Moja genijalna prijateljica
KULTURA · film/TV

Nekako uvek kad se nađemo u sličnoj situaciji, u nebranom grožđu nalik ovom, kada treba izneti sud o adaptaciji i novom iščitivanju (pa i pukom prepakivanju) nečeg voljenog, na put se ispreči poneka istrajna Sveta krava, ovde oličena u subjektivnim očekivanjima. Tako obično biva, a tako je i u slučaju „Moje genijalne prijateljice“ u ovom televizijsko-serijskom viđenju, barem na uzorku prve dve epizode (zasad prve i jedine sezone).

Piše: Zoran Janković/ Iva Parađanin/ Marija Ratković

Naravno, uzorak je zaista mali, a nevolja u donošenju čvrstog i osnovanog suda tim je veća. Ovo pred nama jeste tek jedno od mogućih viđenja priče prve knjige Napuljske tetralogije Elene Ferante i ovde je sve kako treba i sve na svome mestu – prva epizoda verno prati uvodna dešavanja predočena u knjizi, pripovedanje je razložno, pregledno i ritmično, ogroman deo dijaloga je direktno preuzet iz knjige (ne izgubimo iz vida je Elena Ferante, iz u međuvremenu stečene i višestruko potvrđene pozicije superstara, ovde i konkretno radila, upravo na scenariju), era je, nimalo iznenađujuće, u tom pojavnom/vizuelnom smislu umešno i produkciono raskošno rekonstruisana.

Uz to, sasvim očekivano i potpuno ispravno, i u serijskom prepakivanju priče Moje genijalne prijateljice u žiži su likovi (prvenstveno likovi Lene i Lile, sada kao još malenih curica i tek bledih i varljivih naznaka onoga u šta će se kasnije izroditi i u ono u šta ćeš ih docnije združenim snagama život i fatum preoblikovati; premda je tu bilo i možda  bilo najviše strepnje, odabir mlađanih glumica je izvrsno obavljen i njime ova povest, naoko rudimentarna i ogoljena, kakvim se čine bezmalo sve priče o dugovečnim i samim tim burnim a snažnim prijateljstvima u fazi zametka i prvih koraka, već na ovoj tački deluje ubedljivo i iskreno.


„Nisam bila ovoliko uzbuđena još od osnovne škole i iščekivanja filma o Hariju Poteru, pa sam verovatno malo pristrasna, bar kad je ova prva epizoda u pitanju. Ono što me je najviše oduševilo je sam kast, kostim, postignuta atmosfera napuljskog okruga pedesetih i naracija u kojoj su korišćene originalne rečnice iz romana. Scenu takmičenja i lutki sam zamišljala malo drugačije i kompleksnije, u seriji ima malo pozorišni karakter, ali to je problem koji uvek imam kad gledam ekranizovana dela. Mislim da ova serija nije materijal koji ćete bindžovati i odgledati sve epizode za jedan vikend, već bi trebalo da se konzumira epizoda po epizoda, u sličnom ritmu kao kada čitate knjigu, sa potrebnim pauzama za udah i izdah.“

Iva Parađanin


Moja genijalna prijateljica je, počev od samog čela kolona uposlenih kreativaca, u sasvim dobrim rukama –  Saverio Costanco, reditelj ove sezone, preporučio se gde treba, ali i filmofilima uspelim i uspešnim filmovima Usamljenost prostih brojeva i Gladna srca. Proširimo li priču i na plan značenja, premda je ovo zbilja odveć sitan uzorak za tako krupne, dalekosežne, pa onda i sumanuto hrabre zaključke tog tipa, značajan deo značejskih aspekata očiglednih, kao i onih implicitnih, zadržan je i u ovom prevođenju u TV jezik i medij.

Na drugom tasu, ovde ima upadljivih kraćenja u odnosu na literarni predložak, ali to nikoga ne bi trebalo da (mnogo) iznenadi, jer i sam roman ima upadljivih ponavljanja. Autorima se, međutim, ima zameriti – recimo, olako je pretrčano preko izrazito potentne epizode sa izgubljenim lutkama, jer je ta epizoda ovde svedena tek na jednu od podužeg niza ilustracija osobenosti lika male Lile.

Bilo kako bilo, iz viđenja onih manje ostrašćenih, televizijska Moja genijalna prijateljica, na uzorku ove početne osmine, daje puno povoda za zadovoljstvo i spokoj onima koji su izrazito upućeni u istoimeni roman. Ima vremena da nam se ubrzo iz mrklog mraka svoje kriptične identitetske zavere obrati i sama Elena Ferante i da nas uveri što dobar deo nas već sada oseća kao krajnji, ako ne i definitivan sud, da je sa ovom adaptacijom ama baš sve u redu.


„Nakon pogledane dve epizode, nisam sigurna da li je serija Moja genijalna prijateljica dobra ideja. Svakako, konceptualno uvek sam za svaku popularizaciju odlične književnosti. Za sada, serija mi se čini nedovoljno hrabra – ima previše doslednosti koja postaje dosadnost čak i nama koji obožavamo reči, ima podosta pripovednog off-a koji usporava radnju a likovi su nedovoljno razgraničeni i svi se utapaju u užasno desaturisani pejzaž pun starog nameštaja, zamršene kose i prljavih stvari. Čini mi se da se sve utapa u neku daleku estetiku siromašnog napuljskog predgrađa, a ja verujem da je sve bilo drugačije, možda siromašno ali svakako šareno i čisto. Ipak, sve to može da zavrti priču i možda uvuče neke nove čitaoce u tetralogiju. Ono što mi smeta zaista je nedosledno prikazivanje nasilja koje su devojčice trpele u detinjstvu. Naime, reditelj koristi jedan zanimljiv trik koji ublažava nasilje, a to je da se nasilnik i žrtva, u trenucima kada devojčice trpe nasilje u porodici koje je značajno i formativno i za radnju i za likove (prim.aut. razlog je zabrana školovanja) nikada ne prikazuju u istom kadru, što nije slučaj kada se tuku žene ili muškarci između sebe, dečaci i devojčice i slično. Iskreno, ja ne želim da gledam još jednu romantizovanu ideju detinjstva koja poput Olivera Tvista ili Eni, rodno zasnovano nasilje ili nasilja patrijarhata ili kapitalizma tretira kao koreografiju, omanju prepreku ili izazov za glavnog junaka koji potom sve pobedi. Zanimljivo je i da je serija dostupna samo gledaocima koji imaju uplaćen HBO program, što imam igrom slučaja, ali ako zanemarimo #FOMO, ponovo kažem nisam sigurna da li bih dala dinar za nastavak gledanja. Možda zvuči kao kliše, ali posle ove dve epizode moj utisak je da je knjiga nezamenjiva, ako ništa pruža nam više boja u odnosu na ovu dosadnjikavu zavrzlamu sa puno likova u braon i sivim kostimima. Sve pohvale za kasting i dijalekat, ali za mene nedovoljno hrabra adaptacija knjige koja pršti od života i čita se u dahu.“

Marija Ratković


1496 Robin Hud: 100 godina na velikom platnu 4297510-3419210--1-0-1514269763-1514269766-650-1-1514269766-650-bc8d6507dc-1534750504 Ovo ne znaju ni njihovi najveći fanovi 44661655_10156689207813498_5970318653873192960_n 24. Festival autorskog filma stan-lee-civil-war Sten Li je kralj kameo uloga · · · · ·