Mame na instagramu
U VAZDUHU · trend

Poslednjih godina društvene mreže su sve prisutnije u našim profesionalnim i privatnim životima i zato ne čudi što je sve više novih istraživanja koja pokušavaju da utvrde koliko aktivnost na tim mrežama utiče na kvalitet našeg života i na naše mentalno zdravlje. Jedno istraživanje objavljeno u maju 2016, a koje je sproveo tim istraživača sa Državnog univerziteta u Ohaju, pokušava da utvrdi u kakvoj vezi su psihološke karakteristike novih mama i njihova upotreba Fejsbuka.

Uzorak je relativno mali jer su korišćeni podaci u sklopu istraživanja New Parents Project, učestvovalo je 127 visokoobrazovanih žena iz Ohaja, koje su u braku i koje imaju puno radno vreme na poslu izvan kuće, tako da nije obuhvaćen uzorak sa većim socioekonomskim razlikama. Zajedničko svim mamama u istraživanju je to da su nove u ulozi roditelja, a cilj istraživanja je bio da se utvrdi kako njihove individualne razlike u shvatanju roditeljstva utiču na učestalost korišćenja Fejsbuka i kako način korišćenja ove društvene mreže kasnije utiče na njihovo raspoloženje.

Tokom poslednjeg tromesečja trudnoće buduće mame su odgovarale na pitanja kako vide očekivanja drugih ljudi, šta misle koliko društvo od njih očekuje da budu savršene majke i koliko će se dobro snaći u ulozi roditelja. Nakon rođenja bebe praćene su njihove aktivnosti na Fejsbuku i to koliko učestalo postavljaju objave s fotografijama svojih beba, a kasnije i kako reaguju na komentare i lajkove svojih prijatelja na ovoj društvenoj mreži. Rezultati istraživanja su pokazali da nove mame koje su bile pod većim pritiskom da moraju da budu savršeni roditelji, i kod kojih je izraženiji perfekcionizam u novoj aktivnosti, postavljaju veći broj fotografija svojih beba. One provode više vremena na društvenoj mreži, ali daleko veći problem od toga je na koji način upotreba Fejsbuka utiče na njihovo raspoloženje.

Nakon postavljanja fotografija od novih mama se očekivalo da odgovore na pitanja kako reakcije njihovih virtuelnih prijatelja na fotografiju bebe utiču na njihovo raspoloženje i to da odgovore ocenom na skali od 1 do 7 tj. od „razočarana sam“ do „zadovoljna sam“. Ukoliko mame koje su postavile veći broj fotografija svojih beba ne dobiju očekivan broj lajkova i pozitivnih komentara, emotivno će se osetiti još gore. Očekivani odgovor na njihovu aktivnost je u vezi sa očekivanim vrednovanjem iz spoljašnje sredine. One žele da budu savršene mame i misle da drugi to očekuju od njih. Ako izostanu pozitivne reakcije na njihove objave, smatraće da izostaje i potvrda vrednovanja njihove nove uloge.

Autorka istraživanja kažu da cilj ovog istraživanja nije kritika društvenih mreža i da one same po sebi nisu loše, već može da bude samo loš način na koji se koriste. Loše je očekivati od društvenih mreža potvrdu da nešto dobro radimo, a upravo nove mame u lajkovima i komentarima očekuju priznanje iz spoljašnje sredine da su savršene majke i da su se odlično snašle u novoj ulozi. Mame su još odgovarale i na upitnik o depresivnim simptomima nakon tri i devet meseci od momenta rođenja bebe i istraživanje je pokazalo da one mame koje imaju veću aktivnost na Fejsbuku i postavljaju veći broj fotografija dece, a koje ne dobiju očekivano vrednovanje iz spoljašnje sredine (izostane očekivan broj lajkova i pozitivnih komentara) nakon devet meseći će prijaviti više depresivnih simptoma. Ovde oprezno treba naglasiti, autorke to posebno podvlače, da ovo ne znači i depresiju u smislu bolesti, već negativna i depresivna raspoloženja koja mogu loše da utiču na buduće mentalno zdravlje.

Druga zanimljivost u ovom istraživanju je visoko obrazovanje ovih žena i njihova profesionalna ostvarenost. Autorke istraživanja smatraju da bi bili interesantni rezultati na većem uzorku u kome bi se našle i nove mame koje su nezaposlene ili koje imaju nižu stručnu spremu. Devet meseci nakon rđenja deteta istraživači procenjuju i na koji način su se nove mame identifikovale s novom ulogom. Istraživanje je pokazalo da žene koje postavljaju fotografije svojih beba kao svoje profilne slike imaju jaču identifikaciju s ulogom majke, ali i depresivnija raspoloženja ukoliko iz spoljašnjeg sveta izostane očekivana validacija u broju lajkova i komentara slike.

e-ucionica Zabavno i kreativno učenje uz pomoć digitalnih udžbenika woman-690036_1280 Skoro polovina planete misli da radni dan treba da traje kraće collage Sve o novoj Mango kolekciji koja će vas oduševiti samsonite-lifestyle-bleisure-citymagazine-main City letnja preporuka #97: Bleisure – novi trend putovanja · · · ·