Mišel Uelbek

Šta činiti kada se u životu literate u jednom trenutku zgodi remek-delo? To će se u jednom trenutku pri samom početku knjige zapitati i Fransoa, glavni junak najnovijeg romana Mišela Uelbeka – šta ako se ispostavi da je remek-delo, kako to i inače biva, ćorsokak? Sam Uelbek u „Pokoravanju“ ne pokušava da muti ionako nimalo bistru vodu, jer, ima života i posle remek-dela, a jedan od načina da se iz ćorsokaka utekne je prepravka (nazovimo ga i remiks) upravo tog mnogohvaljenog minulog rada.

Možda i neočekivano, ali upravo na tom planu Uelbek pokazuje svoj silni i neupitni književni dar, jer Pokoravanje (preveo Vladimir D. Janković, brzoptezno objavila Booka) prilično je otvorena varijacija na izloženo u Mogućnosti ostrva, nedvojbeno najboljim  Uelbekovim delom. Uelbek nam krajnje otvoreno to stavlja do znanja, uz ogradu da je osnovna postavka umesto futurističkog melanža ovde duboko i u potpunosti ukorenjena u stvarnosnom, preciznije u strahu, pa i zazoru od nadolazećeg islama u Evropi danas.

Istina, veći deo Pokoravanja zbiva se u budućnosti, doduše u bliskoj i, kako Uelbek to ovde sugestivno prikazuje, neizbežnoj skoroj budućnosti urušene i u opšti besmisao i nepremostivu jalovost na svim planovima ogrezle Evrope. Fransoa, mizantropični i osami sklon univerzitetski profesor književnosti, stručnjak za jednog pisca (u pitanju je i danas uticajni Žoris-Karl Uismans) koji se u svom solipsizmu nađe zatečen pred- i postizbornom kombinatorikom kojom pokret Muslimanska braća dolazi na vlast u Francuskoj.

Ovde stupa jedno, izrazito, važno pojašnjenje – premda je medijska kampanja u Francuskoj  u simplifikatorskom žaru baš tako predstavljala, Pokoravanje ipak nije roman zasnovan na islamofobiji i nije provokacija usmerena prema islamu u ponovnom naletu. Upravo suprotno, Uelbek se upadljivo hladne glave i smirenim, reklo bi se, i reporterski fokusiranim pristupom bavi samim islamom, njegovim doktrinama i dogmama, dok prava meta njegove kritike zapravo biva pasivizirana i na pitanja lukrativnog usredsređena intelektualna elita Francuske. Tu još jednom u žižu dospeva jedinstvenost Uelbekovog žara za polemikom i provokacijom – njegovo Pokoravanje nam ne predstavlja, kako bi se očekivalo, zaluđenu i ostrašćenu mladež koja sada u islamu pronalazi putokaz za nekakav bolji svet;  ne, Uelbek jetko i bespoštedno osipa paljbu isključivo po mlitavoj, koristoljubivoj i već dobrano potrošenoj i kompromitovanoj eliti koja to nikad zapravo nije ni smela da bude.

Mimo toga što Pokoravanje u biti predstavlja odjek mogućnosti Mogućnosti ostrva, krajnji utisak je da je i ovde reč o slikovitom primeru zrelog polemičkog dela autora koji i dalje ima šta i zna kako to kaže na osoben, promućuran ali i zabavan način.

Promocija priča Nevena Ušumovića Promocija priča Nevena Ušumovića knjiga City Awards 2014: Najbolja knjiga Knjige u finalu NIN-ove nagrade Srpski roman: Finalisti NIN-ove nagrade Selindžer Pet stvari koje niste znali o Selindžeru