Sandra Rančić
U VAZDUHU · intervju

Beograd je dobio novi filmski festival. U pitanju je festival u čijem su središtu muzički dokumentarci; upravo tim povodom praktično u hodu, dok traju završne pripreme razgovorali smo sa Sandrom Rančić, umetničkom direktorkom festivala Dok’n’ritam, kojii će se od 23. do 26. juna održati u prostorima novobeogradskog Doma kulture Studentski grad.

Kako i otkud je došlo do ovog festivala i to baš u ovom trenutku?

U mojoj glavi on je postojao godinama. Tek malo duže od perioda u kom sam nudila projekat raznim institucijama i udruženjima, a tek malo kraće od odluke da odustanem zauvek. Onda se na Nebu pojavio trigon između dobrih planeta -ljudi iz DKSG su prepoznali značaj ideje i krenuli smo u realizaciju.

Muzički dokumentarci bivali su i jesu u fokusu još nekolicine festivala u Srbiji i regionu, šta to čini posebnost ovog festivala pod tvojim vođstvom?

Fokus u regionu postoji, ali u Srbiji je ovo prvi takav festival. Imamo 19 filmova, i mislim da je ritam festivala razigran, šarenolik. Filmovi su tematski vezani uz muziku sa ovih prostora, njene različite žanrove. A poznato je da je muzika izgr(a)dila ukus mnogih generacija. Revijalni program je takođe izvrstan, od priče o berlinskoj muzičkoj sceni pre pada zida, Dežnis Džoplin, Niku Kejvu do mokumentarca Der Fraktus.

Šta si odabrala za žižu ovog izdanja festivala i kako je tekao odabir samih naslova?

Fokus je na takmičarskom programu; devet filmova, od kojih šest premijerno u Srbiji, takmiči se za dve nagrade – publike i žirija. Limunovo drvo, Luna(Maske), Mizar, Lajbahova plakatna afera za Dan Mladosti 1987, prve diskoteke na ovim prostorima. Steći ćemo i saznanja o tome kako su izgledala muzička skloništa u BIH tokom rata devedesetih, i poslednjih 100 dana pred zatvaranje kultnog riječkog kluba Palach, koji je iznedrio riječku scenu. Imamo čak tri različita pogleda na regionalnu hip–hop i rep scenu. Apsolutan ekskluzivitet je svetska premijera turskog filma Sevdalinka: Alhemija duše, koji na specifičan način ulazi u samu esenciju sevdaha – sevdalinke koja je na neki način i metafora mentaliteta naroda na ovim prostorima.

Koje su to ključne prepreke na koje si naišla i na koje si nailazila tokom priprema ovog festivala?

Nije lako birati filmove za takmičarsku selekciju, zato što je produkcija muzičkih dokumentaraca ovde još uvek skromna, ali i u ekspanziji. Tvrdim da je svaki film koji ćemo prikazati značajan istorijski muzički dokument i zato festival pored skraćenice svog naziva – D’N’R, znači i Dokumenti Našeg Ritma. Budući da festival nije podržan finansijski ni na jednom konkursu, on će biti rođen u materijalnoj oskudici, sa malim budžetom DKSG. No, iz svemira se vidi ogromna količina kreativnosti i ljubavi sa kojom je stvoren, a znamo da su deca ljubavi ta koja imaju i donose sreću ovom svetu.

A koja su to udarna ograničenja kada je bio reč o selekciji filma?

Osnovni kriterijum jeste kvalitet filma, mogućnost da film ostvari kulturološki uticaj, sa godinom proizvodnje dve godine unazad. Sigurna sam da stručni žiri u sastavu Mladen Matičević, Vladan Petković i Neno Belan neće lako odlučiti o najboljem filmu.

Ovo svakako ne bi mogla sama, te na koga računaš i na koga si mogla da se osloniš u ovoj priči?

Autori, učesnici programa, poznati umetnici iz zemlje i regiona podržali su ideju, i to je meni, kao osnivaču festivala, dalo neophodni “vetar u leđa”. Međutim, da ljudi iz DKSG nisu odreagovali blagovremeno, D’N’R ne bi postojao. Oni su prepoznali edukativni kontekst festivala, istovremeno zabavnog karaktera. Skrećem pažnju na to da će se program odvijati u svim prostorima DKSG, gde se nalazi jedini otvoreni bioskop u tom delu grada, a znamo da Letnja pozornica nosi posebnu atmosferu.

A šta treba da znamo o pratećim programima festivala?

“Gostujući programi” imaju veliki značaj na ovom festivalu. Na sekciji Notabuk, gostuje nam čak šest muzičkih knjiga, zatim MTV i VICE presents – prikazaćemo dva filma : Stani na put i Ja repujem – Smoke Mardeljano. Work in Progress – predstavljamo dva muzička dokumentarca u nastajanju : Nebeska tema, posvećen Vladi Divljanu, i Iza horizonta, posvećen Lazi Ristovskom. Povodom svečanog zatvaranja festivala biće upriličen specijalan nastup kultnog beogradskog benda S.T.R.A.H, čiji se koncert čeka od 1991.

Pomenula si da festival donosi i program posvećen spoju muzike i književnosti, odnosno muzike i biografskog štiva?

Notabuk uključuje knjige o Džimiju Hendriksu, Ejmi Vajnhaus, Kako smo propevali – Jugoslavija i njena muzika i Jugoton gori, i dva potpuno nova izdanja – knjigu Roll Intro Tape Lazara Divjaka,i knjigu Rundek /Između poznatog hrvatskog novinara, muzičara i glumca Ante Perkovića.

Za kraj, koji su tvoji lični favoriti iz ovogodišnjeg programa?

B- Movie: Požuda i zvuk Zapadnog Berlina 1979-1989, film o berlinskoj muzičkoj sceni pre pada Zida. Takmičarskom filmu ću posle projekcije aplaudirati dok mi dlanovi ne pocrvene, i tad će se znati, sad je tajna.

restoran dvoriste_018 cover Mirko Butulija: Mediteran u Dvorištu VIS Limunada VIS LIMUNADA: Prizvuk slatkog života cooking classes in rome-71-XL cover Andrea Consoli: Kada ste u Rimu, kuvajte kao Rimljani Dinja Sandra Silađev / Dinja: Ne privlači me popularnost već unutrašnji žar · · ·