FASHION-US-BECKHAM
PULS GRADA · moda

Dopalo vam se ili ne, priznaćete da je fenomen celebrity dizajnera zavladao modnim tržištem. Istražujući istoriju poznatih ličnosti u ulozi sportswear ili modnih dizajnera, pitamo se da li su celebrity brendovi dobri za razvoj savremene mode?

Koja je vaša omiljena celebrity linija? Creeper patika koju je prevačica Rijana lansirala u kolaboraciji s brendom Puma preuzela je hajp od adidas Oriniginals YEEZY 350 Boost modela, a sada – u vreme praznika, lepa pevačica prezentuje novi model izrađen u trendi materijalu sezone – plišu. Sigurni smo da će se patike rasprodati brže nego što uspete da izgovorite „b*tch better have my money“.

Iz šou-biznisa u modu

Poznate ličnosti iz sveta muzike, filma ili rijaliti programa imaju krug poklonika o kome većina dizajnera može samo da sanja. Posmatrajući iz tog ugla, nije ni čudno što mnogi brendovi i modne linije uključuju poznata TV lica kao dizajnere svojih linija. Devojke poput Meri-Kejt i Ešli Olsen sa Disney kanala prešle su u modni svet, osnovale brend The Row, koji se vremenom razvio u jedan od najuticajnijih i direktan je parnjak pariskoj kući CÉLINE. Poznata Spajsica Viktorija Bekam od pevačice je postala slavna njujorška dizajnerka, čije minimalističke krojeve gotovo svi street brendovi kopiraju. I ovi slučajevi nisu usamljeni. Kao što smo već spomenuli, Rijana je imenovana u kreativnu direktorku brenda Puma, dok Bijonse za britanski Top Shop kreira liniju atletske odeće. U isto vreme, iz sportskih radnji javljaju da se najviše prodaju patike koje je Kanje Vest radio za adidas.

Sport i moda

Pitate se, kakve veze ova tema ima s vama? Pa, dugogodišnja istorija celebrity dizajnera u modnom svetu, kao i patern preplitanja mode i sporta može i te kako da promeni način na koji se oblačite. Ono što poznate ličnosti ili atlete nose – boje, materijali ili stil direktno utiču na celokupnu modnu priču. Već pomenute patike ili, nekad, polo majice su sa sportova ili terena prešle direktno među high-street favorite. Jedna od najpoznatijih dizajnerki koja je otkrila recept: kašičica sportske garderobe + prstohvat poznatog imena + minimalistički pristup dizajnu, jeste Stela Makartni, čije kolekcije za brend adidas prevazilaze sva prodajna očekivanja. Njen direktan parnjak je dizajner Jođi Jamamoto sa čuvenom Y-3 linijom. Ipak, ako pričamo samo o sportskim linijama koje uplivavaju u modni svet, moramo priznati da je to fenomen novog milenijuma.

Ako se osvrnemo samo 50 godina unazad, moda i sport su imali malo toga zajedničkog. Sportska garderoba je bila namenjena isključivo atletama, a moda rezervisana za piste. Međutim, kako su sportisti postajali slavne ličnosti i istorija mode se menjala. Ova ljubavna veza počela je sredinom osamdesetih godina prošlog veka, kad je 1985. Majkl Džordan dizajnirao model patika Air Jordan 1, koje su u to vreme po ceni od 65 dolara bile najskuplje patike na tržištu. E, pa baš zato, sport je sa terena prešao u novi, luksuzni sektor, a dotadašnja praktična sportska obuća u – trendi komad. Majkl, kao all-star američke košarke, bio je jedna od najvećih zvezda tog vremena. I, možda, začetnik celebrity – dizajn pokreta. Ova nova formula menjala je i principe fashion sveta – klasična figura peščanog sata po kome je Christian Dior bio poznat promenila se u body-con, pripijenu usku haljinu, nalik na sportski bodi.

Prodajni trik

Danas deluje da dizajniraju svi. Od linija Dejvida Bekama za H&M, preko Kejt Hadson koja kreira za Lindex, do pevačice Gven Stefani za Juicy Couture. Iako formula ne funkcioniše uvek, i dobar broj celebrity brendova ostane nezapamćen, ova tema otvara pitanje: Koja će biti uloga modnih dizajnera u budućnosti? Hoće li njihove linije imati težinu ukoliko nemaju pravo lice na reklami? I na kraju – da li je to fer? Zaključak bi morao biti da, iako celebrity linije pomeraju modne granice, one ne mogu definisati modu u istoj meri kao linije fashion dizajnera. Zna se ko određuje trendove. Da li su dobre za biznis i povećavaju prodaju? To svakako.

Mirjana Vujcic SS2017 foto 4 Marko Sovilj cover Zavodljiva romantika: Nova kolekcija Mirjane Vujčić IMG_9103 S ofingera: Magdalena Klašnja barbican.org.uk 2 cover 2 Vulgarno u modi u poslednjih 500 godina cover1 Laniakea: Svilene marame kao savršen začin za vaš look · · · ·