naslovna
KULTURA · film/TV

Stoprocentno je izvesno da će ubrzo krenuti televizijski, festivalski i drugi ciklusi u znak sećanja na tokom vikenda za nama upokojenu Milenu Dravić, te vam skrećemo pažnju na jedan od mogućih izbora najboljih filmskih uloga ove istinske legende srpskog i jugoslovenskog glumišta. Ovde su u žiži filmske role velike Milene Dravić, te će, stoga, van liste ostati poduži niz sjajnih kreacija i u televizijskom mediju. Idemo hronološki…

  • Vrata ostaju otvorena (1959)

Prva uloga i već prvi podvig – u ovoj po više osnova veoma zanimljivoj poratnoj drami, za koju je zaslužan iznimno živopisan i interesantan reditelj František Čap, Milena Dravić je oduševila gledateljstvo upečatljivom nevinošću i lakoćom igre tu, već na prvom stepeniku glumačke joj karijere.

  • Prekobrojna (1962)

Samo tri godine kasnije (velika) Jugoslavija je priznala da je dobila novu veliku filmsku zvezdu. Drugačiji ishod i nije bio moguć imajući u vidu magiju koja je Milena Dravić (naravno, u sadejstvu sa Ljubišom Samardžićem, kao direktnim partnerom, i Brankom Bauerom, kao neospornom rediteljskom gromadom) prikazala tumačeći lik Ranke, naivne, nevine, tvrdoglave, idealizmu sklone devojke iz perioda izgradnje i modernizacije nove zemlje.

  • Čovek nije tica (1965)

U Prekobrojnoj Ranka, a u ovom izvrsnom klasiku Dušana Makavejeva Rajka, Milena Dravić je kroz lik lako ranjive frizerke srpskom i jugoslovenskom filmskom crnom talasu (i potonjim gledaocima i poštovaocima baštine istog) darovala zadivljujuće zauzdanu melenholičnost pred sudbinski neumitnim. Jer… čovek i zbilja nije ’tica.

  • Devojka (1965)

Nešto slično ali ipak više nego dovoljno drugačije srećemo i u ovoj jedinstvenoj višeugaonoj melodrami iz perioda Drugog svetskog rata iz rediteljskog opusa (Mladomira) Puriše Đorđevića, tada na očiglednom vrhuncu kreativnih snaga.

  • Rondo (1965)

U ovoj izvanrednoj melodrami Zvonimira Berkovića Milena Dravić je očarala mudrom i zrelom glumom koja je učinila da se njena fragilna Neda hrabro nosi sa silovitim mužjačkim pojavama u tihom klinču (takođe briljantnim Stevom Žigonom i Reljom Bašićem).

  • Horoskop (1969)

U ovom začudno ali zaista efektnom i osobenom ranom biseru reditelja Bore Draškovića Milena Dravić je zaigrala pored Dragana Nikolića. Njena krhka i gotovo pa eterično suptilna mlada radnica iz trafike na prilično pustoj železničkoj stanici izvanredan je kontrapunkt zlokobnom nasilju koje tinja i čeka trenutak da eksplodira pod žrvnjem letnjeg sunca u planinskom kršu.

  • W.R: Misterije organizma (1971)

U ovom (i danas) nepatvorenom remek-delu promišljenog subverzivnog i radikalno slobodarski shvaćenom filmu Dušana Makavejeva Milena Dravić je, igrajući neustrašivu borkinju za bolji i novi svet, definitivno ostvarila jednu od (filmskih) uloga svog života. Nekima u ušima i dalje odzvanja njen povik da „komunizma ne može biti bez slobodne ljubavi“.

  • Sutjeska (1973)

Delićeva Sutjeska svakako ne spada u kreativni vrh SFRJ partizanskih spektakala, ali će, sva je prilika, ostati upamćen i po proživljenom i upečatljivom tragizmu kojim je Milena Dravić sugestivno odigrala lik pogibeljne partizanke Vere.

  • Poseban tretman (1980)

Za ovu kreaciju Milena Dravić je ovenčana nagradom na i tada i sada najprestižnijem od svih prestižnih filmskih festivala, onom u Kanu, a poštovaoci su mogli da uživaju u nečem upadljivo novom – opravdanoj hladnoći izraza i čvrstini kakva se retko sreće kod ženskih  likova u ovdašnjem filmu.

  • Rad- Moj tata- Razvod na određeno vreme (osamdesete godine prošlog veka)

Milena Dravić je maestralna u ovim slasnim repertoarskim komedijama iz pera Predraga Perišića i Milana Jelića, koji je ovaj trojac i režirao – žovijalnost, urnebesni nagoveštaji histerije, duboko ljudska ustreptalost pred i sramežljivim naznakama srećnog ishoda… sve to je na veliko platno iznela Milena Dravić kroz lik borbene a romantične Svetlane.

  • Nije lako sa muškarcima (1985)

Ovaj zanatski inferiorniji bioskopski hit (ponovo po scenariju Predraga Perišića) doneo je Gordanu Diklić, očito „rođaku“ gorepomenute Svetlane, ali izmeštene u pritajeni pakao majke tri ćerke i primetno ekonomski relaksiraniji kontekst. Krajnji učinak je sličan – publika je zavolela i dan danas strasno voli ovu njenu izvanrednu ulogu i komičarski (malo je reći) zrelu kreaciju.

Pet-Sematary-Trailer-700x321 Groblje kućnih ljubimaca: Trejler za novi film po romanu Stivena Kinga Park užasa „Park užasa“ od danas u bioskopima EL ANGEL pic02 Novi filmovi koje želimo da gledamo pre FEST-a Moja genijalna prijateljica Groznica Ferante u Beogradu, Subotici i Novom Sadu · · ·