Okean na kraju puteljka

Volite li bajke? Ali, one starostavne, jezovite i mračne? Ako je odgovor potvrdan, novi roman Nila Gejmana će biti baš po vašoj meri. Okean na kraju puteljka je u Britaniji proglašen za knjigu godine, što i ne treba previše da čudi. Gejman je već čitav niz godina jedan od najpopularnijih savremenih pisaca, a ovoga puta je, po vlastitom priznanju, napisao svoj najličniji roman.

Radnja Okeana na kraju puta smeštena je u na prvi pogled idilični Saseks i obuhvata dva vremenska perioda. Prolog i epilog se odigravaju u sadašnjosti, dok je centralni deo roman smešten četrdeset godina ranije, u pozne šezdesete, vreme kada je neimenovani pripovedač imao svega sedam godina.

U priču o usamljenom dečkiću u njegovoj ljubavi prema knjigama i čitanju, Gejman postepeno i isprva sasvim diskretno počinje da ugrađuje fantastične elemente. Iznenadno samoubistvo kopača opala koji je iznajmljivao sobu u kući dečakovih roditelja pokreće čitav niz jezovitih događaja. Baš negde u to vreme, dečak-pripovedač upoznaje Leti Hempstok, curicu od jedanaest godina koja sa majkom i bakom živi na usamljenoj farmi u blizini obližnjeg jezerceta (ili okeana, sve u zavisnosti na koji način sagledavate situaciju) i ovo poznanstvo će mu iz korena primeniti život. Naime, Leti nije ono što na prvi pogled izgleda. Ona i njena porodica poseduju posebne moći uz pomoć kojih na odstojanju drže zle sile koje žele da prodru u naš svet. Trenutak neopreznosti će biti dovoljan da jedna prepredena prikaza pronađe put iz jedne dimenzije u drugu. Kada se pojavi u njihovom domu, lepa dadilja Ursula Monkton će bez problema uspeti da očara dečakove roditelje i njegovu sestru, ali dečaka ne može da zavara. On prepoznaje njenu pravu prirodu.

Gejman je prvobitno planirao da napiše kratku priču o kopaču opala i porodici Hempstok, ali se ideja tokom rada otela kontroli, razbokorila i prerasla u roman. Dobro je što je tako ispalo, pošto je Okean na kraju puteljka definitivno jedan od najzaokruženijih Gejmanovih romana, delo koje sa podjednakom strašću mogu da čitaju školarci i penzioneri. Verovatno ne postoji čitalac koji neće zavoleti Leti Hempstok, tu divnu, neustrašivu, drevnu devojčicu koja dosta toga duguje Astrid Lindgren i njenoj Pipi Dugoj Čarapi. Mala-velika Leti je zaista pravo otkrovenje, a zanimljivo je napomenuti da su se članovi porodice Hempstok i ranije pojavljivali u Gejmanovim delima – na primer u Zvezdanoj prašini i Knjizi o groblju (oba ova romana su, baš kao i Okean na kraju puteljka, dostupna na srpskom u izdanju Lagune). Ursula Monkton se takođe ističe kao izuzetno upečatljiv lik i svakako će pronaći svoje mesto među najjezivijim književnim negativcima savremene književnosti. Postoji nešto kingovsko u Ursuli, nešto što će poklonici kvalitetnog horora znati da prepoznaju i cene.

Vešto kombinujući natprirodni horor i realistično postavljenu priču o odrastanju, Gejman stvara delo u kome ne manjka uzbuđenja. Fantazijski i horor elementi veoma dobro funkcionišu u romanu, ali je je u srcu Okeana na kraju puteljka zapravo veoma lična, u biti autobiografska priča o detinjstvu i mukama/lepotama neumitog odrastanja. Takođe, ovaj roman se može posmatrati i kao svojevrsni Gejmanov traktat o inspiraciji i književnom stvaranju.

Gete institut Književni kafe posvećen književnosti za decu Les Deux Magots 10 barova koje bi ljubitelji knjiga trebalo da posete Fudbal Top 5: Fudbal, literatura Yusuke Oono Magični svet izrezbaren među stranicama knjiga · ·