Krive su zvezde

Da li biste čitali roman o ljubavi dvoje tinejdžera obolelih od raka? Ova postavka će, nesumnjivo, mnogim potencijalnim čitaocima na prvi pogled delovati odbojno, pa će napraviti grešku i zaobići najnovije delo Džona Grina… Bez obzira na škakljivu temu, „Krive su zvezde“ je iskren, hrabar i patetike lišen roman koji višestruko nagrađuje one koji ga uzmu u ruke.

Književnost za mlade (tzv. young adult) je rado čitana u svetu, pa se dela koja pripadaju njenom korpusu često mogu pronaći na listama najpopularnijih i najprodavanijih. Što se naših, domaćih omladinaca tiče, uvrežilo se mišljenje da svaka nova generacija čita manje u odnosu na onu prethodnu. Ima tu istine, ali, ipak, nije baš sve tako crno kako se na prvi pogled čini. Desi se ponekad da neko književno delo zagolica ili, čak, raspali maštu naših tinejdžera… Roman Krive su zvezde poseduje potencijal da se izbori za mesto u ovoj prestižnoj skupini.

Glavna junakinja romana je Hejzel Grejs Lankester, šesnaestogodišnjakinja obolela od raka. Njena bolest je, makar privremeno, pod kontrolom, ali život ove devojke, gotovo devojčice, ne nalikuje na živote većine njenih vršnjaka i vršnjakinja. Bez obzira na fizičku slabost i strah da će se bolest ponovo razbuktati, Hejzel ne želi da se preda. Ona želi da živi, želi da voli. Tada u njen život ulazi Ogastus Voters, momak koji će postati njena prva (i možda jedina) ljubav.

Za razliku od, na primer, Divergentnih ili Igara gladi, Krive su zvezde su roman koji je u potpunosti ukorenjen u stvarnost. Ovoga puta nema frakcija, okruga, distopije, nema čak ni zgodnih vampira i malih čarobnjaka… Opet, bilo bi potpuno pogrešno napisati da je Grinov roman lišen magičnosti… Ona postoji, još kako, samo što ovoga puta nije plod mašte, već isijava iz likova koji nastanjuju stranice Grinove knjige.

Roman Krive su zvezde jeste prevashodno namenjen tinejdžerskoj publici, ali u njemu mogu da uživaju i stariji. Za razliku od nekih drugih pisaca koji stvaraju u okviru young adult žanra, Džon Grin poseduje istinski pripovedački dar i zaista dobro piše. Bez nepotrebnog rasplinjavanja, ovaj tridesetšestogodišnjak uspeva da iznenađujuće uverljivo prikaže život i razmišljanja jedne tinejdžerke (roman je, naime, ispripovedan u prvom licu, iz Hejzeline perspektive). Uz to, u romanu nema ni trunke patetike i eksploatacije što je, imajući u vidu tematiku, podvig koji zaslužuje aplauz. Roman je sjajno iznijansiram, a dubinu poseduju čak i sporedni likovi – sve to bez pripovedačkog grča, zbrzanosti, neuverljivih dijaloga, gomilanja reči… Elegantno i dostojanstveno Grin razvija svoju priču i stvara delo koje ostavlja utisak proživljenosti i nepatvorenosti.

Beogradska izdavačka kuća Urban Reads se specijalizovala za omladinsku književnost, a Krive su zvezde je, bez mnogo premišljanja, najbolji roman u njihovom katalogu. Već kako to obično biva, po uspešnom romanu je snimljen film. Domaća premijera filmske adaptacije Grinovog romana je zakazana za 12. jun 2014, svega nedelju dana nakon američkog kino starta.

El Ateneo, Buenos Aires 10 najinteresantnijih knjižara na svetu Krimi misterije Tri nove misterije: Zastrašujuće, elegantno, amerikanizovano Kurt Vonegat "Doručak šampiona" Prikaz knjige: Kurt Vonegat „Doručak šampiona“ Game of Thrones George R.R. Martin objavio poglavlje iz nove knjige ·