Rar chair
PULS GRADA · dizajn

Među prvim i najzahtevnijim komadima nameštaja bio je presto, stolica za vladajuće. Naši mali svakodnevni prestoli više nemaju tako pompeznu funkciju, ali veličina kreativnog procesa koji stoji iza njih nije ništa manja. Dizajn stolice razvijao se paralelno s razvojem društva, i mnoge koje svakodnevno srećemo zapravo su ga obeležile.

Retki su veliki arhitekti koji nisu ostavili traga stolicom za pamćenje. Iako su u primarnom fokusu arhitekte prostor, funkcija i forma, ništa drugo do tog svakodnevnog upotrebnog komada nameštaja nije oličenje kreativnog genija i stvaralačke veličine. Stolice su ikone stila i tehnoloških promena. Mnogi su zahtevi – funkcionalni, ergonomski i estetski, koje moraju da zadovolje. Većina onih koje svakodnevno srećemo zapravo su omasovljene replike remek-dela koja su obeležila razvoj sveta.

ISTORIJA U NEKOLIKO STOLICA

Malo je predmeta koji tako rečito ilustruju istoriju modernog dizajna. Estetski trendovi, razvoj novih tehnologija, ergonomije, sociološke i kulturne promene utkane su u taj svakodnevni upotrebni predmet. Poslednjih 150 godina modernog dizajna moguće je ispratiti i razumeti samo kroz promatranje stolica nastalih u tom periodu. Komadu nameštaja sa najdužom istorijom pripala je ikonična i reprezentativna uloga. Mogu da simbolišu autoritet, identitet i gostoprimstvo. Ne ostavljaju prostora da se na njima išta sakrije i svaki njihov detalj oličenje je umeća dizajnera.

ZAČETNIK MASOVNE PROIZVODNJE

Skromna pojava i suptilne krivine Thonet stolice „Side Chair No. 14“ malo odaju o njenoj revolucionarnoj ulozi. Sve do kraja 19. veka stolice su se proizvodile ručno. Ipak, razvoj tržišta iziskivao je da se proizvodnja omasovi uz pomoć novih tehnologija. Austrijanac Thonet 1859. godine plasirao je stolicu sastavljenu od samo šest savijenih drvenih delova, deset šrafova i dve podloške. Jeftina i brza za proizvodnju, lagana i trajna, jednostavna za sklapanje i transport, „Side Chair No. 14“ (poznata i po nemačkom nadimku Konsumstuhl) postala je nauspešniji produkt industrijskog dizajna 19. Veka. I sinonim za ležernu café kulturu. Njena forma, u drvetu ili drugim materijalima, masovno se i dan-danas imitira.

PRAVO IZ BAUHAUSA

Model B3, kasnije proslavljena kao Wasilly Chair, jedan je od prvih proizvoda bauhaus škole dizajna (1925. godine). Bila je i utemeljivač njene slavne reputacije, kao i jedan od prvih dizajnerskih proizvoda na kome je upotrebljen cevasti čelik. Njegova snaga, lakoća i čvrstoća, uz veoma elegantnu pojavu, otvorili su čitavo poglavlje u svetu dizajna. Veruje se da je za to, kao inspiracija autoru Marcelu Breueru, poslužio njegov voljeni bicikl. Kasniji naziv stolica je dobila po Breuerovom kolegi iz bauhausa, Wassily-jem Kandinsky-m, kome je poklonio prototip Modela B3. Masovniju proizvodnju stolice omogućiila je firma Thonet. Model B3 dalje se razvijao, i stvoren je ništa manje čuven i jednostavan model B32, naročito popularan sedamdesetih godina.

MANJE JE VIŠE

Čuvena Barselona stekla je toliku popularnost da je većina korporativnih sedišta širom sveta nezamisliva bez nje. Ipak, njena istorija mnogo je bogatija. Tvorac ništa manje slavne fraze „manje je više“, arhitekta Mies van der Rohe, udružio se s enterijeristom Lilly Reich u pisanju istorije. Barselona je namenski pravljena za nemački paviljon na izložbi u Barseloni 1929. godine, po čemu je i dobila ime.Nije se štedelo na osmišljavanju i opremanju paviljona, a ni stolice. Sačinjena od reflektivnog hroma i kože boje slonovače, niska, široka, blago zakrivljena i izrazito moderna, Barselona odiše komforom i formalnošću, luksuzom i jednostavnošću. U proizvodnji se našla tek 1953. godine, kada je Mies prodao prava firmi Knoll. Danas Knollova (jedina original) Barselona košta preko 4.000 dolara.

