shutterstock_196011899
U VAZDUHU · flešbek

Zenijalci su se pronašli negde između X generacije i milenijalaca. Jedina su generacija koja je detinjstvo provela u analognom, a mladost u digitalnom dobu. Rođeni su u mirnoj pauzi između dva generacijska momenta. Kažu za sebe da su rođeni u zoru, i da se zbog toga baš dobro osećaju.

Pojam Xennials (Zenijalci) prvi je upotrebila Sara Stankorb u svom autorskom tekstu objavljenom 2014. godine u magazinu Good. Opisivala je svoju generaciju, ljude rođene 1980, i shvatila da ne pripadaju ni generaciji X (u kojoj su oni rođeni od sredine šezdesetih do kraja sedamdesetih) ni generaciji Y, takozvanim milenijalcima. Sara je zaključila da se njena generacija definitivno razlikuje – i po načinu odrastanja i po sadašnjem poimanju sveta. Odlikuje ih to što im je detinjstvo bilo u potpunosti analogno – nisu poznavali kompjutere, ni internet, odrastali su i bez mobilnih telefona, i u ranoj mladosti su bili svedoci rađanja i ekspanzije digitalne ere.

Spojivši nazive gen X i milenial Sara je dobila kovanicu xennial. Pojam je ubrzo oživeo i inicirao mnoge analize, a mnogi su se prepoznali shvativši da se nisu osećali delom ni X ni Y generacije. Novootkrivenu mikrogeneraciju, dakle, čine ljudi rođeni između 1977. i 1983. godine. Termin Xilennial se pojavio prošle godine i u Miriam-Webster rečniku, u sekciji Words we’re watching u kojoj su reči koje žive u govoru, a koje tek treba da postanu deo ovog rečnika.

Pre tamnih oblaka

Zenijalci su generacija između. Nisu toliko ljuti kao predstavnici generacije X, niti toliko samouvereni kao milenijalci (ali, smatra se da imaju cinizam koji odlikuje generaciju X, kao i optimizam tipičan za milenijalce). Pitanje je i da li su srećniji od jednih i drugih. Ili je odrastanje na prekretnicama sve učinilo komplikovanijim?

Sara Stankorb tvrdi da recesija koju su doživeli kao veoma mladi za njih ipak nije bila tako tragična – imali su priliku i da idu na koledž i da dobiju posao, odustanu od njega, nađu drugi posao… pre no što ekonomija zaista potone. Mikrogeneracija zenijalaca je svoje srednjoškolske dane provodila bezbrižno, pre no što se dogodio užasan napad u srednjoj školi Kolumbajn u Koloradu, u kome je jedan učenik ubio 12 učenika i jednog profesora (ovaj zločin je kasnije opisao reditelj Majkl Mur u dokumentarcu Bowling for Columbine). Generaciju zenijalaca oblikovao je i teroristički napad 11. septembra, odnosno taman oblak pretnje koji se nakon njega nadvio nad celim svetom. 

Opušteno odrastanje

Zenijalci su odrastali u vremenu pre tih velikih svetskih potresa. Imali su svoju supkulturu, različitu od one generacije X. Voleli su film Empire records, priču o grupi mladih zaposlenih u prodavnici ploča, iz 1995. godine. Voleli su i seriju My so called life iz tog perioda, priču o problemima tinejdžera iz Pitsburga iz Pensilvanije, i Friends, popularni sitkom o grupi duhovitih i šarmantnih njujorških cimera (po liku kojeg tumači Jared Leto u seriji My so called life, generacija zenijalaca je nazvana i Katalano generacija, a nazvani su još i Oregon generacija – po obožavanoj igrici Oregon train).

Zenijalci su bili mali da bi razumeli grandž pokret iz devedesetih, grupe Nirvana ili Soundgarden, ali su ispratili britpop devedesetih i voleli Oasis i Blur, kao najistaknutije britanske bendove. Voleli su i boy bendove, skidali su muziku s Napster-a, imali su MySpace, ICQ ili MSN Messenger nalog.

Seksting definitivno nije bio deo njihove adolescencije. Ni onlajn dejting. Ni SMS poruke. U toku osnovne i srednje škole s drugovima su razmenjivali papiriće s porukama, i koristili su isključivo fiksni telefon. Igrali su se uglavnom napolju, dogovarali uživo, spontano posećivali jedni druge. Zenijalci nisu znali ni šta je selfi – samoportreti su se pravili analognim foto-aparatima, a fotografije su se izrađivale u fotografskim radnjama. Jedan fim je imao 24 ili 36 snimaka, a iščekivanje da vidite kako ste ispali ili nešto kadrirali, imalo je svojih draži. U svojim nostalgičnim sećanjima zenijalci navode i da su redovno kupovali tinejdž časopise, i čitali o svojim idolima u štampanim izdanjima novina. Pisma, razglednice i čestitke slali su poštom, muzika s radija snimala se na audio-kasetama, redovno su kupovali i LP ploče i osluškivali krckavi zvuk vinila. CD izdanja su došla kasnije, baš kao i DVD. Zenijalci su odrastali gledajući video-kasete, i iznajmljujući ih u video-klubovima. U tekstovima o njima često se pominje i da su oni generacija rođena u vreme kada su nastali filmovi Star Wars trilogije. 

