4
U VAZDUHU · trend

Dok se mi na ovim prostorima još uvek nismo odlučili šta su to hipsteri, svet već osvaja njihova sledeća generacija. Japiji, koji do nas nisu pošteno ni stigli, davna su prošlost, hipsteri su u svetu „pase“, a njihova nova i zajednička reinkarnacija je: yuccie (jaki). Mladi, urbani i kreativni, i povrh svega, rešeni da budu uspešni.

Formula „mladi, urbani i kreativni“, koja na sebi svojstvene načine decenijama nosi identitete novih naraštaja i generacija u punom jeku, sada je i prepoznata kao fenomen koji se širi. Načini poslovanja, prenosa informacija i promene u potražnji, proizvodnji i komunikaciji uslovile su da se sve više mladih ljudi okreće ka sopstvenim snagama i talentima. Freelancer, odnosno slobodnjak, nije više usamljeni slučaj već rastući trend. Freelanceri su sami gazde i najčešće nisu vezani za neku firmu, a često ni mesto. Najveći procenat slobodnjaka koji svoje usluge nude kao pojedinci angažovan je na kreativnom polju. Kreativnost prožima sve pore društva i u vremenu masovne produkcije i jeftine proizvodnje, ono što razlikuje, odnosno vrednuje različite proizvode jeste ideja. Upravo u tome i leži srž ovog novog fenomena: yuccie – Young, Urban, Creative.

Ideje osvajaju

U susret idejama našli su se brojni habovi i inkubatori, kao i različiti biznis-modaliteti koji se ubrzano razvijaju. Mladi se osnažuju i umesto linijskog života nekadašnjih sistema koji je za dole pomenutu klasu podrazumevao put iz škole na fakultet, s fakulteta u firmu, i siguran posao sve do dolaska penzije, u jeku sveprisutne stalne krize i u potrazi za slobodom, mladi sami sebe zapošljavaju. U tome uspevaju zahvaljujući idejama i mogućnosti razmene informacija, znanja i iskustva. Tu negde se stvorio taj skok u novu generaciju i yuccie je nasledio hipstera. Biti urban, stylish i samosvestan svoje intelektualne, obrazovne i kreativne snage nije više dovoljno. Nova generacije žedna je da to i naplati.

Gde se snovi ostvaruju

Termin yuccie je i najtačnije opisati kao simbiozu hipstera i japija. Ovi mladi ljudi su kreativni, urbani i veoma karijerno osvešćeni, sa jasnom željom za napretkom. Kako sam autor navodi, pripadaju generaciji Y, rođeni su u suburbanom komforu, indoktrinirani su transcendentalnom moći obrazovanja i inficirani ubeđenjem da ne samo da zaslužuju da slede svoje snove, već zaslužuju da iz njih i profitiraju. Većina onih koji bi se pod ovaj termin mogli svrstati hrli u San Francisko, London ili Njujork, na mesta koja nastanjuju oni koji su spremni na cenu života svetskih centara, na skupoću, borbu za prostor i mesto, a sve u cilju ostvarenja svojih snova. I dobre zarade na njima.

Hipsteri su out

Iako bi se s pravom mogli nazvati naslednicima, yuccie ne gleda blagonaklono na hipstera. Hipsteri su out. Hipsteri su previše uvučeni u konzumerizam, u industriju, u organsko, iPhone, jogu i analogne foto-aparate, hipsteri su postali mainstream. Yuccies su autentični i sveži. Nisu istetovirani, barem ne po vidljivim mestima. To nije dobro za posao. Iako bi ih hipsteri nazvali japijima jer im po pogledu na karijeru i posao liče, za razliku od japija, oni nisu generični, nisu preslikane slike uspešnih mladih ljudi iz časopisa. Oni su kreativni.

Kreativne industrije

U srži identiteta yucciea nije zarada. Ili, bolje rečeno, nije samo zarada. Način na koji se snovi ostvare i profit ostvari – ključan je. U osnovi mladih urbanih kreativaca je naravno ideja, a novac je slađi ako je natopljen kreativnom slobodom. Biti bogat je dobro, biti bogat brzo još je bolje, ali biti bogat i ostati slobodan je ostvarenje sna. Yuccie ne prati zacrtani put, ne razvija karijeru u ucrtanom sistemu, već krči nove staze, i to sopstvenim kreativnim snagama. Internet i sloboda freelancera idealno su tlo za razvoj ovakvih naraštaja. Sloboda freelancera košta, ali sigurnost i ustaljenost nisu na listi yuccievih prioriteta. Sloboda, pa šta da zahteva, jeste. I kreativno ostvarivanje. Ono što yuccie nikad neće žrtvovati jeste svoje profesionalno ostvarenje i osećaj, ne da može bolje i više, već da to i s pravom zaslužuje. I na kraju dana, yuccie je ispunjen osećajem samozadovoljenja. Po svemu sudeći, finansijska potpora mu to i omogućava.

Iz tradicionalnog u kreativno

Yuccie je onaj koji napusti tradicionalni put, napusti svet biznisa, finansija i prava, ne pristaje na korporativni svet kapitalizma, radno vreme od devet do devet (a ponekad i vikendima), manjak poštovanja i sluha za ljudskost, odsustvo bliskosti i viđenje čoveka kao mašine za proizvodnju. Yuccie se ostvari u organizaciji muzičkog festivala, osnivanja svog dizajnerskog tima ili pokretanju proizvodnje craft piva. Provereno, tradicionalno i oprobano nije toliko privlačno ako je ukrućeno stegama ostvarivanja tuđih ideja, zamisli i profita. Novo, kreativno i izazovno, da. Uspeh nije sam po sebi dovoljan, uspeh mora da ispunjava.

U osnovi razvoja modernih gradova

Iako će yuccie tvrditi da ovakve životne promene može svako da ostvari i da samo treba da poseduje ideju i hrabrost da je ostvari, u osnovi ovakvog nepristajanja leži naravno i klasna odrednica. Industrijalizacija je bila ključ ljudskog napretka u 19. i 20. veku, a u 20. i 21. veku to je kreativni kapital. Gradovi koji žele da se razvijaju privlače kreativnu klasu koja je spremna da stvara i uvodi novine, da pokreće biznise a time i gradove napred. Ostaje da se vidi da li su jakiji jednostavno kreativna klasa ove generacije koja pomaže punjenju kasa velikih gradova, kako to funkcioniše u modernim vremenima.

Bronde Bronde – nova boja kose kojoj se svi dive Young female is writing notes and planning her schedule. Da li pišete dnevnik? breakfast-690128 Šta jede Y generacija? Yuccie su in Yuccie su „in“ – hipsteri vreme je da se obrijete! ·