Hrana
PULS GRADA · gastro

Kako se hraniti zdravo u brzom vremenu? Kako odvojiti malo vremena za kvalitetan obrok koji možete da ponesete od kuće i jedete na pauzi za ručak? I kako uživati u toplim letnjim danima u prirodi a da ne mislite mnogo o hrani već da na brzinu spremite nesvakidašnje zdrave zalogajčiće za prijatelje i decu?

Laki i brzi obroci koje možete da poneste sa sobom bilo gde ne zahtevaju previše vremena ili kulinarskog umeća. Uz malo truda i puno ideja kako šta iskombinovati i koje namirnice upotrebiti moguće je osmisliti jelovnik za svaki radni dan i za opuštene dane vikenda koje provodite u prirodi. Životni stil koji podrazumeva puno zdravih namirnica, svežeg voća i povrća i hrane koja nema štetne industrijske dodatke i nepotrebne masnoće i šećere, uvek rezultira dobrim osećajem i novom energijom.

Radnim danima u tašnu možete spakovati činijice sa zdravim obrocima, zatvorene čaše sa ceđenim sokom ili šejkom, sve dnevne obroke koji će vas održati budnim i motivisanim. Jutro, slažu se nutricionisti, uvek je najvažnije. Dan treba početi čašom tople vode ili čaja, s isceđenim limunom, a potom sledi sve ostalo. Doručak bi trebalo konzumirati sat vremena nakon buđenja, a ako baš žurite, jutarnji obrok koji nikako ne bi trebalo preskočiti možete poneti od kuće.

BUĐENJE

Jutarnje buđenje energije omogućavaju vitamini – idealni su sok od ceđene pomorandže, limuna ili grejpfruta. U blenderu možete da izmešate različito voće – probajte kombinaciju banane, višnje, maline, jagode i crvene ribizle s dodatkom soka od pomorandže ili mešavinu jagode, maline i višnje.

Na posao možete poneti i najrazličitije sendviče. Pecivo ili hleb od integralnih žitarica, sa celim zrnom, sporije se razlažu u organizmu i duže održavaju osećaj sitosti. Kod sendviča je važno i izbeći preterane masnoće, kalorične izvore nepotrebnog holesterola koji se teško vare i čine da se osećate tromo i pospano. Za izbegavanje su majonez, pavlaka, suhomesnati proizvodi puni soli, masti i aditiva. Dobar izbor su mladi nemasni sirevi, ćuretina, piletina, tunjevina iz salamure, kuvana jaja, povrće – listovi rukole i zelene salate, rotkvice, mladi luk, peršun, krastavac, celer… Sendviče možete napraviti i s niskokaloričnim namazima. Mediteranski namaz, savršen uz integralni hleb, pravi se od sardina iz konzerve, kuvanog krompira, iseckanog luka, peršuna i isitnjenih maslina. Svi sastojci se ispasiraju i posole i doda se sok od limuna. Mladi sir ili švapski sir takođe je zgodan za razne kombinacije – mogu mu se dodati kockice praške šunke, iseckani kiseli krastavčići, zeleni deo mladog luka. Sendviču od ovog namaza dodajte i kolutove paradajza.

Doručak koji možete poneti od kuće jesu i ovsene pahuljice, zdrave i ukusne. Možete ih preliti jogurtom ili mlekom i kašičicom cimeta (koji utiče na stabilnost nivoa šećera u krvi). U skuvanu ovsenu kašu takođe možete dodati kašičicu meda i cimet ili sitno seckane jabuke i banane i badem, lešnike, orahe.

Takođe možete napraviti i keks od ovsenog brašna i raznih semenki (lan, bundeva) ili energetske štanglice kombinujući razne sastojke. Ove štanglice mogu da budu doručak ili užina, podižu i održavaju nivo energije i mentalne budnosti. Potrebno je malo vremena da se ispeku, ali se mogu koristiti više dana. Jedan od recepata, za štanglice od badema i meda, sadrži ovas, izmrvljeni badem, semenke suncokreta, laneno seme, susam, ribizle, suve kajsije, suvo grožđe, maslac od badema, med, šećer i ekstrakt vanile.

