Magazin za urbani životni stil
Newsletter
Ovaj sajt koristi kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa. Detaljnije

Džez saksofonista kao svetac pravoslavne crkve

AUTOR: Ljubisav Panić 14 Jan, 2020
Džez saksofonista kao svetac pravoslavne crkve

Kad se kaže da je džez više od muzike, obično se misli na veoma važnu ulogu koju ovaj muzički pravac zauzima u istoriji afroameričke kulture. Za oko 5000 ljudi, iz 15 parohija Afričke pravoslavne crkve, ima čak i dodatnu vrednost.

Džez je nastao na marginama američkog društva, u crnačkoj zajednici pogođenoj rasizmom. U prvoj deceniji XX veka izvođen je po sumnjivim klubovima i bordelima Nju Orleansa, odakle se proširio na ceo svet. Tokom dugog postojanja, prošao je kroz više faza i transformacija. Rado je slušan sve do pedesetih godina, kad ga je sa trona najpopularnije muzike uklonio rokenrol.

Džon Koltrejn 1963. godine (foto wikipedia.org)

Danas se džez u Sjedinjenim Državama neguje kao posebno kulturno blago u Džez Linkoln centru, finansiranom od strane države, ali sa daleko manje obožavalaca. Zanos koji ume da izazove ipak nije u potpunosti nestao. Na pojedinim mestima je doslovno obožavan, zahvaljujući legendarnom izvođaču Džonu Koltrejnu.

Koltrejn je blistao šezdesetih godina, u vreme kada je džez gubio na značaju, i jedan je od velikana istorije muzike. Rođen je u Severnoj Karolini 1926, a sa više od 40 studijskih albuma prošao je kroz sve pravce džeza i postao revolucionarni saksofonista i kompozitor. Kuriozitet je što ga je ubrzo posle smrti 1967, izazvane karcinomom jetre, manja grupa obožavalaca proglasila za božanstvo.

Kratki dokumentarni film o životu i crkvi Džona Koltrejna snimljen je 1996. godine (foto pinterest.com)

Malo je toga u životu ove muzičke zvezde što podseća na asketski život posvećenih hrišćanskih vernika. Koltrejn se borio sa zavisnošću od heroina i alkohola, ženio dva puta i, pored Biblije, rado posvećivao čitanju Kurana, Kabale, hinduističkih, astroloških i drugih spisa. Religiozno prosvetljenje doživeo je 1957, kada je izjavio da mu je ono pomoglo u borbi sa zavisnošću. Prema sopstvenim rečima, omogućilo mu je da živi „bogatiji, ispunjeniji i produktivniji život“, posle čega su gotovo svi njegovi albumi, kao što je poznati A Love Supreme, komponovani u čast religije.

Hijerarhijsku degradaciju od božanstva do sveca pretrpeo je 1982. godine, kada je hram Jardberd iz San Franciska, koji je u Koltrejnu video inkarnaciju tvorca, pridružen Afričkoj pravoslavnoj crkvi. Uprkos tome što je svoja verska ubeđenja predstavljao kao univerzalna, ne vezujući se posebno za bilo koju religiju, tamnoputi džez stvaralac ovekovečen je na ikoni, a crkva sa njegovim imenom i danas postoji u San Francisku.

Sveti Džon Vilijam Koltrejn (foto shadowandact.com)

Afrička pravoslavna crkva nije identična s pravoslavljem sa naših prostora. Korene vuče iz episkopalne zajednice, a nastala je kad se u Sjedinjenim Državama javila potreba da tamnoputo stanovništvo dobije sopstveni prostor za religijsku praksu. U vreme najveće popularnosti imala je poklonike u Venecueli, Kanadi, Keniji, Ugandi i drugim zemljama.

Sveti Koltrejn je, kao jedan od njenih svetaca, stekao najveću popularnost u San Francisku. Pored svoje crkve, u ovom gradu je sa omiljenim saksofonom u ruci ovekovečen i na svodu episkopalne Crkve Svetog Grigorija Niskog. Liturgije u Koltrejnovom hramu obeležene su njegovim džez numerama, koje vernici doživljavaju kao istinsko sredstvo za postizanje duhovne svesti. Sveće, knjige, razglednice i ikone prodaju se kao prateći proizvodi preko zvaničnog sajta crkve. Na jednoj od majica, koje su takođe u ponudi, motiv krsta tvore dva prekrštena saksofona. Na drugoj je velikim slovima ispisan citat sveca: „Ja verujem u sve religije“.

Naslovna fotografija: shadowandact.com