Magazin za urbani životni stil
Newsletter
Ovaj sajt koristi kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa. Detaljnije

Pozorišna kritika: „Jeste li za bezbednost?“ (Narodno pozorište)

AUTOR: Ivan Jovanović 03 Jul, 2019

Četiri glumice (Vanja Ejdus, Sena Đorović, Milena Đorđević i Anastasia Mandić) glume aktivistkinje iskazujući njihove antiratne tekstove i interpretirajući njihove javne nastupe u brehtijansko/post-dramskom/dokumentarnom pozorišnom stilu. Ostali likovi, antagonosti od pripadnika JNA, preko pripadnika raznoraznih teritorijalnih odbrana, političara do članova Udruženja književnika Srbije, debeovaca i ostalih paradržavnih i parapolitičkih činilaca koje smo dobro upoznali poslednjih tridesetak godina, imenovani su isključivo svojim funkcijama.

Ovi brehtijanski elementi predstavi daju neophodno patinu „epskog pozorišta“ i simboličku težinu Vajmarske Nemačke (nema potrebe da objašnjavano paralele) što ovoj postavci daje jezivu aktuelnost i izvlači je iz nostalgičnog i komemorativnog konteksta omaža nedovoljno poznatim ratnim aktivistkinjama.

Jeste li za bezbednost? nije podsećanje na građansku borbu ’90-tih u kojoj su žene imale više „herca“ od muškaraca braneći građansko društvo i pravo na različito, mirnodopsko mišljenje već jezivi i, nažalost, više nego aktuelni teatarski čin. Podsećajući nas na prošlost, autorke daju impuls građanskom protestu današnjice i budućnosti. A tako nešto nas, baš kako je i Bertold Breht napisao u svom manifestu „epskog pozorišta“, tera da menjamo svet pošto napustimo pozorišnu salu.

Autorski tim, pored rediteljke i dramaturškinje, čine scenografkinja Vesna Popović, kostimografkinja Olga Mrđenović i kompozitorka Irena Popović. Uloge tumače Vanja Ejdus, Sena Đorović, Milena Đorđević, Anastasia Mandić, Dragan Sekulić, Nemanja Stamatović, Dragan Petrović i drugi.