Magazin za urbani životni stil
Ovaj sajt koristi kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa. Detaljnije

Kristijan Lobutin – Tajna je u detaljima

AUTOR: Jelena Jovanović 25 Mar, 2020
Kristijan Lobutin – Tajna je u detaljima

Velika retrospektivna izložba slavnog pariskog dizajnera cipela Kristijana Lobutina L’Exhibition[nist] otvorena je 26. januara u pariskoj galeriji Palais de la Porte. Značajna postavka predstavlja zavodljivi i maštoviti svet ženskih cipela slavnog dizajnera, i obeležava 30 godina njegovog postojanja na modnoj sceni. Zbog pandemije galerija je nedavno zatvorena, a posetioci su pozvani da sačuvaju ulaznice i posete izložbu kada galerija ponovo počne sa radom.

Lobutin je učinio da se mnoge žene osećaju posebno ženstveno u sofisticiranim cipelama sa autentičnim detaljima. Njegove cipele odlikuje bogatstvo motiva i boja, a inspiraciju je nalazio u svetu umetnosti, i u mnogim različitim kulturama. Nadahnula su ga putovanja i razni predeli, pop kultura, pozorište, film, književnost, ples… Rođen u Parizu 1963, slavni dizajner je skicirao ženske cipele još kao tinejdžer. Napustio je školu sa 16 godina, i bavio se raznim umetničkim poslovima, a za odluku da počne da dizajnira ženske cipele presudna je bila poseta pariskom Muzeju nacionalnih umetnosti Afrike i Okeanije. Tamo je video znak kojim se ženama zabranjuje da u zgradu ulaze u cipelama sa tankim i oštrim štiklama, da ne bi oštetile drvene parkete. Podstaknut i isprovociran, Lobutin je došao na ideju da kreira salonke sa visokim potpeticama koje su seksi, koje krše pravila, i čine žene samouverenim i snažnim.

Kristijan Lobutin

Crveni đon

Inspiraciju je zatim pronašao i u mnogim kulturama sveta. U mladosti je neko vreme bio u Egiptu, zatim je proveo i godinu dana u Indiji. U Pariz se vratio 1981. sa portfolijom punim crteža, i najpre sarađivao sa Šarlom Žordanom i Rožerom Vivijerom, tvorcem stileto cipela (stileto je naziv za visoke, uske i tanke potpetice). Kao frilenser zanat je pekao u kućama Chanel, Yves Saint Laurent, Maud Frizon

Lobutin je svoju prvu prodavnicu cipela otvorio u Parizu 1991, i u ranim devedesetim je salonke vratio na modnu scenu predstavivši na desetine modela sa štiklom od deset i dvanaest centimetara. Naveo je da je njegov cilj da učini da žene izgledaju seksepilnije i lepše, te da cipelama izduže noge koliko god mogu. A ideja za prepoznatljivi crveni đon rodila se poptuno slučajno, 1993. godine. Stvarajući u ateljeu, Lobutin je ugledao crveni lak za nokte na stolu svoje asistentkinje, i iskoristio ga da oboji đon jednog prototipa. I trejdmark je rođen – crveni đon postao je prepoznatljivi zaštitni znak svih cipela brenda, detalj koji čini da se Lobutin cipele razlikuju i prepoznaju.

Prepoznatljivi modeli

Jedna od inspiracija pariskom dizajneru na samom početku karijere bila je slika princeze Dajane koja gleda u pod sedeći na klupi ispred Tadž Mahala u Indiji. Lobutin je naveo da mu je princeza Dajana delovala tužno na toj fotografiji, i da je došao na ideju da kreira cipele koje ženama vraćaju osmeh na lice. Osmislio je model LOVE, ravne cipele koje su imale slova LO na jednoj, i VE na drugoj cipeli.

Tokom tri decenije Lobutin je dizajnirao mnoge različite modele – ravne cipele, mokasine, sandale, čizme, patike. Iako je izrađivao mnoge modele sa nižim štiklama, pariski dizajner je najpoznatiji po modelima sa visokom potpeticom. Špicaste salonke sa stileto štiklama pojavile su se u raznim verzijama – u crnoj boji, bež nijansama, u jarkim bojama. Varijacije na klasičnu temu bile su u najrazličitijim bojama i dezenima, u raznim kolekcijama su se pojavljivali modeli sa atraktivnim, maštovitim detaljima – kristalima, šljokicama, perlama, trakama, nitnama… Tu su i modeli sa različitim prorezima, sa dezenima nalik na grafite, oni u animal printu…

Najpopularnije i najprodavanije Lobutin cipele su klasične crne salonke Pigalle iz 2004. godine. Klasičnog su oblika, imaju špicast vrh i štiklu od deset centimetara, a osim u crnoj, postoje i u bež boji. Zanimljivo je da je Lobutin ovaj model i modifikovao, inspirisan britanskom manekenkom Kejt Mos. Salonke nazvane So Kate su špicastije od klasičnog Pigalle modela, otvorenije sa strane, i imaju višu štiklu. Izrađuju se u crnoj boji, ali i u mnogim jarkim bojama, i maštovitim dezenima, i opisuju se kao glamurozne, ali i opuštene, idealne za najrazličitije modne kombinacije.

Među mnogim slavnim Lobutin cipelama izdvaja se i model nazvan Body Strass, izrađen od providnog materijala i posut šljokicama, kao i ljupke i ženstvene ružičaste sandale od satena Penasmoi 120 sa otvorenim prstima, kaišem oko zgloba, i cvetom u istoj boji.

Slavni fanovi

Kada je Lobutin otvorio svoju prodavnicu u Parizu 1991. godine, među prvim kupcima bila je princeza Karolina od Monaka. Njene pohvale mladom dizajneru odjeknule su u modnom svetu, i doprinele proboju brenda.

Tokom devedesetih Lobotin je doživeo kreativni uzlet i svetsku reputaciju. Dobijao je pohvale za dizajn, udobnost i preciznost u izradi, kao i za materijale koje koristi. Autentične cipele i sandale postale su omiljene među mnogim slavnim ličnostima. Često ih je nosila i pominjala Keri Bredšo u seriji Seks i grad, a glumica Sara Džesika Parker nosila ih je i privatno, na svom venčanju. Dženifer Lopez je slavnim cipelama posvetila i pesmu Louboutins 2009. godine, a na spisku slavnih vlasnica lobutonki nalaze se i Džoan Kolins, Kristina Agilera, Britni Spirs, Madona, Tina Tarner, Marion Kotijar, Niki Minaž, Gvinet Paltrou, Blejk Lajvli, Karla Bruni, Danijela Stil…

Udobne, ženstvene i skupe cipele sa potpisom pariskog dizajnera koštaju od 700 do čak 6000 dolara. Stileto cipele i sandale brenda danas su i stvar modnog prestiža, sinonim za eleganciju, i odlika jedinstvenog stila.

Retrospektiva u Parizu

Prilikom otvaranja svoje ovogodišnje retrospektive Lobutin je naveo da ona predstavlja sve najznačajnije trenutke iz dosadašnje karijere. Izložba u Parizu dočarava njegov razvojni put, predstavlja i mnoge zanatlije sa kojima je sarađivao, kao i aktuelne umetničke projekte (Jedan od njih je i saradnja sa rediteljem Dejvidom Linčom).

Od svog otvaranja krajem februara izložba je bila veoma posećena, a usled aktuelne krize uzrokovane širenjem korona virusa, galerija je zatvorena. Očekuje se i da se izložba produži, odnosno da se promeni termin zatvaranja – prvobitno je najavljeno da će izložba biti otvorena do 26. jula.

Fotografije: flickr.com