niciji-sin_foto Beogradsko dramsko pozoriste1
KULTURA · pozorište

Počela je jesenja sezona na beogradskoj pozorišnoj sceni. Repertoar u oktobru je više nego zadovoljavajući pa će tako ljubitelji pozorišta imati priliku da, između ostalog, pogledaju osavremenjenu verziju „Balkanskog špijuna“ Dušana Kovačevića u Narodnom pozorištu, dečiju predstavu „Robin Hud“ u prostorijima UK „Vuk Karadžić“, novi komad Biljane Srbljanović pod nazivom „Vrat od stakla“ u JDP, kao i tragikomediju „Ničiji sin“ hrvatskog pisca Mate Matišića u BDP.

BALKANSKI ŠPIJUN U NARODNOM POZORIŠTU

Nova sezona Narodnog pozorišta obeležena je premijerom čuvenog komada Dušana Kovačevića po kome je nastao kultni film Balkanski špijun. Osavremenjenu verziju priče o Iliji Čvoroviću režirala je Tanja Mandić Rigonat stavivši u prvi plan recentnu društvenu paranoju, medijsku manipulaciju patriotizmom i rodoljubljem i potrebu za targetiranjem neprijatelja na spoljnom i unutrašnjem planu.

Uzevši tragikomičnu osnovu Kovačevićeve drame po kojoj je nastao scenario za kultni film, kao i njenu metaforičku, društveno-političku analizu jednopartijskog sistema, nova postavka pravi još jednu scensku postavku: kabaretske songove kultnih pesama koje izvodi TV voditeljka (Vanja Milačić). Oni su kombinovani s dokumentarnim, izgovorenim tekstovima na koje nailazimo svakodnevno u sredstvima javnog informisanja, čime osnovna dramaturgija tragikomedije dobija metaforičko i simboličko pojačanje. Ovakva rediteljska zamisao, iako stilski neujednačena, komadu daje ne samo moderno ruho u sadržinskom i stilskom smislu već menja i opštepoznato dramsko delo dajući mu jasne značenjske koordinate za tumačenje u sadašnjem društveno-političkom trenutku.

Promenjene su i rodne uloge likova, pa umesto brata Đure najbliži rod i najverniji saveznik u lovu na „neprijatelja“ postaje sestra Đurđa (Dušanka Stojanović Glid) u nadahnutoj komičkoj interpretaciji okićenoj narodskim humorom koji uspešno i tačno identifikuje karakter s modelom po kome je nastao.

Ostali glumci ostvaruju upečatljive i naglašene uloge po dramskom osnovu komada, što i jeste cilj komedije karaktera, te se nova postavka Balkanskog špijuna, iako s neusaglašenim ravnima (kabaretski delovi i dramska radnja), može smatrati uspešnom i pamtljivom studijom o društvenoj paranoji i političko-medijskoj manipulaciji.

Uloge tumače: Ljubomir Bandović, Nela Mihailović, Dušanka Stojanović Glid, Katarina Marković, Milutin Milošević, Vanja Milačić. Rediteljka Tanja Mandić Rigonat je i dramaturg predstave. Kostime je radila Ivana Vasić, scenograf je Branko Hojnik, a odličnu muziku za songove pisala je Irena Popović Dragović.

Predstava je imala premijeru 1. oktobra na Sceni „Raša Plaović“ Narodnog pozorišta, a repriza je 16. oktobra u 20:30 časova.

ROBIN HUD U „BOŠKU BUHI“

Englesku narodnu legendu o šumaru iz Šervudske šume koji krade od bogatih kako bi dao siromašnima napisao je Slobodan Obradović po motivima romana dečjeg pisca Henrija Gilberta, romana Aleksandra Dime i Džona Filmora, stavivši u prvi plan razigranost i jezičku koloritnost popularnih likova kako bi deci približio i učinio zabavnijom srednjovekovnu avanturu nastalu po baladama antikvara i pisca Vilijama Stjuklija sredinom 18. veka.

