Olive Kitteridge
KULTURA · film/TV

Sve se menja osim stenja, kažu. Sve, pa i HBO. Među prvim serijama sa HBO štambiljom stigla je davne 1988. i danas ubojita politička satira „Tanner“ Roberta Altmana, u decenijama koje su usledile HBO nam je darovao i „Deadwood“, „The Wire“. Onda je ovaj proizvođač i emiter inteligentnijih i zahtevnijih programa donekle problematizovao takvu reputaciju ostvarenjima poput „Seks i grad“, „Igre prestola“, „Prava krv“… Ipak, svako malo, na sreću brojne armije poklonika, HBO zasija svojim prvobitnim/kanonskim sjajem, te smo ove godine nakon odlične „The Leftovers“ dobili i mini-seriju „Olive Kitteridge“ iz iste te „kuhinje“.

Olive Kitteridge je zasnovana na istoimenom proznom delu Elizabet Strout, dobitnice Pulicerove nagrade, a za režiju ove serijske adaptacije bila je zadužena Lisa Cholodenko, autorka primećenih i naglašeno polemičkih filmova High Art, Laurel Canyon i The Kids are Alright. To kaže faktografija, a za gledateljstvo daleko značajnije je to što je Cholodenko (naravno uz pomoć scenaristkinje Jane Anderson) uspela da u drastično drugačije ustrojen TV medij majstorski prenese značajan deo darova koje je spisateljica Elizabeth Strout ponudila na oko tri stotine stranica svog briljantnog proznog dela. Iako nije, kako se vidi, reč o posebno obimnom literarnom predlošku, autori ove ekranizacije nužno su morali da štrihuju sadržaj knjige i da osnovu narativnu nit oslobode (sa tačke gledišta novog medija) ipak prisutnog balasta u vidu desetine rukavaca kojima Olive Kitteridge teče i hrli ka svom konačnom obliku i opsegu.

Olive Kitteridge je zbirka priča koje se vremenski rasprostiru na nekoliko decenija, a tiču se odrešite osobenjakinje i nastavnice u ušuškanom gradiću Nove Engleske. Klljučna potencijalna nevolja poticala je od nenametljive, a prilično zahtevne strukture ove proze; naime, Olive Kitteridge nije nužno glavna junakinja svih priča okupljenih među koricima ove knjige, već je pozicionirana kao osa oko koje se okreću, ka kojoj gravitiraju i sa kojom se povremeno sudare brojni drugi likovi. Vodeći u autorskom timu ove adaptacije Olive Kitteridge, čini se, u potpunosti su bili svesni mogućih zamki, te je priča hronološki zauzdana i lišena elipsi i po bit priče manje bitnih događaja i saputnika glavne junakinje.

Naravno, ovde nije reč o slučaju, kako to obično biva, puke simplifikacije, nego su Cholodenko i ekipa ostali usredsređeni na isticanje onih aspekata koji priču o Olive Kitteridge i o burnim odmnosima u koje ona stupa sa bližnjima i manje-više dragima čine osobenom, ali i univerzalnom. U tome su u potpunosti uspeli, a sve do teško da bi bilo izvodljivo bez vrhunske i krajnje nadahnuite glumačke postave sa po ko zna koji put maestralnom Frances Mc Dormand, pored koje su značajne uloge ostvarili i Richard Jenkins, Zoe Kazan, Peter Mullan, Bill Murray… Osim toga, ova serija na  učinkovit i zanimljiv način prikazuje atipična duševna stanja i u dobroj meri neuobičajene ljudske odnose.

Olive Kitteridge suptilno i bez zicer-zahvata iznova budi veru ou onaj istrajni san – o televiziji kao izvorište onoga što naši angloatlantski prijatelji nazivaju “quality TV”.

Kad počinje kriza srednjih godina? Pogledajte trejler filma „While We’re Young“ Kad počinje kriza srednjih godina? Pogledajte trejler filma „While We’re Young“ Merlinka 6. Međunarodni festival LGBT filma „Merlinka“ u Domu omladine Slavni glumci-patuljci 10 slavnih glumaca-patuljaka The NeverEnding Story Najlepše filmske bajke iz osamdesetih