Tape Hasselt
PULS GRADA · enterijer/arhitektura

Okupile su ih upotrebne vrednosti predmeta, zajedno su zakoračili u pozorišni prostor fikcije i emocija, a zatim se upustili u neočekivano preispitujući doživljaj prostora i dizajna. Numen / For Use je hrvatsko-austrijski dizajnerski trio čiji interdisciplinarnost i korak u nepoznato pomeraju granice dobrog dizajna i percipiranje prostora. Dizajnerski trio Numen / For Use radi na području scenografije, industrijskog dizajna, dizajna enterijera i konceptualne umetnosti. Njihove projekte širom sveta karakteriše neprestano istraživanje, nepostojanje pravila i okoštalih principa. Rezultati su interdisciplinarne, višestruko nagrađivane i nimalo obične prostorne instalacije, scenografije i nameštaj naročitog kvaliteta.

EX NIHILO

Sven Jonke i Nikola Radeljković (ovdašnjoj publici znan kao deo žirija Young Balkan Designers) saradnju započinju još tokom studija na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Na usavršavanju u Beču upoznaju Kristofa Kaclera i osnivaju dizajnerski trio For Use. Pod ovim imenom se okupljaju kako bi naglasili utilitarnost i funkcionalizam industrijskog dizajna koji se, u posleratnoj sredini u kojoj nastaju kao grupa 1998. godine, čak smatraju regresivnim. Uvideli su da kulturni vakuum sredine zahteva potpunu reviziju vladajućih principa, a izlaz videli ili u traženju uzora negde spolja ili u formulisanju novog diskursa iz potpunog ništavila.

IDEALNA FORMA

Kao sveže diplomirani industrijski dizajneri zajednički rad započeli su na polju dizajna nameštaja.U ime dodaju Numen, po kojem su danas poznati. Reč numen (noumenon), suprotnost fenomenu (phenomenon), označava sagledavanje predmeta kao potpuno transcendentalnog objekta, bez upotrebe čula i simboliše idealnu formu. Novo dvostruko ime naglašava njihov jedinstveni pristup dizajnu koji karakteriše dalji rad.

OD PREDMETA SERIJSKE PROIZVODNJE

Rad dizajnerskog trija, nakon brojnih nagrada i uspešnih realizacija, važi za vodeći u Hrvatskoj u oblasti industrijskog dizajna.Veruju da je domaća industrija nameštaja u nezavidnom položaju jer se usmerila na jeftinu i nekvalitetnu proizvodnju u čemu je vrlo lako pregažena globalnom konkurencijom. Nasuprot tome, spas leži u koncentrisanju na kvalitet, korišćenjulokalnih resursa i tehnologija. Ostvarili su saradnju s hrvatskom firmom Kvadra, koja je, kako ističu, nažalost nestandardno iskustvo rada na našim prostorima. Saradnju s Kvadrom porede sa saradnjom s najboljim italijanskim proizvođačima, pa još i na domaćem terenu. Izuzetak je da ova firma krajnje ozbiljno shvata „misiju“ promocije dizajna po fer cenama i proizvodnju korisnih a dobro oblikovanih proizvoda. Pozitivan primer je da im to uspeva, a neki od rezultata su dobro promišljen nameštaj koji potpisuje ovaj dizajnerski trio.

PREKO LARPURLARTISTIČKIH SCENOGRAFIJA

Sav dobar dizajn je po definiciji interdisciplinaran. Trio je dobro „optimiziran“ za interdisciplinarstvo. U jednom trenutku prezasitio ih je produkt-dizajn i scenografija se nametnula kao sjajna platforma za prostorne eksperimente u koje su se rado otisnuli. Scenografija Numena nije samo servis za neku predstavu, već inspiracija. Ona prestaje da bude konkretna slika koja nešto opisuje i postaje svojevrsna umetnička instalacija, višestruko funkcionalna, apstraktna i vizuelni identifikator određene predstave. Iako veoma ubedljive, njihove scenografije ne zasenjuju samu predstavu, već se s njom dopunjuju. Na sceni teže da grade prostore koji se mogu transformisati. Ukoliko pak scenu grade s brojnim rekvizitima, koncept se menja i ne grade prostore – drže se jednostavnosti jer smatraju da je ona vrlina.

DO PROSTORNOG EKSPERIMENTISANJA

Njihov skorašnji rad karakteriše konceptualna umetnost i intenzivnija konfiguracija objekata i koncepta bez unapred definisane funkcije. Do takvih „slobodnih“ projekata došli su preko scenografije – dostiglisu prostorne koncepte koje nisu mogli u potpunosti da realizuju u teatru i odlučili se da ih sami proizvedu. Kroz metod pokušaja i učenja na greškama uvideli su da im je najzanimljivije ispitivanje prostorne percepcije korisnika. Veoma neobične prostorne instalacije ovog trija nastale su iz želje da se korisnici ponovo osete kao deca koja prvi put osećaju svoje telo, gravitaciju i ravnotežu. Da korisnici zaborave na navike i predrasude i da prevladaju izvorni strah od neobične situacije u kojoj se nađu.

PROSTOR NA NADUVAVANJE

Njihovo poslednje ostvarenje je prototip samonoseće prostorne instalacije na naduvavanje. Unutrašnjost instalacije ispunjena je tankim paralelnim kanapima koji se međusobno prepliću. Pre (ili posle) naduvavanja čitava struktura leži olabavljena i praktično dvodimenzionalna. Naduvavanjem se opna podiže i kanapi u unutrašnjosti zatežu. Formiraju trodimenzionalnu mrežu u prostoru, dovoljno jaku da izdrži teret nekolicine ljudi. Ulaskom u ovaj „naduvani“ prostor, korisnik može prekokanapada se kreće u svim pravcima, bez ikakvog vizuelnog kontakta sa spoljnim svetom, okružen samo belinom, kanapima i drugim ljudima negde u prostoru. Nemogućnost percipiranja dimenzija i pravaca nesvakidašnji je prostorni eksperiment, jedinstven i karakterističanza rad grupe Numen.

SELOTEJP KAO OPNA

Ovdašnja publika mogla je da se lice u lice sretne s radom dizajnerskog trija tokom Mikser festivala 2010. godine, gde su gostovali sa svojom Tape instalacijom. Hibrid između skulpture, arhitekture i privremene strukture, Tape je izlagan širom sveta, a poslednje stanište mu je Tokio. Najbanalniji kancelarijski materijal – selotejp, dobio je sasvim neočekivana svojstva. Instalacija Tape izrađena je obmotavanjem selotejpa u maniru jake i naizgled lepljive, paukove ili kakve parazitske mreže. Umotavanje selotejpa u različite forme, u zavisnosti od okruženja koje nastanjuje, rezultira kompleksnom ali nastanjivom organskom strukturom. Izrada prve ove instalacije trajala je 96 sati i koštala je 95 evra.

BINA BINA: Beograd bruji (o) svojim javnim prostorima Berlin Gas stationmTankstellem1920s Berlin, Moskva… Iza kulisa gradova Saba Limas Haus: Kućni nameštaj visoke stilizacije Pavle Stamenović i Dušan Stojanović MILD Home konkurs za arhitektonsko-urbanističko rešenje Eko-naselja · ·