JEDNOSTAVNOST TRONOŠCA

Još jedan čuveni arhitekta, Finac Alvar Alto, ostavio je legat stolice, ali potpuno drugačije. Jedna od Altovih kreacija je slagajući Model br. 60. Inspirisan Breuerevom upotrebom cevastog čelika, rešio je da sopstveni stil izrazi upotrebom tradicionalnog finskog materijala, brezom. Stool 60 ovekovečena je kao jedan od najpraktičnijih komada nameštaja u istoriji. Specifična je jer tri zakrivljene noge omogućavaju slaganje stolice na stolicu, a Alto se od materijala odlučio za toplinu drveta i kombinaciju živih boja De Stijla i bauhausa.

PRILAGOĐAVANJE POTREBAMA

Charles i Ray Eames uživali su u tome da svoj nameštaj prilagođavaju različitim potrebama. LAR, DAR i RAR (Lounge/ Dining/ /Rocker Arcmchair Rod) briljantna su demonstracija kako to postići. Zajedničko ovom trojcu jeste plastično sedište koje može da se prikači na različite baze – elegantnu ajfelovsku od metala, s kombinacijom drveta ili postavljenu na lučne drvene nogare. Ideju za spojnice pozajmili su od Chryslera i automobilske industrije, tada u porastu. Bile su to prve plastične stolice u masovnoj produkciji, a opet, nesvakidašnje elegantne. Evoluciju njihovog dizajna nosi DKR žičana stolica, nastala 1967. i reizdata 2001. godine, kao dokaz vanvremenskog dizajna.

DIJAMANTI SU VEČNI

„Stolica napravljena od vazduha“ nosi ime koje garantuje da nikad neće izaći iz mode, Dijamant je delo Italijana Harry Bertoie. Postala je nosilac razvoja Kroll kompanije i nastavak je žičane misli koju su ustanovili Eamesovi. Doživela je neverovatan komercijalan uspeh, a nakon nje Bertoia se u potpunosti posvetio stvaranju skulptura.

DANSKI STIL

Model 3107 koji danas srećemo u širokoj upotrebi, nastao je davne 1955. godine, od ruku još jednog arhitekte, Arne Jacobsena. Model 3107 izrađen je od zakrivljene šperke i hromiranog čelika. Nastao je u modernističkom verovanju da prelaz iz enterijera u eksterijer treba da bude neprimetan i razvojem Eamesovih misli i Jacobsenovih prethodnih dela. Jacobsen je stvorio standard modernog danskog stila, a stolica 3107 replikovana je u omasovljenoj Keeler stolici.

VISOKA KLASA

Iako su se Charles i Ray Eames posvetili izradi nameštaja masovne proizvodnje po pristupačnim cenama, ostaće zapamćeni i po luksuznoj i veoma popularnoj Eames Lounge stolici. Masivna stolica s naslonom i ručkama i obaveznim otomanom za noge postala je simbol visoke klase. Crna koža i moderni dizajn koji poziva na uživanje toliko je tražen da je Eames lounge chair i pola veka kasnije među najviše plagiranim komadima nameštaja ikada.

ZAVODLJIVE KRIVINE

Zakrivljena, glatka i sjajna, Panton stolica bila je instant senzacija. Pionir forme i tehnike, bila je to prva stolica izrađena od samo jednog komada plastike. Arhitekta Verner Panton tvorac je ovog remek-dela koje se krčkalo dugi niz godina. Nastala 1967, punu popularnost stekla je sedamdesetih, kad je u britanskom magazinu prikladno prikazana u foto-eseju „How to undress in front of your husband“.

BESKOMPROMISNA ERGONOMIJA

Promena životnih navika i sve više vremena u kancelarijama odrazili su se i na dizajn i njegovog vodećeg predstavnika, stolice. Ergonomija je postala zahtev broj jedan, ali sa stilom se ne pravi kompromis. Nakon godina istraživanja i testiranja rođena je Aeron kancelarijska stolica. Biomorfska struktura prilagođava se ljudskom telu, uz dizajn koji odiše čistom elegancijom i poručuje da onaj koji sedi na njoj sedi na važnoj funkciji.

Star Wars Šest postera za „Ratove zvezda“ Shamliza: Showroom & Design Studio Shamliza: Showroom & Design Studio Brkata šolja Najkreativnije šolje koje ste ikada videli Jao table Jao table: Podsetnik po vašoj meri ·