Magazin za urbani životni stil
Newsletter
Ovaj sajt koristi kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa. Detaljnije

Podkast – digitalni format XXI veka

AUTOR: Jelena Jovanović 12 May, 2019
Podkast – digitalni format XXI veka

Podkast datira iz ranih dvehiljaditih godina. Format sve više raste i širi se, i čini se da je u našem dobu jednoobraznih radio-programa potraga za inventivnim autorima rezultirala i velikom slušanošću najrazličitijih podkasta.

Piše: Jelena Jovanović

Internet prostor je danas postao utočište za mnoge kreativce. Podkast emisije se emituju i arhiviraju na internetu, i dozvoljavaju autorima slobodu i originalnost. Slušaoci, pak, imaju mogućnost da svoje omiljene emisije slušaju onda kad to njima odgovara. Ovi veb programi imaju notu subverzivnog i drugačijeg, opuštenog i neformalnog. I nude svežinu, retku i autentičnu. 

Prolećni Media Jam

Nedavno je realizovana inicijativa „Media Jam – ka održivim podcast rešenjima“. O podkastu se govorilo iz različitih uglova, predočena su iskustva ovdašnjih autora, a oni koji su zainteresovani za kreiranje sopstvenog podkasta došli su do potrebnih znanja, i dobili mogućnost da realizuju kreativne ideje, i rade na njima.  

Sve šire veb sazvežđe

„Podkasti su digitalni format XXI veka, koji omogućava biznis zajednici novi kanal komunikacije, i razvoj ličnog brenda ljudi iza velikih ideja, ali i pruža priliku da se čuju novi autori i nove priče u čisto novinarskom smislu reči“, objašnjava Andreja Koršić iz Impact Huba.

Andreja navodi i da je cilj Media Jam inicijative razvoj samoodržive zajednice podkastera Srbije. Teme susreta ispratile su razvoj jednog podkasta – od pitanja misije i vizije (zašto se podkast kreira i emituje) do pitanja profila publike kojoj se autor podkasta obraća. Učesnici su mogli da čuju i šta je recept za dobru priču i vernu publiku, kako se može zarađivati od podkasta, i kako se gradi (i čuva) zajednica slušalaca. Održane su i zanimljive i korisne radionice osmišljene tako da predstave učesnicima čitav ciklus formiranja podkasta. Na njima se govorilo o tome kako osmisliti podkast, kako voditi intervju, te kako svoj autorski program smešten na internet uspešno producirati, distribuirati i promovisati.

Cilj Media Jam inicijative je razvoj samoodržive zajednice podkastera Srbije

Cilj Media Jam inicijative je razvoj samoodržive zajednice podkastera Srbije

„Imali smo to zadovoljstvo da sarađujemo s najvećim imenima radija, biznisa i podkastinga u Srbiji. Od Srđe Anđelića, preko Ane Martinoli, Dušanke Ilić (MunPlanet) do Daška i Mlađe, Ivana Minića, Svetlane Đolović.. To su ljudi koji su nesebično podelili s nama svoje znanje i iskustvo i, nadamo se, pomogli budućim autorima da ne ponove njihove greške u kreiranju svojih podkastova. Spoj različitih zajednica oko podkasting teme sigurno je najveća vrednost ove inicijative. Učesnici susreta na ovogodišnjem Media Jamu bili su veoma raznoliki“, ističe Andreja Koršić. 

Iz ugla autora

Među govornicima je bio i Miša Stojiljković, novinar i podkaster, autor emisije Tata ti si lud , koji je odgovarao na mnoga pitanja, i pokušao da objasni kako je emisija koja je atipična priča o roditeljstvu (o izazovima vaspitavanja dece u emisiji govore očevi – poznate ličnosti s naše javne scene) uspela da privuče i zadrži pažnju publike menjajući mesto emitovanja. Bio je tu i harizmatični Viktor Marković, jedan od pokretača Njuz neta, koji je govorio o svom podkastu, emisiji Uskoro na TV.

Bilo je reči o slušaocima tih podkasta, odnosno, o tome kako oformiti, učvrstiti i uvećati zajednicu slušalaca.

Svetlana Đolović, glavna urednica Radio Aparata, veb radija koji je nastao fuzijom saradnika, ideja i senzibiliteta nekadašnjih radio stanica B92 i Studio B govorila je o programu Radio Aparata i navela da je ova stanica uvođenjem podkasta (razne emisije različitih autora redovno se emituju na ovom radiju) dobio nove slušaoce. Slušaoci tih podkasta postali su deo zajednice koja redovno sluša ovu veb radio stanicu.

Uspeh podkasta generalno, i u svom slučaju, pokušao je da objasni i Ivan Minić koji je verne slušaoce stekao tokom petnaestogodišnjeg rada – poznat je po nekadašnjem podkastu Burek, i sadašnjem – Pojačalo.

„Smatram da je ljudima potrebna pomoć da bi se družili, pričali o nekoj temi. Da je potrebno da neko stvori mesto na kome će se o nečemu pričati. Postoji potreba da se stvori nekakvo posredništvo u komunikaciji. Kroz ono što radi Pojačalo došlo se do odgovora kako napraviti zajednicu. Potreban je period od deset godina da pasionirano pričate o nekoj temi. Ako uložite dovoljno truda, i ne promašujte previše u tim razgovorima, kroz neko vreme ćete dobiti zadovoljavajući rezultat. Moj savet je da nemate prevelika očekivanja – ako ih imate, šta god da uradite, bićete nezadovoljni.“ Ivan je naveo i da je krenuo u realizaciju svog podkasta kad je zatvorio finansijsku konstrukciju, i kad su se stekli tehnički uslovi. 

Podkast emisije dozvoljavaju autorima slobodu i originalnost

Podkast emisije dozvoljavaju autorima slobodu i originalnost

Od strasti do održivog biznisa

Andrea Koršić navodi da je ovogodišnji Media Jam doneo i nove zaključke.

„Kao i u mnogim drugim industrijama, imamo mnogo talentovanih ljudi koji se bave značajnim temama. Podkasting, iako nije sasvim nov na ovim prostorima, ipak je na svojim samim počecima kao industrija, pa čak i kao vrsta medija. Postoji potreba za slobodnim izražavanjem i novim sadržajem. Učesnici i posetioci susreta i radionica govore kako im nedostaje andergraund scena, nova energija. Pitamo se onda: Ako smo istorijski bili svedoci novog i crnog talasa, koji talas bi bio refleksija ovog trenutka? I zašto nam se čini da ga i nema? Ljudi su spremni da se upuste u nove poduhvate, ali im je potrebna podrška i tim kako bi napravili prvi korak. Zbog toga smo i organizovali ovaj događaj – da ohrabrimo ljude i da im pomognemo da od svoje strasti razviju, ukoliko im je to cilj, održivo biznis-rešenje.“

Događaj je, navode još u Impact Hub-u, umnogome doprineo razvoju ovdašnje podkast zajednice. Očekuju se i novi autori i nove emisije, nove teme, ali i nova partnerstva i poznanstva. Impact Hub je osnovao i dva podkast-studija koja će i članovi Impact Huba i drugi zainteresovani moći da koriste za svoje podkaste.