Beograd grafiti BUG 006
U VAZDUHU · trend

Jezik grafita je univerzalan i svima razumljiv, i to najbolje ilustruje činjenica da mnogi svetski poznati grafiti-umetnici rade grafite u raznim gradovima sveta. Poruka je svima razumljiva kao što su nam razumljivi pećinski crteži na kojima su prikazane scene lova

Grafiti su odavno svrstani u umetnost koja postavlja pitanja, prenosi političke poruke, skreće pažnju. Bilo da se bune protiv autoriteta vlasti i zakonodavaca, bilo da predstavljaju čistu umetnost i imaju estetsku ulogu, postali su zaštitni znakovi gradova, kanal komunikacije različitih subkultura. Sada se, ne retko, koriste u komercijalne svrhe, kao poruka razumljiva na više nivoa.

Da li bili glas koji se buni, poziva i tera na razmišljanje, da li je na ivici vandalizma ili ima umetničku vrednost i izraženu estetsku komponentu, grafiti privlače pažnju običnih ljudi i profesionalaca. Napisani univerzalnim jezikom, grafiti brišu granice i daju jedan sasvim novi pogled na svet oko nas i pojave u njemu.

U Beogradu je u Mikser House-u otvorena izložba pod nazivom Face the Wall / Suoči se za zidom – život i smrt na ulicama Beograda, autora Aleksandra Đorđevića. Reč je o projektu koji ima za cilj promociju grafita kao specifične umetnosti, sa naglaskom na arhitekturu gradova u korelaciji sa grafitima – porukama na zidu. Ove poruke su izložene pogledima, različitim vremenskim uslovima i emocijama. To ih čini prolaznim. Cilj ovog projekta je da se, pre svega grafiti, kao specifičan vid umetnosti, sačuvaju, dokumentuju i popularizuju.

Izložba prikazuje izbor beogradskih grafita, a projekat prati blog i fejsbuk koji su takođe posvećeni beogradskim grafitima.

Estetika stripa i video igara

Aleksandar Đorđević, rođen 1973. godine u Beogradu, kao i većina njegovih vršnjaka, odrastao je na stripovima i 8-bitnim kompjuterskim igrama. S obzirom na to da je još kao mali putovao po Evropi, prvi kontakt s grafitima i uličnom umetnošću imao je u Berlinu osamdesetih posmatrajući grafite ispisane po Berlinskom zidu. Devedesetih počinje da živi u Berlinu, i to je trenutak kad se spajaju stripovska estetika i estetika ranih kompjuterskih igara i fascinacija Berlinskim zidom u jedno, i počinje da se interesuje za grafite. Upravo je Berlin sa svojim skvotovima, napuštenim zgradama, ostacima zida i veoma živom underground scenom idealno mesto za početak te divne ljubavi. Prva istraživanja povezana s grafiti-scenom počela su na Kreuzbergu, u Tachelesu i na sličnim mestima po Berlinu.

Po povratku u Beograd nastavlja svoj istraživački rad. Potraga za grafitima često uključuje i mesta koja nisu najpristupačnija i ponekad uključuje blagu dozu avanture. Najveći broj radova je iz Beograda, grada u kojem trenutno živi i radi, ali takođe ima veliki broj radova iz gradova u koje je putovao i u kojima je boravio (Berlin, Lisabon, Barselona, Rim). Najdraži grafiti su mu oni koji se na duhovit način bave kritikom društva (autori kao što su Blu, Banksy…) jer upravo to je ono što čini grafit, ta potreba da se prenese poruka. Smatra da je magija grafita između ostalog i u tome da je autor najčešće nepoznat, i grafit samim tim doživljavamo neposredno i van konteksta, i ostaje na nama da se pitamo da li je taj grafit nacrtao mladi student grafičkog dizajna ili pravnica iz susednog ulaza. Popularna kultura i internet imaju izuzetan značaj za grafite. Jezik grafita je univerzalan i svima razumljiv, i to najbolje ilustruje činjenica da mnogi svetski poznati grafiti-umetnici rade grafite u raznim gradovima sveta. Poruka je svima razumljiva – kao što su nam razumljivi pećinski crteži na kojima su prikazane scene lova.

Pogledajte radove Aleksandra Đorđevića, kao i poznatih beogradskih street-artista u našoj galeriji:

Beogradski grafitiOtvori galeriju
sb10069212cw-001.jpg Biti singl 790948.jpg Dan zaljubljenih dragana_paramentic_nasmej_se_pticica_08.jpg Snovi pretvoreni u stvarnost fireworks_new_year_2013_wallpaper.jpg Zašto volimo Novu godinu · · ·