima preživelih a glavne junakinje su Čečenka, Ruskinja iz publike i Letonka koja je spasavala žrtve. One iznose svoja potresna sećanja i ponovo ih proživljavaju pred publikom Bitef Teatra dok rediteljski postupak Jane Maričić suptilnim pozorišnim jezikom i ispovednom naracijom, insistira na istinitosti i autentičnosti događaja ispričanih preko tananosti ljudskih osećanja, a ne na političkom kontekstu dajući značenjsku i sadržinsku obradu terorizma kao veoma važne i prisutne pojave baveći se složenim mehanizmima straha.

Autorsku ekipu, pored rediteljke, čine i scenografkinja Jasmina Holbus, kostimografkinja Adrijana Pejić a uloge tumače Katarina Žutić, Jovana Gavrilović i Milica Janevski.

Reprizno izvođenje predstave je 26. aprila a njemu će prisustvovati i pisac Torsten Buhštajner s kojim će, nakon izvođenja, publika imati prilike da razgovara.

OSAMA-KASABA U NJUJORKU (Zvezdara teatar)

Dramatizacija romana Vladimira Kecmanovića o izbeglici iz Bosne koji u novoj realnosti njujorške emigracije umišljava da je Osama Bin Laden postavljena je, u režiji Darka Bajića i dramatizaciji Koste Peševskog i reditelja, na sceni „Bata Stojković“ Zvezdara Teatra.

Pozorišna verzija se odmiče od snažne romaneskne veze Andrićevog Ćamil Efendije iz Proklete avlije i Bajezdina – Baje iz Kecmanovićevog romana koja tvori priču o globalnim, političkim gospodarima života i smrti i fokusira se na izbegličku tugu praveći višeslojnu tragikomediju o izgubljenoj zemlji, životima i sudbinama obojenu društvenom i političkom kritikom.

Scenografkinja predstave je Vesna Popović, kostimografkinja Dragica Laušević, a mladu glumačku ekipu predvodi Andrija Kuzmanović kao Pripovedač, odnosno Bajo iz romana dok druge uloge tumače Jovan Jovanović, Iva Ilinčić, Branko Janković, Isidora Simijonović i Amar Ćorović.

GRANIČNA LEPOTA (Nova pozorišna scena kluba Dragstor)

Najveći i najpoznatiji alternativni tehno klub u Beogradu postaje i pozorišna scena premijerom komada Gorana Milekovića Granična lepota u režiji Stevana Bodrože.

Granična Lepota je ispovest jednog klabera koji se premišlja da li da, tokom sudbinske noći koju opisuje ovaj komad, zauvek ostane u ekstazi kluba, ili da se ipak vrati u sivu svakodnevicu.

Granična lepota je krik generacije koja se oseća kao „deo sveta“, i to po duhu i jeste, ali nema mogućnost da ode u svetske metropole o kojima mašta i zato svoj azil pronalazi u izmaglici klubova. Ovo je posveta klabingu, oda jednom od poslednjih autentičnih rituala koji ljudsku dušu spasavaju od dezintegracije u čeljustima korporativne stvarnosti. Granična lepota je hibrid između filozofskog teatra i tehno žurke. Egzistencijalna mono-drama koja opisuje eliminacione krugove u kojima čovekova psiha, sa svakim novim ritmom postaje bliža istinskom damaru sopstvenog postojanja i smisla.

Ovom predstavom klub Dragstor udara temelj za stvaranje novog beogradskog teatra koji će okupljati mlade afirmisane i neafirmisane autore i stvarati platoformu za nove izraze i spajanje naizgled nespojivih umetničkih disciplina.

Autorsku ekipu još čine digitalni scenograf i dizajner svetla Izvanredni Bob, art direktor i kostimograf Dragana Dobrić, koreografkinja Tamara Pjević dok glavnu ulogu tumači Željko Maksimović.

Premijera predstave je 16. maja u 20 časova.

DVE NOVE PREDSTAVE U BDP-u

Kokan Mladenović se vraća u beogradska pozorišta adaptacijom romana Klošmerl Gabrijela Ševaljea, rodonačelnika teatra apsurda sa svojim satiričnim remek-delom o sukobu građana malog francuskog grada oko postavljanja progresivne, modernističke građevine – javnog  pisoara – u blizini gradske crkve.  Ova satirična novela doživela je ogroman uspeh ’30-tih godina prošlog veka i predstavlja klasik francuske književnosti, a paralele šaljive priče o palanačkom ratu oko modernosti sa domaćom situacijom su više nego jasne.

Dramaturzi predstave su Maša Stokić i Dimitrije Kokanov, scеnоgrafkinja je Marija Кalabić, kоstimоgrafkinja Dragica Laušеvić dok uloge tumače Vеsna Čipčić, Ljubinka Кlarić, Milica Zarić, Paulina Manоv, Slađana Vlajоvić, Milica Milša, Аnja Аlač, Markо Živić, Milоrad Damjanоvić i drugi.

Komediju Nikole Milivojevića Na tragu koja je dobila nagradu Udruženja dramskih pisaca „Branislav Nušić“ kao najbolja drama 2016. godine adaptira i režira Nenad Gvozdenović.

U Milоjеvićеvоj jеdnоčinki razоtkriva sе istinita, nimalо ulеpšana sudbina glumca, kоji bi da igra, ali slоvi za nеtalеntоvanоg, pa ga rеnоmirani rеditеlj pоnižava, svе dоk nе izgubi samоpоuzdanjе i prеstanе da pоstоji kaо čоvеk. Dramski tеkst Na tragu jе svоjоm jеdnоstavnоm prеciznоšću i čistоtоm dijalоga na kamеrni način prеdоčiо kritiku svеta i kritiku svеsti.

Dramaturg prеdstavе jе Ninоslav Šćеpanоvić, tоtal dizajn pоtpisujе Аna Коlbjanоva, a igraju Filip Gajić, Dragiša Milоjkоvić, Milan Nоvakоvić, Ivana Panzalоvić i Аlеksandra Ćоsić.

Ljubav i smrt Ljubav i smrt: Muzičko-scenska predstava Irine Dečermić KRALJ BETAJNOVE, foto Nenad Petrovic JDP proslavlja 70. rođendan premijerom predstave „Kralj Betajnove“ knjiga o dzungli_cover Pozorište u aprilu mitrovdan foto Madlenianum promo-cover Pozorište u martu · · ·