Devojka iz voza

Napete misterije su uvek rado čitano štivo, a „Devojka iz voza“ Pole Hokins spada među najbolje nove naslove tog žanra. Ovom inteligentno napisanom psiho trileru ne manjka uzbuđenja, pa ne čudi što su holivudski producenti već otkupili prava za filmsku adaptaciju.

Pola Hokins ne žuri, već u svom debitantskom romanu polako gradi napetost. Glavna junakinja i pripovedač u Devojci iz voza je Rejčel, notorna alkoholičarka koja ne može da se oporavi nakon mučnog razvoda. Kada u njenom bivšem komšiluku nestane mlada žena, Rejčel počinje da se interesuje za taj slučaj. Nestalu i njenog muža je, naime, viđala gotovo svakodnevno; posmatrala ih je iz voza kojim je išla u London i idealizovala njihov život, doživljavala ih kao savršeni par. Ali, bračna idila bila je samo uobrazilja pijane žene. Nestala plavuša, lepa Megan, nije bila verna – Rejčel ju je videla kako se ljubi sa nepoznatim muškarcem neposredno pre nego što će nestati i odlučuje da to ispriča policiji i prevarenom mužu, Skotu. Da sve bude još komplikovanije, u Meganinoj i Skotovoj ulici žive Rejčelin bivši suprug Tom i njegova nova žena Ana.

Glavni pripovedač u Devojci iz voza je Rajčel, ali nije i jedini. Pored nje, „pravo da progovore“ dobijaju još dve junakinje – neurotična, duboko nesrećna Megan i hladna, do srži proračunata Ana. Zanimljivo je da su debi roman Pole Hokins mnogi uporedili sa Iščezlom. Svakako, određene podudarnosti postoje – Megan i Skot na prvi pogled prilično podsećaju na Ejmi i Nika iz sada već čuvenog romana Džilijen Flin, ali ta sličnost je samo površinska. Kada se zagrebe malo dublje, postaje jasno da Pola Hokins ne kopira, već stvara jedno sasvim originalno delo, po tomu i postavci mnogo bliže Stivenu Votsonu i njegovom romanu Pre nego što zaspim nego Iščezloj. Priča je svedena i u njoj nema puno likova; pored pomenute petorke, tu su još i psihoanalitičar nestale žene Kamal Abdik (Kemal Abdić?) i misteriozni riđokosi muškarac iz voza. Početak romana je izrazito hičkokovski (opsesija, voajerizam), da bi se kasnije težište pomerilo na lomove unutar junak(inj)a. Devojka iz voza je u svojoj suštini pažljivo sklopljena psihološka studija otuđenja i manipulacije, ali istovremeno i napet triler sa gotovo besprekornom završnicom. Očigledno da je komercijalni potencijal Devojke iz voza prepoznat i u Srbiji – pa se domaći izdavač, Vulkan, potrudio oko promocije. To je za pohvalu, pošto je u pitanju kvalitetno napisan roman koji zavređuje pažnju.

Danilo Kiš Danilo Kiš, 80 godina knjige za muškarce 10 knjiga koje bi svaki muškarac trebalo da pročita pre tridesete Mišel Uelbek Prikaz knjige: „Pokoravanje“ Mišel Uelbeka Promocija priča Nevena Ušumovića Promocija priča Nevena Ušumovića