Zdravi deserti koji mogu biti i doručak ili mini-obrok jesu prirodni voćni jogurti. Lako i brzo se prave, na litar jogurta doda se 300-400 grama ispasiranog voća (probajte – maline, jagode, breskve), med ili šećer. Zdrav i osvežavajući je i grčki jogurt s medom, za koji su vam potrebni kremasti grčki jogurt, orasi ili bademi i, na kraju, med.

U TOKU DANA

U kancelariju možete poneti i ručak – u jednoj ili više plastičnih posuda. Ujutru ili dan ranije možete spremiti lagano i hranljivo jelo koje vas neće opteretiti, pastu, pirinač ili salatu. Možete poneti i bilo koju krem čorbicu od sezonskog povrća – šargarepe, bundeve, celera, tikvica. Brzo napravljeni obroci su i razne šarene salate pune vitamina i raznih sastojaka. Sveže sezonsko povrće nudi mnogo kulinarskih ideja – probajte salatu od prokuvanih špargli i kuvanih jaja ili vitaminsku salatu u kojoj se kombinuju sveže kruške, grejpfrut, paprika, peršun, sirće i ulje i nekoliko lešnika.

Jednostavna je salata od barene piletine s iseckanim krastavcem i rotkvicama i prelivom od jogurta, a interesantna i osvežavajuća – salata od slane haringe, kuvanog krompira, krastavčića i cvekle. Obe salate jedu se s raženim hlebom.

Mnogo je varijanti i ideja za lagane obroke koji se brzo pripremaju, za manje od 15 minuta, i koje tokom dana možete jesti bilo gde. Spakovan ručak omogućava vam i da jedete uvek u isto vreme i da budete dosledni svom ličnom režimu ishrane.

NA IZLETU

Dan proveden u prirodi biće još veseliji uz neobičan meni, zdrave i drugačije zalogaje koji su zanimljivi, sveži, neobičnog ukusa. I koje nije teško spakovati i poneti u rancu ili korpi.

Na izlet možete poneti voće, voćni šejk ili voćnu salatu u izdubljenoj dinji ili lubenici. U činije možete lako spakovati i salatu od sezonskog povrća s po nekim neobičnim sastojkom, a od grilovanog mesa možete napraviti sendviče i dodati im interesantan preliv. Recimo, sendviče možete napraviti sa salatom od piletine koja se sastoji od grilovanih pilećih grudi, posnog majoneza, karija, limunovog soka, crvenog grožđa, oraha, ananasa i crvenog luka.

Zalogajčići kojima u prirodi možete obradovati decu jesu slane projice ili slatki mafini. Projice možete napraviti na klasičan način, od pšeničnog i kukuruznog brašna i sira i ispeći u malim okruglim modlama, tako da imaju koricu sa svih strana. Ovom klasičnom receptu možete dodati zelje, spanać, iseckanu papriku. Projice možete praviti i od heljdinog brašna, a možete im dodavati semenke suncokreta i lana, susam, rendanu šargarepu. Slatki mafini takođe imaju mnoge verzije – posebno zdrava varijanta podrazumeva belo pirinčano brašno, fruktozu (koja zamenjuje šećer) i pirinčano mleko. Ukus slatkih mafina može da se obogati raznim sastojcima – pomorandžinom korom, limunom, višnjama, šumskim voćem, borovnicama, malinama. Mafine možete praviti i s ovsenim pahuljicama i ovsenim brašnom pomešanim sa smeđim šećerom i rendanim jabukama i s dodatkom crvenog voća.

Za zdrave zalogaje koji se lako mogu napraviti, brzo poneti od kuće i konzumirati sporo u nekom prijatnom ambijentu, ima veoma mnogo ideja. Puno je i inspirativnih namirnica i mogućnosti njihovog kombinovanja i puno razloga da se pobunite protiv instant hrane, nametnutih izbora i uobičajenog jelovnika.

Mentalitet Mentalitet: Originalne kreacije iz domaće kuhinje Koziji sir Kozji sir: I ukusan i zdrav Začini Začini koji nose ukus i zdravlje Pane e Vino Pane e Vino: Mesec špargli · · · · ·