On Tour, Ezerki &7/8, Putokazi

Kulturna geopolitika i geopoetika regiona možda više nema jedan stameni prefiks „jugoslovenska“, međutim, prežimanje i prožimanje nekih neobičnih i oneobičenih obrazaca i dalje ume da fascinira.

Ezerki 7/8 Amfiteatar (Dallas 2014)

U pitanju je „dobrovoljno pevačko društvo“ nastanjeno u Zagrebu i sastavljeno od državljana Hrvatske koji imaju ili nemaju nikakve rodbinske ili domovinske veze sa Makedonijom osim da pevaju makedonski tradicionalni melos. Nešto kao hor mađarske zajednice iz Bečeja koji peva isključivo repertoar dalmatinskih klapa, ili muški brkati hor iz Bijelog Polja koji obrađuje slovenačke popevke.

Amfiteatar je peti album ovog neobičnog benda utemeljenog u hor soprana, mecosoprana i alta, koji sa gostima muzičko etno tkanje Makedonije transcedentuje u moderan džez izraz. Zoran Predin, poznati slovenački šansonjer, panker i svinger je svoj brokatni vokal dodao poznatoj pesmi Ako umram il zaginam i ovoj skoro pa romantičnoj koračnici dodao posebnu patinu zbunjujući slušaoca koji će u pesmama u kojima gostuje Matija Dedić otvoriti neočekivanu pandorinu kutiju potisnutih strahova i ljubavnih vapaja. Na kraju Biljana platno beleše (Lullaby) poentira jugoslovenski patos koji kao utvara obuzima svaku notu ovog albuma. Skoro pa da ne postoji nijedan kulturni produkt koji ima toliku zanosnu energiju prevođenja preko prokazane jugonostalgije u neke više sfere percepcije i recepcije umetnosti.

Ocena: 5/5

U sličnom nebranom grožđu našao se album hrvatskog hora Putokazi Porcelan (Dallas 2014). Ove fine dame iz Rijeke, njih oko 400, imaju trideset godina impresivne karijere, 12 albuma i sijaset značajnih saradnji (najpoznatija sa Džibonijem za pesmu Libar). Međutim, postoji niz stvari koji ovaj album odvaja od prethodnika. Pre svega dizajn CD-a u porculanskoj belini i bez ikakvih znakova, koji bi pokvarili nežnost i nevinost pakovanja koje priziva Beli album Bitlsa. Zatim hrabrost vođe Putokaza Mirande Đaković da ponovo produkciju prepusti Iztoku Turku koji je od sredine osamdsetih uobličio retrofuturizam jednog od najvažnijih jugoslovenskih elektropop bendova – Videosex.

Muzika Putokaza meša emotivno višeglasje sa svedenim, ali toplim atmosferičnim klavijaturama stvarajući neke poznate, a zaboravljene svetove sa posebnim košmarnim tapiserijama. Kao nekakva parada hitova s početka šezdesetih u pitoreskonom austrougarskom gradiću u kojima se druže Lola Novaković, Zdenka Kovačiček, Vice Vukov, Gabi Novak i Arsen Dedić. Vezu sa Videosexom treba tražiti na mini LP-ju Svet je zopet mlad, pa samim tim umetnički brak Putokaza i Turka izgleda logičnije i kristalnije.

Interesna grupa ovog albuma je zastrašujuće diverzivna, od tinejdž hipstera preko jugoslovenske generacije X koja danas juri kasne četrdesete, pa sve do onih bejbibumera rođenih u novoj, „pravednijoj“ državi krajem četrdesetih.

Ocena: 4/5

U gradu Beogradu postoji mala scena paralenog bluz i kantri diskursa koje se ne bi postideo ni Boston ni Dalas, ni Novi Orlean ni Novi Jork. Ika, Ventolin, Mylutin su nosioci beogradskog proleća muzičara koji imaju više od 25 godina i sviraju i pevaju na američkom o amerikani.

On Tour (drugi album Folkrock, samostalno internet izdanje) je supergrupa Vlade iz Ventolina, Ivane iz Ike i Marka Ćebića iz Mothership Orkestra, koja ponekad zazvuče kao Mark Lanegan i Izabel Kembel, ili kao Viktorija Vilijams i Mark Olson.

Izuzetno i intimno iskustvo zaljubljive muzike prepune melanholičnog šarma i nepatvorene jednostavnosti i direktnosti. Drugi album zvuči kao malo stariji brat prethodnika, ponajviše jer je produkciju radio Duda Bezuha, a i sam bend je mentalno postao još značajniji građanin imaginarne kosmičke Amerikane.

Ocena: 5/5

Automatski nacrt Saznajte šta se desilo u Exitovom crvenom kombiju – pogledajte AFTERMOVIE Exit Avanture Duo Katarina i Ljubica, photo: Piroshki Duo Katarina i Ljubica: Uzbudljive muzičke fuzije Gobac, Kapičić, Marčelo i Dilan Dog u novom spotu Vibrator u rikverc Gobac, Kapičić, Marčelo i Dilan Dog u novom spotu grupe Vibrator u rikverc Ryan Gosling 5 najboljih i najgorih muzičara među holivudskim zvezdama