Suočavanje s kompjuterima

Današnji zenijalci su u svojim tridesetim i ranim četrdesetim, i prisećaju se da internet nije bio deo njihovog detinjstva, ali da su računari postojali. A mogućnost njihovog korišćenja bio je poseban izazov.

Ako ste zenijalac, sećate se prvih kućnih računara, i dial-up konekcije s iritantnim zvukom prilikom uspostavljanja veze. Ova generacija je prve kompjutere videla u tinejdžerskom dobu – tada su prosečne porodice američke srednje klase mogle sebi da priušte masivne desktop kompjutere. Američki zenijalci su svoje prve imejl adrese imali na koledžu, i uglavnom su bile na Hotmail-u. Mnogo njih se i seća kad su prvi put čuli za Fejsbuk, ili Gugl.

Myspace je nastao 2003, a Fejsbuk je postao dostupan svim koledž-studentima u Americi 2004. godine. Generacija zenijalaca je upoznala društvene mreže prilično kasno, tek u svojim dvadesetim. Nisu ih poznavali u srednjoj školi i na fakultetu, a kad su se pojavile, opušteno su mogli da žive i bez njih. Sagledavali su ih realno, a to ih je činilo srećnijima i usredsređenijima. Život bez stalnog verifikovanja gde ste, ko ste, šta ste i kuda idete definitivno je bio opušteniji. Komunikacija je bila drugačija, manje površna, bliskost je bila vrlina, a upoznavanja su bila spontanija. Svet bez interneta i društvenih mreža danas deluje prilično retro i prilično nezamislivo. A ipak, postojao je, i to ne tako davno. 

I mobilnim telefonima

Zenijalci su i generacija koja je svoje prve mobilne telefone (najfrekventnija je bila Nokia) imala u kasnim tinejdžerskim i ranim dvadesetim godinama. Ti prvi modeli mobilnih telefona bili su glomazni i kabasti, podsećali su na cigle. Bili su i skupi za korišćenje, i uglavnom su se koristili za slanje poruka. Tehnologija se u to doba širila i razvijala, ali nije bila toliko određujuća. Njen razvoj i novi momenti su, naravno, obradovali sve generacije, a zenijalci nisu sve to nekritički prihvatali, poput kasnijih generacija.

Ljudi ove generacije su definitivno sazrevali opuštenije, s manje stresa. Nisu se stalno fotografisali, odgovarali na brojne poruke, prebrojavali lajkove, živeli ispred ekrana. Život im je bio lakši, opušteniji, jednostavniji i sporiji. Za razliku od njih milenijalci su postali digitalno pismeni i pre no što su naučili prva slova, i deluju kao da su se rodili ispred ekrana. A nešto starija generacija X je morala da uloži dodatni napor da se prilagodi, usvoji i počne da primenjuje nova tehnološka znanja.

Zenijalci se prisećaju da su sve tehnološke novitete vremena u kome su odrastali usvajali selektivno, s čuđenjem, skepsom, radoznalošću. I lakše od starijih su se adaptirali i usvojili nove tehnologije. 

Generacija između

Australijski sociolog Don Vudman smatra da je koncept podele generacija u drugoj polovini XX veka prilično koristan. Ta podela podseća na društveni kontekst i iskustva koja su oblikovala naše živote. Na to kako smo konzumirali pop kulturu (i kako nas je ona oblikovala i uticala na nas), kako smo se adaptirali na novitete vremena, te kako te novitete pametno (ili manje pametno) koristimo. Odnosno – kako nas je vreme u kome živimo odredilo, i u kojoj meri.

Predstavnici generacije X su uvek smatrani veoma kul, sa svojom supkulturom koja ih je određivala na poseban način. Milenijalci, s druge strane, uvek su procenjivani kao potpuno drugačiji, i u mnogim tekstovima se preterivalo s vrlinama koje su im pripisivane – nazivani su kreativnima, samosvesnima, optimističnima, veoma sposobnima.

Zenijalci su se pronašli negde između. Jedina su generacija koja je detinjstvo provela u analognom, a ranu mladost u digitalnom dobu (i s razlogom smatraju da im je to donelo mnoge benefite). Nisu ostali nedodirnuti recesijom, ali su uspeli da hendluju njene posledice.

Rođeni su u mirnoj pauzi između dva generacijska momenta. Kažu za sebe da su rođeni u zoru, i da se zbog toga baš dobro osećaju.

349104_465_339_int Kako su se voleli Džejn Birkin i Serž Gejnzbur IpKqCu6RcdI-1020x536 Ko je sve vladao zemljama Evrope od 400. godine p.n.e. do danas Fashion_photography_from_mid-20th_century8 Modna fotografija: Ekstravagancija 40-ih i 50-ih photo-1494390248081-4e521a5940db Koja dijeta je bila popularna godine kada ste se rodili? ·