Reditelj Veljko Mićunović je mizanscenski, u svedenom prostoru, veoma inteligentno razigrao glumce i samu postavku učinivši je dinamičnom, što je dodatni plus za mlađe osnovnoškolce kojima je Robin Hud i namenjen. Aktivan mizanscen inspiriše i glumce, i svi uživaju u igri i potrebnom preglumljivanju za ovakav stil dečjih predstava. U tome se najbolje snalaze glavni negativci – princ Džon (Viktor Savić) i Šerif od Notingema (Nemanja Oliverić) čije interpretacije ne zabavljaju samo decu već i odrasle.

Robin Hud je predstava u najboljoj tradiciji pozorišta „Boško Buha“: ne odustaje od koncepta zabavnog i razigranog čitanja klasika koje bi trebalo deci da približi književnost za njihov uzrast. Dodatna mizanscenska festivnost daje dinamiku poznatoj priči i na veoma inventivan način izbegava prikazivanje nasilja, što ne samo da je neophodno za uzrast kome je predstava namenjena, već daje i dodatnu draž čitanju klasika.

Uloge tumače: Aleksandra Vučković, Jelena Trkulja, Nemanja Oliverić, Viktor Savić, Katarina Gojković, Draga Ćirić i drugi. Scenograf je Vesna Popović, kostimograf Maria Marković Milojev a kompozitor Irena Popović.

Predstava igra u prostorijima UK „Vuk Karadžić“ gde je privremeno smešteno Dečje pozorište „Boško Buha“.

VRAT OD STAKLA U JDP

Nakon sedam godina najpoznatija srpska dramska spisateljica Biljana Srbljanović vratila se u Jugoslovensko dramsko pozorište komadom Vrat od stakla u režiji Jagoša Markovića.

Komad se odvija u krugu beogradske porodice, u kojoj, kako to često biva, pod jednim krovom žive tri generacije. U povišenoj porodičnoj atmosferi, svako nosi nasleđe svoje mladosti. Čehovljevski složeni odnosi među članovima neobične porodične zajednice prepliću se s preciznim autorkinim uvidima u društvenu situaciju iz generacije u generaciju, što ga stilski čini sličnim s nagrađivanim dokumentarnim filmom Mile Turajlić Druga strana svega.

U predstavi igraju: Jelisaveta Sablić, Vesna Trivalić, Anita Mančić, Dragan Mićanović, Irfan Mensur, Milica Gojković, Marko Janketić, Miloš Samolov, Slobodan Tešić, Bojan Lazarov i Ana Čarman. Scenograf je Jagoš Marković, a kostimograf Bojana Nikitović.

Predstava igra 18. i 30. oktobra od 20 čas. na sceni „Ljuba Tadić“.

„NIČIJI SIN“ PREMIJERNO U BDP

Crnohumorna tragikomedija hrvatskog pisca Mate Matišića Ničiji sin koja se, u formi građanske drame, bavi nasleđem, gubitkom identiteta, i tajnama i mrakom nasleđa Domovinskog rata otvorila je sezonu u Beogradskom dramskom pozorištu.

U priči o porodičnim tajnama i političkim reperkusijama ratnog doba u Hrvatskoj igraju Miodrag Krivokapić, Danica Ristevski, Vladan Milić i drugi. Reditelj je Marko Misirača, dramaturg Ivan Velisavljević, kostimograf Tatjana Radišić, a scenograf Boris Maksimović.

FOTO- TANJUG_ EXECUTIVE GROUP_ DEJAN KOSTIC Hadži Petar Božović u predstavi „Zaustavite Zemlju, hoću da izađem” gorila_1 52. Bitef – Svet bez ljudi iftr 2018 srp2 Svetski kongres Međunarodne federacije za pozorišna istraživanja bolivud_3 Pozorište u junu · · · ·