Dan odluke
KULTURA · pozorište

Nova pozorišna sezona donosi i nove predstave. Predstavljamo vam četiri zanimljiva pozorišna komada koja svoj scenski život započinju u oktobru.

1. Pomorandže za zbogom (Beogradsko dramsko pozorište)

Rad na novoj predstavi Beogradskog dramskog pozorištaPomorandže za zbogom po romanu Biljane Popović, u dramatizaciji Andreja Šepetkovskog i režiji Petra Stanojlovića, započeo je krajem septembra, a premijera se očekuje u drugoj polovini novembra na Sceni „Rade Marković“.

Priča o istrajnosti, posvećenosti i veri tri žene kroz ratovima ispisan 20. vek – Pomorandže za zbogom Biljane Popović, u dramatizaciji Andreja Šepetkovskog, zapravo su saga o srpskoj porodici u Bosni, njihovim sudbinama, bežanijama, usudu… Junakinje ove pripovesti evociraju neka druga vremena s nadom u bolju budućnost. Pokazuju svu hrabrost žena u borbi za svoje „ja“, za svoju ljubav, za svoju porodicu i potomstvo, ali i sve nacionalne, verske, ideološke, pa i ljudske zablude koje su nas razbacale svuda po svetu s težnjom da se vratimo korenima, ma koliko oni gorki bili.

Režija lutkarskih scena poverena je Mariji Krstić, scenograf je Filip Jevtić, kompozitor Boris Bunjac, kostimograf Sara Milevska, a za scenski govor je zadužena dr Ljiljana Mrkić Popović. Igraju: Slobodan Ćustić, Danica Ristovski, Aleksandra Anja Alač, Luka Miljković, Milorad Damjanović, Jelisaveta Orašanin, Lazar Đukić, Vladan Milić, Biljana Maletić, Vladimir Paunović i Milica Milša.

2. Pasivno pušenje (Zvezdara teatar)

Šta se desi srpskom intelektualcu kad greškom biva optužen da je terorista na aerodromu u Francuskoj tema je novog komada Nebojše Romčevića Pasivno pušenje, koji je u režiji Egona Savina predstavljen kao prva premijera Zvezdara teatra u novoj pozorišnoj sezoni. Pasivno pušenje je komedija apsurda u kojoj glavni junak Radiša (Aleksandar Đurica) biva optužen da je terorista i zadržan na aerodromu zbog sumnjivog prtljaga u kome se nalaze – sarme. Običnu situaciju u kojoj se nalazio skoro svaki građanin naše zemlje zamoljen da odnese neki od specijaliteta u inostranstvo, ekipa predstave tvori u komičnu metaforu trenutka u kome se nalaze sadašnja Evropa i Srbija stremeći i upinjući se da što pre uđe u evropsku zajednicu naroda. Nastavši na ličnom iskustvu pisca i njegovim problemima na pariskom aerodromu pri dolasku u posetu ćerki, komad vešto parodira ne samo mentalitetske i etničke razlike i apsurde koji vladaju u paranoičnom sistemu bezbednosti EU, već daje i gorku pouku dovoljno direktnu i prijemčivu svakom gledaocu.

Svedeni rediteljski postupak Egona Savina i komična, naglašena glumačka igra iskusne postave koju čine Aleksandar Đurica, Radoslav Milenković, Mladen Andrejević i Marko Baćović, čini predstavu uspešnim repertoarskim potezom koji privlači publiku u pozorište i daje im pitku i razumljivu, ali nikako prostu komediju visokih dometa.

3. Pod žrvljem (Jugoslovensko dramsko pozorište)

Postavkom komada Pod žrvnjem Dragoslava Nenadića, u adaptaciji i režiji opet Egona Savina, a čija se premijera odigrala 16. i 17. oktobra na sceni Ljuba Tadić, Jugoslovensko dramsko pozorište nastavlja repertoarsku liniju novog čitanja zaboravljene baštine, kao što je to radilo i u prethodnim godinama s predstavama Tako je moralo biti, Terasa i Nebeski odred. Ekonomske krize 21. veka probudile su novo interesovanje za dramski prvenac mladog i gotovo zaboravljenog autora nastao početkom 20. veka. Pod žrvnjem nam otkriva kritiku sveta periferije, umorno vegetiranje u vlažnim i prljavim straćarama i zapuštenim dvorištima, polusvet sa svojim razorenim porodicama, spreman na sve: na nož, krađu, prostituciju, podvođenje.

Nenadićevi živopisni beogradski likovi, iako u živom pesku do grla, gaje nadu da je moguće nešto lepše i bolje: bilo kao san o spasonosnom bekstvu (otići bilo gde, u grad, u Ameriku), bilo kao vera da negde možda postoji srećna zemlja. Ovi obespravljeni junaci, otuđeni i često animalni, u tom presudnom času – pod žrvnjem – imaju pred sobom tri puta.

Uloge u komadu tumače prvaci JDP i srpske glume Boris Isaković, Anita Mančić, Marko Janketić, Jelena Petrović, Amar Ćorović, Bojan Lazarov, Nebojša Milovanović, Vesna Stanković, Milica Gojković, Miodrag Dragičević, Nenad Jezdić i Nebojša Ljubišić.

4. Dan odluke (Večernja scena Boška Buhe)

Kako naći smisao života u današnjem svetu punom nepravde, proizvoljnosti i surovosti tema je komada američkog pisca Kita Redina Dan odluke, čija se premijera održava 28. oktobra na Večernjoj sceni Malog pozorišta „Boško Buha“. Na proputovanju kroz Ameriku, u nizu bizarnih i vrlo komičnih intervjua na prijemnim odeljenjima fakulteta, glavni junak komada, osamnaestogodišnji Bil (Marko Grabež) ima poteškoće da ubedi svoju okolinu u ideju o tome kuda bi njegov život trebalo da ide. Shvativši da njegovoj generaciji nedostaju životni cilj i smisao, i inspirisan Dečjim krstaškim ratom iz 1213, on odlučuje da bude predvodnik novog krstaškog pohoda. Na zaprepašćenje njegovog oca, koji mu ne pruža nikakvu podršku, mladi izgubljeni ljudi se odazivaju na njegov poziv.

Dan odluke je režirao Marko Manojlović, dramaturg je Milena Depolo, a uloge tumače Marko Grabež, Zoran Cvijanović, Katarina Gojković, Andrijana Oliverić, Nemanja Oliverić, Nenad Nenadović, Katarina Marković, Aleksandar Milković, Vladan Dujović i Draga Ćirić.

TriLicaOgledalaCM “Tri lica ogledala”: Pozorišno istraživanje ekstremizma Dramsko čitanje u Moskvi Festival mlade dramaturgije i špartanje po Moskvi unspecified „Čikaške perverzije“ u Sava centru – veličina je bitna! Bitef 50. put Jubilej kojem se radujemo: Danas počinje 50. Bitef · · ·