Magazin za urbani životni stil
Newsletter
Ovaj sajt koristi kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa. Detaljnije

Kako da više ne budete noćna ptica

AUTOR: CityMagazine 01 Jul, 2019
Kako da više ne budete noćna ptica

Frazom „noćna ptica“ se označavaju osobe koje ležu i ustaju kasno. One najčešće imaju loš kvalitet sna i podložnije su gojaznosti, depresiji i prevelikom stresu. Gledano u globalu, zdravije je biti ranoranilac nego noćna ptica. Ipak, i pored toga oko 20% populacije bira da leže kasnije nego što je preporučljivo. Dobra vest je da i za njih ima nade i ako žele da promene svoje navike to mogu da učine uz pomoć nekoliko vrlo jednostavnih trikova.

Nova studija istraživača sa univerziteta u Birmingemu i Sariju u Velikoj Britaniji i univerziteta Monaš u Australiji pokazala je da je moguće promeniti cirkadijalni ritam noćnih ptica bez upotrebe lekova i drugih medicinskih preparata.

Istraživači su dvadeset dvoje noćnih ptica uključili u svoj eksperiment koji je trajao tri nedelje. Od njih su tražili da se drže sledećih pravila:

  • Da ustaju 2-3 sata ranije nego što su navikli i da u jutarnjem periodu budu u što osvetljenijoj prostoriji
  • Da ležu 2-3 sata ranije nego što su navikli i da uveče provode vreme u zamračenijim prostorijama
  • Da ustaju i ležu u krevet u isto vreme i radnim danima i vikendom
  • Da doručkuju odmah čim se probude, ručaju u isto vreme svaki dan i ne večeraju posle 19 časova
Noćne ptice su često ujutru preumorne

Noćne ptice su često ujutru preumorne

Rezultati ove promene navika su bili više nego pozitivni. Učesnici su otkrili da se osećaju manje umorno u jutarnjim časovima nego kada su išli kasnije na spavanje. Oni si bili na vrhuncu mentalne i fizičke snage poslepodne, što je svakako bolje nego uveče, budući da većina ljudi posle 17h više nije na poslu. Učesnici eksperimenta su takođe primetili da se zdravije hrane i nisu više toliko nervozni kao ranije.

Ovaj primer, kao i mnogi drugi, ukazuje da je moguće regulisati svoje navike u spavanju tako da se maksimizuje blagostanje u toku dana. Ako ste i vi noćna ptica, ali želite da se promenite, probajte ovaj vrlo jednostavan metod. Sve dosadašnje analize govore da je veoma delotvoran.