Kurt Vonegat "Doručak šampiona"

Ako ne znate ko je Kurt Vonegat ili ste za njega čuli ali niste pročitali nijedan njegov roman, Doručak šampiona može da posluži kao odlična početna tačka za upoznavanje sa ovim znamenitim američkim piscem. Ako ste Vonegatova dela već čitali, preporuka za Doručak šampiona vam nije ni potrebna. Ko jednom Vonegata uzme u ruke, uvek mu se vraća.

Malo je pisaca poput Kurta Vonegata (1922-2007). Njegov najčuveniji roman je svakako Klanica pet (1969), ali u svom opusu ima i druga važna dela poput Svračijih nogu (1963) i Doručka šampiona (1973). Vonegat je karijeru započeo pišući naučnofantastične romane, a onda se, sa velikom uspehom, otisnuo u takozvani glavni tok. U njegovoj prozi su veoma uspešno sjedinjeni crni humor i društvena kritika, a specifični satirični ton koji je gajio je često i danas, mada uglavnom neuspešno, podražavan.

Doručak šampiona ili Zbogom tužnom ponedeljku (1973) objavljen je pre četrdeset i jednu godinu i u Vonegatovoj bibliografiji se nalazi odmah posle kultne Klanice pet (1969) po kojoj je snimljen i istoimeni film u režiji Džordža Roja Hila. U vreme kada je pisao Doručak šampiona, pisac je napunio 50 godina i ovaj jubilej je želeo da obeleži, kako sam ističe u predgovoru, tako što će „očistiti glavu od silnog đubreta koje se tamo nalazi“. Doručak šampiona nastanjuju mnogi likovi koji su se pojavili ili će se pojaviti u drugim piščevim delima. Tu je, pre svih drugih, Kilgor Traut, Vonegatov alter-ego, opskurni autor 117 naučnofantastičnih romana i 2000 priča, a u Doručku šampiona se takođe pominju ili na kratko pojavljuju bogataš Eliot Rouzvoter (glavni lik u romanu Bog vas Blagoslovio, g. Rouzvoter, 1965; epizodni lik u Klanici pet), slikar Rabo Karabekijan (Plavobradi, 1988), sekretarica Frensin Pefko (Svračije noge)… Vonegat se sa velikim uživanjem poigrava sa svojim književnim tvorevinama i hrabro zalazi na teren postmoderne. Vonegat je i ranije eksperimentisao sa formom i narativom, a ovog puta se odlučuje na, možda, najriskantniji potez u karijeri. On u Doručku šampiona u jednom trenutku demaskira pisca (sebe) kao demijurga, stvoritelja sveta književnog dela. Bez obzira što je nastao pre više od četiri decenije, Doručak šampiona deluje sveže, baš kao da je juče napisan. Roman odlično radi na više nivoa: pored britke i neumoljive satire američkog društva, Vonegat uspeva da bude beskrajno duhovit i proniciljiv, a uz to i spreman da iskreno i bez okolišanja piše o svojim najvećim strahovima (starenje, psihička nuravnoteženost, samoubistvo majke) što romanu daje u prvi mah neočekivanu ali dobrodošlu autobiografsku notu.

Doručak šampiona ranije nije kod nas objavljivan, a ovu nepravdu je ispravio Goran Skrobonja, vlasnik izdavačke kuće Paladin, koji je roman i nadahnuto preveo. Korice knjige je efektno dizajnirao Ivan Nastić, izdanje je luksuzno, u tvrdom povezu, ilustrovano brojnim Vonegatovim komičnim crtežima. Doručak šampiona je samo početak Paladinovog bavljenja Vonegatom. Do kraja godine u prodaji će se pojaviti novi prevod romana Svračije noge (ranije poznat kao Kolevka za macu), a za 2015. godinu su planirana dva premijerna prevoda na srpski: Sirene sa Titana i Majka noć.

Game of Thrones George R.R. Martin objavio poglavlje iz nove knjige Todd Selby Selby: Ekstravagantni kreativci zabeleženi na fotografijama Poznati ljubitelji seksa 10 čuvenih zavisnika od seksa u popularnoj kulturi Crni majmun Prikaz knjige: Zahar Prilepin „Crni majmun“