Restorani i društvene mreže
PULS GRADA · gastro

Dobra instagram fotografija, duhovit tvit ili zanimljiv fejsbuk status danas vrede koliko i jedna televizijska reklama. I ne, ne pričamo o novcu, već o efektu. Marketinška revolucija koju je taj efekat izazvao, nije zaobišla ni ugostiteljsku industriju i zato se osvrćemo na spoj društvenih mreža i restorana. Spoj koji je promenio mnogo toga

O njihovoj moći i uticaju više se i ne postavlja pitanje. Potvrđeni su na toliko primera i u toliko pogleda. Društvene mreže oblikuju dobar deo naše stvarnosti, i svako negiranje te činjenice bilo bi u najmanju ruku pogrešno. Pogotovo u slučaju marketinga, koji je u posebnoj meri postao zavistan od društvenih mreža i onih uticajnih na njima.

Ugostiteljstvo nije izbeglo ovaj trend. Štaviše, retki su oni restorani i kafei koji iole polažu u svoj imidž a nemaju svoju fejsbuk stranicu, tviter profil ili instagram nalog. I najbolje od svega, uspeli su da preko pomenutih kanala postignu neverovatne rezultate u pogledu popularnosti svog „proizvoda‟.

Prisna komunikacija

Direktna komunikacija, neposrednost, dostupnost, mogućnost „deljenja‟ sadržaja različitog tipa (tekst, fotografije i video-zapisi) omogućili su restoranima prisniji odnos sa svojim mušterijama, odnosno efektniji advertajzing koji se u klasičnim medijima završavao na nekoliko minuta televizijske reklame i koji stubac u određenim magazinima. Sada priča dobija personalizovani karakter i društvene mreže igraju ulogu „prijatelja‟ koji zna gde se pije najbolje vino, gde se jede najbolja čorba od paradajza i gde se služi najukusniji sufle.

Međutim, pametno vođenje profila na društvenim mrežama, pogotovo onih zvaničnih, nije ni najmanje naivan posao. Činjenica da za tu vrstu aktivnosti najveći deo marketinških agencija predviđa zasebno radno mesto dovoljno govori. Otud je uspeh onih koji su umeli pametno da iskoriste svoj onlajn prostor poput školske lekcije za sve druge koji se muče sa svojom internet vidljivošću.

Nandos, Velika Britanija

Jedan od primera neverovatnih rezultata na tom polju jeste britanski lanac restorana Nandos, čiji tviter nalog prati preko milion i četiristo hiljada tviter korisnika, među kojima i puno slavnih ličnosti. Reč je o izuzetno aktivnom profilu koji inicira reakcije svojih pratilaca odlično osmišljenim kampanjama, poput one u kojoj su pratioci pozivani da nazive slavnih muzičkih numera prilagođavaju meniju Nandos restorana. Više od 36 hiljada pametno osmišljenih i iskorišćenih tvitova rezultovalo je popularnošću ovog lanca koji od 2013. godine broji 300 restorana u Velikoj Britaniji.

Mekdonalds

S druge strane, izuzetno je zanimljivo videti u koju je svrhu jedan gigant poput Mc Donalds-a iskoristio svoju enormnu onlajn popularnost koja se ogleda u broju od preko 44 miliona fejsbuk fanova. Pored standardnih vesti o novitetima i akcijama, na njihovim društvenim profilima izuzetna pažnja posvećena je osvrtu na kvalitet uslova u kojima se gaje proizvodi koji se koriste u njihovim obrocima. Jasno je, dakle, da je Mc Donalds iskoristio svoju moć na društvenim mrežama kako bi radio na svom imidžu i njegovom najslabijem delu, koji je često na udaru kritičara, a koji se tiče kvaliteta hrane.

Felini, Brajton

Još jedan primer pametnog korišćenja fejsbuk stranice stiže nam iz Velike Britanije. U pitanju je slučaj restorana Felini, smeštenog u Brajtonu, koji je svojim mušterijama za cenu jednog glavnog obroka nudio dva ukoliko navedu šifru tog dana podeljenu na njihovoj fejsbuk stranici. Kako su se šifre menjale na svakih nedelju dana, mušterije su morale redovno da prate objave, što ih je svakodnevno vraćalo na stranicu, čineći ih vernim „fanovima‟.

Birds Eye

Spoj besplatnog proizvoda, društvenih mreža i ugostiteljstva pokazao se kao dobar recept i u slučaju kampanje britanske firme za proizvodnju smrznutih jela – Birds Eye. Naime, njihov pop-up restoran otvoren u maju ove godine u Londonu, služio je hranu koja se plaćala isključivo instagram fotografijom. Sve što je bilo neophodno da gosti urade kako bi platili svoj obrok, bilo je instagramisanje jela koje su naručili uz potpisivanje fotografije dogovorenim „heštegom‟.

Time je stvoren prvi „pay by picture‟ restoran koji je u isti mah slavio ljubav prema hrani i ljubav prema njenom fotografisanju. Sve je zapravo imalo marketinški cilj koji je trebalo postići zahvaljujući izuzetnom uticaju instagrama. Uz ogroman odaziv gostiju i medijsku pažnju koju je kampanja privukla, uspeli su u tome.

Ovo su, dakle, samo neki od primera veze između restorana i društvenih mreža, koja očigledno pretenduje da postane ozbiljna i dugovoečna, jer teško da će se iko u ugostiteljstvu odreći ovako jake a uz to poprilično jeftine reklame.

Dobra stvar svega je to što kvalitet samog menija i usluge, i pored najboljeg onlajn marketinga ostaje presudan faktor za uspeh jednog restorana, jer se dobra reč na internetu, baš kao i u oflajn životu, daleko čuje, ali ona loša još dalje. A to dalje, u onlajn uslovima postaje neizmerno daleko i nedostižno, čak i za najbolje stručnjake kriznog marketinga.

Doručak za najmlađe Doručak za najmlađe Baštino Baštino – ukus Mediterana na Banovom brdu Automatski nacrt Masterchef Junior: Najsimpatičniji reality show svih vremena Coffee Room Novi Coffee Room: Novo mesto za uživanje · ·