Kraljica i deva - Uspavana i vreteno

Još jedna priča puna fantastike iz pera Nila Gejmana, ovoga puta namenjena (prevashodno, mada ne i isključivo) mlađoj publici. Na svega sedamdeset stranica i uz svesrdnu pomoć ilustratora Krisa Ridla, Gejman nam u „Uspavanoj i vretenu“ predstavlja svoje verzije čuvenih bajki „Trnova Ružica“ i „Snežana i sedam patuljaka“

Pre par godina je novosadska Čarobna knjiga objavila nagrađivanu zbirku Srpske narodne bajke za decu XXI veka u kojoj su domaći pisci i ilustratori predstavili modernizovane verzije dobro poznatih priča. Lagunino novo izdanje, Uspavana i vreteno, baštini sličan koncept, mada radikalnije sproveden. Naime, Gejman (Okean na kraju puteljka) se ne zadovoljava da postojeće bajke samo „umije“ i blago varira, već je dva klasika suštinski izmenio i spojio u jednu priču.

Uspavanu i vreteno možemo, mada to u tekstu eksplicitno ne piše, doživeti kao svojevrsni nastavak Snežane. Glavna junakinja, neimenovana crnokosa kraljica (kako na jednom mestu piše – u ovom kazivanju nema mnogo imena), deli sličnu/istu predistoriju sa Snežanom. Gejmen svoju kraljicu šalje u opasnu misiju. Da bi spasila svet od spavajuće bolesti, ona mora da, uz pomoć svojih pomoćnika patuljaka, reši misteriju začaranog zamka u Akerskoj šumi i probudi plavokosu devu koja spava u najvišem tornju (Uspavanu u vreteno, prema tome, možemo posmatrati i kao novu verziju Trnove Ružice).

Gejmanove inovacije su brojne i hrabre. Da, on se koristi postojećim obrascima, ali ih u potpunosti prilagođava svom senzibilitetu. Njegova bajkovita vizija je veoma feministička. Umesto da čeka princa na belom konju, kraljica oblači pantalone, uzima mač i kreće da se lično suoči sa opasnošću. Njoj nije potreban muškarac kako bi se izborila sa zlom koje je okružuje. Takođe, za razliku od junakinja u tradicionalnim bajkama, Gejmanova kraljica beži od braka i ne želi da se skrasi. Zapravo, ona i kreće u avanturu kako bi izbegla svoje venčanje. Ako tome dodamo i latentnu lezbijsku notu koja kulminira susretom i poljupcem kraljice i probuđene deve, dobijamo jednu prilično provokativnu/subverzivnu i nesvakidašnju bajku.

Knjiga je izdašno ilustrovana raskošnim crno-belo-zlatnim crtežima Krisa Ridla (serijal Otolina) koji su toliko dobri da uspevaju da u zasenak bace Gejamnovu priču. Ako se u računicu uključe luksuzna oprema (tvrde korice, vrhunska štampa) i povoljna cena (sa popustom i do 360 dinara), postaje jasno da je Uspavana i vreteno izdanje koje zavređuje pažnju svih onih koji su spremni da iskuse smelu mešavinu tradicionalnog i nekonvencionalnog.

Zavirite u čarobni svet Nila Gejmanana i Krisa Ridla.

11169904_925693357486925_1743675998257627929_n4 Književna preporuka: Roman za mlade „Leto kada sam naučila da letim“ Jasminke Petrović Knjiga o životu Jadranke Stojaković Objavljena je knjige o životu Jadranke Stojaković Raša Popov Treći čudovišni festival književnosti i ilustracije za decu “Krokodokodil” u epizodi “Bioskop ili pazi, čita se!” Rumena Bužarovska i Tea Tulić Književni leksikon x2: Rumena Bužarovska i Tea Tulić ·